V současnosti se v Česku pohybují desítky až stovky tisíc elektrokol. Jde o pozitivní vzrůstající fenomén, nicméně je třeba pamatovat na bezpečnost silničního provozu a dbát na rizika, která jsou s používání elektrokol spojena.
Mezi hlavní zásady bezpečné jízdy na elektrokolech patří:
Dle výzkumů by 37 % usmrcených cyklistů přežilo nehodu, kdyby mělo na hlavě přilbu. V případě elektrokol by mělo být použití přilby více než samozřejmé!
Rychlost a výkon elektrokol je u nás, stejně jako v EU, legislativně omezen na 25 km/h a 250 W. Ovšem i při těchto rychlostech je třeba se plně věnovat řízení, dávat pozor a nepřecenit svou schopnost ovládat kolo.
Tuningem elektrokola je možné zvýšit maximální rychlost pro asistované šlapání. Především rychlost, resp. dopomoc elektropohonu nad hranici 25 km/hod může vyvolávat nebezpečné konfliktní situace (špatný odhad ostatních účastníků silničního provozu apod.) s fatálními následky na životech a zdraví. Takto upravené elektrokolo není legální používat na pozemních komunikacích.
Každoročně je nejvyšší podíl nehod zaviněných pod vlivem alkoholu nebo návykových látek včetně následků na životech a zdraví právě u cyklistů. V roce 2017 zavinili cyklisté pod vlivem alkoholu nebo návykových látek 642 nehod (tj. 27 %), při nichž bylo 5 osob usmrceno a 57 osob těžce zraněno.
BESIP k této příležitosti vydává leták „správný výběr a provoz elektrokola“, kde se dozvíte vše potřebné pro výběr a provoz elektrokola.
V letáku například najdete informace, zda je potřeba vlastnit na tento typ kola řidičské oprávnění, jaké typy elektrokol naleznu na trhu, jaké normy musí elektrokolo splňovat, v čem se liší typy pohonu elektrokol nebo jaké je povinná výbava elektrokola.