GPS navigace

Všichni ti, kdo často cestují automobilem, si dnes již asi nedokáží představit, že by vyjeli do neznáma bez GPS navigace. Tato malá chytrá krabička v řadě případů vytlačila z našich automobilů klasické papírové mapy. A navigace si svou cestu k nám stále rozšiřuje. A tak se můžeme potkávat s dalšími produkty založenými na GPS technologiích, navigacemi umístěnými do mobilních telefonů, navigacemi pro cyklisty, pěší turistiku, ale i s celou řadou doplňků a příslušenství pro tyto výrobky.

Nové technologie

Vyhledat tu nejpříhodnější cestu, a dostat se tak co nejrychleji k jejímu cíli, to u navigací již považujeme za zcela samozřejmé. Dříve velké a zabudované navigační systémy dnes ve většině případů nahradily malé lehké přenosné přístroje, které obsahují stále více funkcí. Na přístroji tak můžeme například vyhledat tzv. POI (Points of Interest – zajímavá místa), jedná se mimo jiné o nemocnice, lékárny, čerpací stanice, parkoviště, restaurace, hotely, bankomaty, úřady, pošty, policejní stanice, školy, nákupní a kulturní centra, železniční a autobusové stanice apod., a to prakticky po celé Evropě, nebo i v zámoří. Dnešní navigace nejsou již jen přístroji pro hledání té nejsprávnější cesty. Během jízdy si můžete přehrávat hudební soubory ve formátu MP3, nebo WMA, přijímat telefonní hovory prostřednictvím navigačního přístroje, nebo si přečíst SMS zprávy, na displeji je možné také zobrazovat i obrázky ve formátu JPEG anebo třeba připojit videopřehrávač, či rovnou využít digitální TV. Přístroje umožňují také prostřednictvím kamery sledování trasy v reálném čase a mohou pak upozornit na výstražné značky, omezení rychlosti apod. Některé přístroje jsou vybaveny tzv. LIVE, či chcete-li on-line funkcemi. U nich je přímo v navigaci umístěna SIM karta, která umožňuje navigaci prostřednictvím GSM sítě spojením na internet a na specializované servery. Uživatel tak získává přesnější a rozsáhlejší dopravní informace, další informace například o aktuálním umístění radarů, počasí, které je na naplánované trase, o aktuálních kurzech měn, cenách pohonných hmot na čerpacích stanicích, případně i informace o odletech a příletech na letištích apod. V rámci sítí pak je možné také třeba pro skupinu přátel aktivovat možnost sledování vzájemné polohy přímo na displeji. Zkrátka nejnovější služby a funkce se i pro navigace rozšiřují neuvěřitelným tempem.

Pozor na aktuálnost map

Nejdůležitější součástí GPS navigace jsou navigační mapy. Kvalita výpočtu trasy a úspěšné vyhledání cíle přímo závisí na kvalitě a aktuálnosti mapových podkladů. Jejich podrobnost zaznamenala za poslední období velký skok kupředu a dnes již s navigačním přístrojem bez problémů vyhledáte prakticky i ten nejmenší cíl cesty. Stále však jsou místa i v Evropě, především na východ od našich hranic, kde mapy mají jen základní silniční síť, ale i to se postupem času neustále vylepšuje a dodavatelé mapových podkladů na zpřesnění neustále pracují.

A stejně jako dodavatelé své mapy vylepšují, neměli bychom ani my zapomínat na aktualizaci mapových podkladů v našich přístrojích. Bohužel tato služba je mnohdy placená a u některých starších modelů navigací dokonce můžete zjistit, že aktualizace map vás přijde na podobný obnos, jako byste si koupili navigaci novou. Při výběru navigačních přístrojů tak můžeme jen doporučit, abyste se pečlivě informovali o tom, jaké mapy přístroj obsahuje, v jakém časovém intervalu a hlavně za kolik je můžete aktualizovat.

O tom, jak je důležitá aktualizace map, se zcela určitě přesvědčil nejeden uživatel GPS navigace. Jízdu po „poli“, tedy v místě, kde je nově otevřená silnice, kterou naše mapové podklady ještě nezaznamenaly, stejně jako vynucovaný vjezd do protisměru, zná asi každý. Na druhou stranu však nesmíme navigačnímu přístroji slepě důvěřovat. Případ řidiče, který v noci projel party stanem připraveným na ranní otevření nového úseku dálnice, protože jeho navigace jej již po nové, ale ještě neotevřené části vedla, také hovoří za mnohé. Nehledě na ty, kteří skončili po zadání cíle cesty nejen v jiném místě, městě, ale dokonce i v jiné zemi. Navigace je dobrý pomocník, ale vozidlo vždy řídí člověk, který by měl v první řadě přemýšlet o tom, kam a jak jede.

Nehádejte se, stejně si nedá říct

Kromě navigování cesty v mapě na obrazovce vás navigační přístroj spolehlivě také navádí prostřednictvím hlasu (samozřejmě v češtině, případně jiném vám blízkém jazyce). Vždy je avizováno dostatečně dopředu, kde je nutno odbočit apod., případně po přejetí takovéhoto místa přepočítá přístroj novou trasu a ohlásí ji. Pokud však používáte navigační přístroje od různých výrobců (například si je půjčujete na cestu), je dobré si je dopředu vyzkoušet. Systémy hlášení před křižovatkou, vzdálenosti pro upozornění apod. jsou u různých výrobců odlišné a je potřeba si na ně zvyknout. Hlasová navigace je celkem příjemná a znám spoustu lidí, kteří si při osamělé jízdě alespoň s někým mohou popovídat. I když občasná neodbytnost, například v případě zvolení jiné trasy, nebo přejetí odbočky, která vás nutí obrátit se i tam, kde to opravdu nejde, je někdy nepříjemná. Přesto - nehádejte se s ní, ona za to nemůže.
Většina moderních přístrojů využívá také tzv. dynamickou navigaci. Pokud dojde na trase vaší jízdy k nějakému problému, dokáže zařízení reagovat na hlášení o této situaci a navrhne vám alternativní trasu jízdy. Tyto systémy vyžadují spolehlivé dopravní zpravodajství, které se i u nás začíná již vylepšovat. Stále houstnoucí provoz na evropských silnicích a dálnicích volá také po „inteligentních“ navigačních systémech. Konvenční informační a naváděcí systémy, jakými jsou např. rozhlasové dopravní zpravodajství, předávají všem řidičům stejnou zprávu, což vede k jedinému - dopravní zácpa se přesune z jednoho místa na jiné. V současné době tak pracují výzkumníci na dalších systémech, tzv. interaktivních dynamických navigačních systémech, které dokáží ve výše popsaném případě navrhnout řidiči specifickou trasu přesně podle jeho profilu a priorit.

Na velikosti záleží

U navigace záleží také na velikosti displeje. Nejmenší přístroje mohou mít displej s úhlopříčkou 3,5“, ale ty se asi ani nevyplatí kupovat.  Za základ je možné brát až velikost 4,3“, kde je hlavní devizou dostatečně velký displej a hlavně vyhovující celkové rozměry. Větší přístroje s úhlopříčkou 5“ také nezabírají mnoho místa a jejich výhodou pak je větší písmo a také rychlejší a snazší orientace v mapě. Pokud potřebujete mít o své cestě dokonalý přehled, existují i navigace s displejem o rozměru 6“ a větší.

Pro upevnění je důležitý držák

Pro upevnění navigace ve vozidle budeme potřebovat i držák, který může být v základním, nebo v tzv. aktivním provedení. Základní držák je vhodný pro občasné používání navigace, kterou přiděláme třeba za pomoci přísavky na čelní sklo, nebo na palubní desku. Pozor jen na umístění navigace v některých státech, kde je zakázáno mít jakékoliv zařízení na čelním skle. Aktivní držák je určen pro každodenní provoz a obsahuje oproti tomu základnímu již integrované napájení, takže nikde nepřekážejí kabely a navigace je po vložení do něj rovnou dobíjena.
Při nákupu navigace bychom se měli také zajímat o kvalitu zpracování přístroje a výdrž baterie, pokud bychom zapomněli doma nabíječku, nebo v případě, kdy bychom chtěli vyrazit na pěší túru.

Do popředí se derou chytré telefony

Pokud nechcete utrácet peníze za klasickou navigaci do auta, pak je možné stáhnout si aplikaci přímo do vašeho chytrého telefonu. Výhodou je, že aplikace je mnohem levnější než pořízení klasické navigace. Pokud se smíříte s některými omezeními a bude vám stačit, že vás navigace dovede jen k vašemu cíli, pak můžete využít i aplikace, které jsou zdarma. Nevýhodou může být to, že některé aplikace nefungují, pokud nejste připojeni k internetu. To je potřeba zvážit vzhledem k cenám dat především při cestě do zahraničí. Dnes jsou ale již k dispozici i speciální aplikace, které pracují s mapovými podklady off–line. To znamená, že do svého telefonu si můžete stáhnout mapy a pak je můžete používat bez připojení na internet.
Velmi dobrá online data mají například mapy Google. Ty umějí samozřejmě i navigovat a při výběru trasy využívají situaci o provozu. Už při výběru trasy nabídnou několik variant s různou dobou dojezdu do cíle. Pokud v menu zakliknete položku Provoz, uvidíte dopravní situaci na silnicích. Zelená značí mírný provoz, oranžová zhuštěný a pak následují odstíny červené. Informace jsou poměrně přesné, Google je získává ze všech smartphonů, jež se pohybují. Tato data pak využívají i další aplikace a navigace. Jedním z nejznámějších je například speciální navigační aplikace Waze. Také mapy.cz nabízejí jak online mapové podklady a navigaci, tak i možnost stáhnout si do chytrého telefonu mapové podklady nejrůznějších zemí. Pro vlastní nastavení trasy je přeci jenom vždy potřeba připojení k internetu, pak již ale vše může probíhat také off-line.
I k telefonu budete potřebovat nějaký držák do vozu a také napájecí kabel s nabíječkou. Nevýhodou navigace v mobilu může být okamžik, kdy vám někdo zavolá. V tomto případě se navigace přepne na pozadí, a pokud se to stane ve chvíli, kdy máte někam odbočit, můžete se dostat do komplikací. V telefonu také může být poněkud omezen příjem signálu GPS oproti jednoúčelové navigaci.
Chytré telefony se v současnosti stávají pro řadu lidí dostatečnou náhradou specializované navigace. A tak prodej navigací pomalu klesá již někdy od začátku tohoto desetiletí, stejně tak, jako dlouhodobě klesá prodej papírových map. 

Navigace není neomylná

Ačkoli je GPS navigace výborný pomocník na cestách, nesmíme zapomínat, že nejde o neomylný přístroj. Nad pokyny z navigačního přístroje je proto nutné stále přemýšlet a porovnávat je se skutečností. I když budete mít zcela nejnovější mapy, stále se mohou vyskytnout určité dopravní situace, které lépe vyřešíte zdravým rozumem.

Auto vs. motocykl - spolu, nikoliv proti sobě

Akce a kampaně

Auto vs. motocykl - spolu, nikoliv proti sobě Zobrazit kampaň
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci webu a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním a používáním souborů cookies.