Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, v aktuálním znění, se telefonování za jízdy věnuje v § 7, odstavci 1, písm. c), kde je uvedeno: „Řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení.“
Tímto ustanovením není zakázáno vlastní telefonování pomocí hands-free sady. V případě, že hands-free sadu řidič nepoužije a telefon v ruce nebo jinak bude držet, hrozí mu bloková pokuta a trestné body do registru řidiče. Je telefonování za volantem skutečně tak nebezpečné? Posuďte sami.
Překvapivé závěry výzkumu
V letním vydání časopisu Human Factors z roku 2006, který vydává Společnost pro lidské chování a ergonomii (The Human Factors and Ergonomics Society), byly publikovány výsledky výzkumu, který se zabýval právě telefonováním za jízdy. Závěry jsou až zarážející – telefonování za jízdy lze co do rizikovosti srovnat s jízdou pod vlivem alkoholu. Přitom většina lidí za volant v opilosti už ze zásady ani nesedne, ale ti samí lidé vcelku bez problémů protelefonují i přes půl cesty např. z Prahy do Brna!
Výzkum se prováděl na univerzitě v Utahu a potvrdil hypotézu i předchozí kanadské výzkumy, podle kterých je telefonování za jízdy s pomocí hands-free podobně nebezpečné jako telefonování s držením přístroje v ruce. Obojí – telefonování s přístrojem v ruce i pomocí hands-free – narušuje pozornost řidiče a to bez podstatného rozdílu. Při současném řízení a telefonování dochází k překračování mentální kapacity řidiče, jehož mozek je schopen pojmout v jednom okamžiku pouze omezené množství informací. Informace, které jsou nad rámec aktuální mozkové kapacity, nejsou zpracovány – často se bohužel v těchto případech jedná právě o informace z dopravní situace.
Průběh části experimentu
Celého experimentu složeného z několika dílčích testů se účastnilo celkem 25 mužů a 15 žen ve věku od 22 do 34 let. Všichni zúčastnění byli příležitostní spotřebitelé alkoholických nápojů (do pěti „drinků“ za týden). Výběr skupiny probíhal na základě inzerátu v novinách. Dvě třetiny zúčastněných osob běžně používaly mobilní telefon v průběhu řízení. Jedním z testů byla jízda na trenažéru. Protože výzkum probíhal v USA, podotýkáme, že se jednalo o trenažér vozidla s automatickou převodovkou – řidič ovládá jen volant, pedál brzdy a plynu! Řidič projížděl třemi scénami mimo obec za denního světla a každá jízda trvala 15 minut. Vpředu jedoucí vozidlo náhodně brzdilo, čímž byla simulována jízda brzda-plyn. Další vozidla příležitostně vjížděla do levého jízdního pruhu, aby navozovala dojem stálého jízdního proudu. Každý z účastníků v průběhu všech tří scén řídil zcela nevyrušován, opilý nebo v průběhu telefonního hovoru – každá situace se samozřejmě odehrávala v jiný den.
Pro vyhodnocení výzkumu byla vždy zaznamenávána rychlost jízdy, délka odstupu, reakční doba řidiče a průběh brzdění. Samostatným výstupem, důležitým pro porovnání výsledků jednotlivých účastníků testu, byl přepočet doby, za jak dlouho dojde ke kolizi s vpředu jedoucím vozidlem, pokud řidič nezačne vůbec brzdit.
Výsledkem studie je srovnání vlivu alkoholu a telefonování za volantem vzhledem k soustředěnému řidiči, který není ničím vyrušován:
- Řidiči, kteří v průběhu jízdy telefonují s přístrojem v ruce nebo pomocí hands-free, jsou téměř o 10 % pomalejší v rychlosti sešlápnutí brzdového pedálu v situacích, kdy musí brzdit k odvrácení srážky.
- Většina řidičů přestala v průběhu telefonování sledovat provoz ve zpětných zrcátcích. To je velmi nebezpečné zejména při jízdě na dálnici, při objíždění překážek nebo při odbočování vlevo.
- Pokud je pozornost řidiče rozdělena na řízení a konverzaci dochází k častějšímu nedodržování bezpečného odstupu a to o 24 % ve srovnání se soustředěným řidičem.
- Po vynuceném zpomalení vlivem provozu jsou telefonující řidiči o 19 % pomalejší v dosažení původní rychlosti jízdy a mají vyšší pravděpodobnost ke způsobení dopravní nehody.
- Tři účastníci testu nestihli reagovat včas a narazili do vpředu jedoucího vozidla. Všichni tři telefonovali a žádný z nich nebyl opilý.
- Řidiči, kteří měli 0,8 promile alkoholu v krvi, jeli pomaleji než obě další sledované skupiny – soustředění řidiči a telefonující řidiči. I když jeli pomaleji, jejich jízda byla vlivem alkoholu agresivnější.
- Opilí řidiči často nedodržovali bezpečný odstup a dvakrát častěji než je obvyklé brzdili jen 4 vteřiny před nevyhnutelnou srážkou. Brzdový pedál přitom sešlapávali s o 23 % větší silou.
- Ani počet nehod, ani reakční doba řidiče nebo doba návratu na původní rychlost před brzděním se u jednotlivých, ničím nerušených řidičů nijak výrazně nelišila.
Riziko vzniku zaviněné dopravní nehody je u telefonujícího řidiče 5,36-krát vyšší než u řidiče soustředěného. Další studie ukazují, že toto riziko je stejné jako jízda právě s 0,8 ‰ alkoholu v krvi.
Ačkoli je jízda v opilosti pokládána za celospolečensky nepřijatelnou právě vzhledem k rizikům, které s sebou nese, telefonování za volantem a to včetně hands-free si mnoho lidí odpustit nedovede. Telefonování za jízdy je přitom co do rizikovosti a nebezpečnosti zcela porovnatelné s jízdou pod vlivem alkoholu. V některých případech i horší.
NETELEFONUJTE ZA JÍZDY!
Je to stejné jako jízda po třech „dvanáctkách“ u mužů. U žen na stejný stav stačí jen dvě až tři „desítky“!
Telefonování za jízdy výrazně snižuje pozornost řidiče a jeho schopnost reagovat. Situaci bohužel neřeší ani použití hands-free. Dalším důkazem je případ projednávaný britským soudem.
Řidič nákladního vozu způsobil hromadnou nehodu na silnici A31, když telefonoval přes hands-free se svým kolegou z práce. Při této nehodě nabouralo jeho sedmnáctitunové nákladní auto do osobního vozu řízeného devatenáctiletou zdravotní sestrou. Ta v troskách svého vozu zahynula. Tragická nehoda se stala navíc v pomalu popojíždějící koloně. Řidič se více soustředil na hovor a nestačil včas zareagovat na situaci na silnici. Za svůj čin byl odsouzen na čtyři roky za nebezpečné řízení a pět let nesmí usednout za volant.