Od té doby tento převratný bezpečnostní prvek v automobilech zachránil přes milion životů. Kromě toho, že pásy jsou dnes do vozidel montovány sériově a na všech sedadlech, myslí na ně i legislativa. Řeč paragrafů je jednoznačná - řidič je povinen připoutat se za jízdy bezpečnostním pásem, a stejně tak tuto povinnost mají všichni jeho spolucestující.
A přesto, že tato povinnost platí i na našich silnicích již pěknou řádku let, najdou se tací, kteří riskují nejen pokutu a udělení trestných bodů, ale především životy své, ale i ostatních účastníků silničního provozu. Při silničních kontrolách pak policisté slýchávají neustále obdobné výmluvy od prostého „zapomněl jsem“, přes „mne pásy škrtí“ až po argumentování „lidmi, uvězněnými v zaseknutých pásech“. Oblíbená je také hláška: „Já jezdím opatrně a nikdy jsem nehavaroval“. Na to ale zapomeňte, vždyť tím, že vyjíždíte do silničního provozu, jste automaticky ohroženi možností, že se stanete účastníkem dopravní nehody. V rámci EU bezpečnostní pásy každoročně zachrání více než 12 000 lidských životů. Pokud by byla míra jejich používání 99%, zachráněno by bylo dalších 2 500 životů.
Bezpečnostní pásy jsou nejúčinnější do rychlosti 50 km/h; 42 % řidičů usmrcených v obci bylo nepřipoutaných; 51 % spolujezdců usmrcených v obci bylo nepřipoutaných; nepřipoutaní řidiči umírají 14x častěji než připoutaní; nepřipoutaní přední pasažéři umírají 6x častěji než připoutaní.
Nezapomínejte ani na zadní sedadla - 71 % zabitých lidí na zadních sedadlech bylo nepřipoutaných; nepřipoutaní zadní pasažéři umírají 4x častěji než připoutaní.
I pásy se stále vyvíjejí
Automobilka Ford představila jedno ze svých vylepšení – nafukovací bezpečnostní pásy. Jejich účelem je zmírnit poranění hlavy, krku a hrudníku osob na zadních sedadlech, kde často cestují děti nebo senioři. V případě nehody pás velmi rychle zvětší svůj objem a energie nárazu se tak rozloží na pětkrát větší plochu než u běžného pásu. Stejně jako airbagy se i nafukovací bezpečnostní pásy aktivují, jakmile senzory nárazu zaznamenají situaci odpovídající nehodě. Ze zásobníku uloženého pod sedadlem je přes sponu do pásu uvolněn stlačený plyn, jenž způsobí rozvinutí pásu za méně než 40 milisekund. Na rozdíl od airbagů, které při rozvíjení uvolňují teplo, se tyto bezpečnostní pásy nafukují chladným stlačeným plynem.