Letní prázdniny přinesly pětinový nárůst usmrcených na silnicích

4. září 2018

O letních prázdninách bylo na českých silnicích usmrceno 121 lidí, dalších 479 bylo těžce zraněno a 5 018 utrpělo lehké zranění. Policisté zaznamenali během července a srpna celkem 17 437 dopravních nehod. Meziročně bylo evidováno o 20 usmrcených více (+ 19,8 %), o 25 těžce zraněných méně (- 5,0 %) a o 16 lehce zraněných méně (- 0,3 %). Aktuální bilance prázdninového období vyplývá z předběžných policejních statistik. Konečný účet dopravních nehod na našich silnicích bude ještě upřesněn v příštích týdnech.

Loni bylo o letních prázdninách usmrceno historicky nejméně osob. Z předběžných statistik lze dovodit, že letošní nehody měly fatálnější následky. Zatímco počet úmrtí vzrostl, počet těžce a lehce zraněných se v porovnání s loňskem snížil. Statistika rovněž ukazuje, že letošní prázdniny měly obdobný počet obětí jako v roce 2016. Za prvních osm měsíců roku bylo v důsledku dopravních nehod v ČR usmrceno 353 osob, o 29 více než vloni (tj. + 9,0 %). Historicky se jedná o 3 nejnižší počet usmrcených, kdy vloni bylo usmrceno 324 osob (nejméně), předloni pak 343 osob.

V srpnu bylo usmrceno 66 lidí, o 10 více než vloni (tj. + 17,9 %). Nejtragičtějším dnem uplynulých prázdnin byla sobota 11. srpna, kdy podle předběžných údajů bylo usmrceno 7 osob (3 v Jihočeském kraji, 2 v Jihomoravském a po 1 v Karlovarském a v Olomouckém kraji), dalších 6 osob pak bylo usmrceno následující sobotu 18. srpna, 5 osob v pondělí 16. července. Jen v devíti dnech (pozn. z 62) si nehody nevyžádaly žádnou oběť.

„Bilance letošních prázdnin potvrzuje, že nejvíce ohroženi jsou nejzranitelnější účastníci silničního provozu – chodci, děti, cyklisté a motocyklisté. Nepříznivou roli sehrálo také velmi horké počasí. Zvýšená únava vede ke ztrátě pozornosti. Příčinou řady letních nehod bylo právě nevěnování se řízení nebo přejetí do protisměru z důvodu ztráty pozornosti,“ říká vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

Návrat dětí do školy vyžaduje zvýšenou opatrnost a ohleduplnost řidičů.

Prázdniny jsou z pohledu dopravních nehod dlouhodobě nejrizikovějším obdobím roku. Pro řidiče i školáky je náročným obdobím rovněž zářijový návrat dětí do školy. Děti jsou často ještě nekoncentrované, a proto by jim rodiče i učitelé měli připomenout základní pravidla bezpečného pohybu v silničním provozu. U menších školáků doporučujeme, aby s nimi rodiče prošli celou trasu do školy, ukázali jim bezpečná místa pro přecházení, vyzkoušeli si společně správný způsob rozhlédnutí (vlevo, vpravo, vlevo) a upozornili děti na největší rizika (přebíhání silnice ze zaparkované řady aut, přebíhání silnice za spolužáky, ve větších městech přednost tramvaje ne přechodu apod.)

Nakonec se nechte dítětem vést, abyste si ověřili, že se po komunikaci pohybuje správně. Prvňáčci by si měli nanečisto několikrát vyzkoušet nejbezpečnější trasu, jak se do školy dostat. Řidiči si znovu musejí zvyknout na zvýšený pohyb dětí v okolí škol a měli by předvídat nečekané chování dětí v těchto místech. Rodiče, kteří vozí děti do školy by neměli ani na krátké vzdálenosti podceňovat správné poutání do sedaček a bezpečné vystupování z auta – tak, aby dítě vystupovalo k chodníku, nikoliv do vozovky.

BESIP poskytoval celé prázdniny informace o dopravních omezeních na cestě na Jadran.

Po celé prázdninové období jsme se snažili předat motoristům informace o tom, jaké je čekají obtíže na cestě do nejvytíženějších destinací. Průjezd Rakouskem, Maďarskem, Chorvatskem, ale i dalšími zeměmi na těchto trasách nebyl ani letos bez potíží. Pro lepší informovanost jsme tak vytvořili interaktivní mapu s pěti trasami směřujícími do chorvatské Istrie a k Makarské riviéře. Od začátku července se jen na tuto mapu podívalo přes 125 tisíc řidičů.

Zvýšenou návštěvnost zaznamenala i facebooková stránka BESIP, kde byly ty nejaktuálnější informace. Zvýšil se i počet dotazů na cestování do zahraničí. Z pohledu největšího vytížení hlavních tras v Evropě se jako nejhorší víkend potvrdil přelom července a srpna, kdy zkolabovala velká část dálničních tahů směrem na jih Evropy. Dojezdová doba například z Prahy přes Brno, Vídeň, Maribor, Záhřeb až na Makarskou riviéru se oproti normální situaci prodloužila až o 5 hodin.
 


 
Tomáš Neřold
pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP
 
logo
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz  www.ibesip.cz
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
 
cid:image002.png@01D14E20.954349B0     cid:image003.png@01D14E20.954349B0     cid:image004.png@01D14E20.954349B0

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona