Nepřiměřená rychlost na silnicích zabije 4 z 10 osob

26. října 2018

V období od ledna do září bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice usmrceno 410 osob, meziročně se tak jedná o 12% nárůst (+ 43). Těžce zraněno pak bylo 1 857 osob, tj. o 47 osob více (+ 3 %).

Nepřiměřená rychlost!

Nepřiměřená rychlost je jedním z 11 dílčích cílů Národní strategie bezpečnosti silničního provozu. V důsledku nepřiměřené rychlosti bylo v uvedeném období usmrceno 153 osob, dalších 544 osob pak bylo těžce zraněno. Po třech letech poklesu počtu usmrcených osob v důsledku nepřiměřené rychlosti je v letošním roce evidován 17% nárůst (+ 22 usmrcených), v oblasti těžkých zranění je pak také evidován meziroční nárůst o 14 % (+ 66 usmrcených).

V září bylo v důsledku nepřiměřené rychlosti usmrceno 31 osob, tj. nejhorší bilance od roku 2010 (39 usmrcených). Letošní negativní vývoj byl umocněn také v srpnu, kdy bylo usmrceno 27 osob (pozn. opět nevíce od roku 2010 – 29 usmrcených).
 

Tabulka 1. Usmrcení a těžce zranění dle dílčích cílů ve vztahu k NSBSP (k 31.9.2018)

Tabulka1_rychlost.jpg
 

Téměř 4 osoby z 10 (37 %) byly usmrceny vlivem nepřiměřené rychlosti, resp. 3 z 10 těžce zraněných osob. S uvedeným podílem hraje nepřiměřená rychlost v rámci dílčích cílů prim. 

Krajské srovnání

V rámci jednotlivých krajů existují značné rozdíly. Nejvíce usmrcených (25) vlivem nepřiměřené rychlosti bylo evidováno v rámci Středočeského kraje, každá 3. osoba zde byla takto usmrcena. Krajem s nejvyšším podílem usmrcených osob v důsledku nepřiměřené rychlosti je Ústecký kraj, kde bylo usmrceno 18 osob, tj. 69% podíl v rámci uvedeného kraje! V rámci Středočeského kraje bylo v důsledku nepřiměřené rychlosti těžce zraněno 112 osob, tj. 35% podíl v rámci uvedeného kraje. Téměř polovina těžce zraněných osob v kraji Vysočina (46 %) jde také na vrub nepřiměřené rychlosti – nejvyšší podíl ze všech krajů.

 
Tabulka 2. Usmrcení a těžce zranění dle jednotlivých krajů ve vztahu k NSBSP (k 31.9.2018)

Tabulka-2_rychlost.jpg

Výzkum

Překračování nejvyšší dovolené rychlosti do 10 km v hodině přiznalo průměrně 86 % respondentů. Těch, kteří jezdí ještě rychleji, bylo 66 %. Většina řidičů faktor nepřiměřené rychlosti stále podceňuje. Obzvlášť nebezpečná je pak nepřiměřená rychlost ve směrových obloucích, to znamená v zatáčkách a v jejich bezprostředním okolí. Tato situace je kritická především na silnicích I. a II. třídy v extravilánu, tedy na území ležícím mimo zastavěné území obce.
Nárazová rychlost má markantní vliv na závažnost zranění těch nejzranitelnějších účastníků silničního provozu - chodců, je také rozhodující u nehod s motocyklisty,“ uvádí Ing. Jakub Motl z Hloubkové analýzy dopravních nehod (Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.) a dodává: „Obecně lze konstatovat, že se zvyšující se nárazovou rychlostí roste pravděpodobnost těžkého nebo smrtelného zranění.“ Bližší informace jsou k dispozici zde.

Výukový spot, BESIP: Rychlost a brzdná dráha

"Jezdi pomalu", slyšíte téměř každý den. A je to pravda. Při vysokých rychlostech je problém včas zastavit. O tom, jaká je brzdná dráha v závislosti na naší rychlosti a podmínkách se můžete dozvědět v tomto krátkém výukovém spotu.


Detailní informace jsou k dispozici zde.

 
Tomáš Neřold
vedoucí Samostatného oddělení BESIP
 
logo
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz  www.ibesip.cz
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona