Na negativní bilanci letošního roku se nejvíce podepsaly fatální nehody motocyklistů, kterých oproti loňsku výrazně přibylo, zřejmě i vlivem teplého počasí a dlouhé motorkářské sezony. Nedaří se také zlepšit situaci u chodců, kde sice ubylo těžkých zranění, ale počet smrtelných obětí narostl. Intenzita dopravy se stále zvyšuje a nejzranitelnější účastníci provozu jsou tak častěji vystaveni rizikovým situacím.
Mezi nejčastější příčiny tragických nehod patří nepřiměřená rychlost a nepozornost řidičů. Příliš mnoho českých motoristů bohužel stále jezdí agresivně a považuje to za normální. Ve srovnání s loňským rokem přitom markantně přibylo případů, kdy došlo ke smrtelnému střetu kvůli tomu, že řidič nepřizpůsobil rychlost jízdy podmínkám na vozovce. U vážných nehod chodců pak hraje největší roli nepozornost – jak na straně řidičů, tak samotných chodců. Více než v minulosti se na tom podílí používání telefonu a dalších zařízení přímo v provozu.
Pozitivní trend snižování počtu obětí smrtelných nehod se v posledních letech nedaří udržet řadě evropských zemí. Česká republika je v této smutné statistice (počet usmrcených na milion obyvatel) zhruba v průměru EU (na 15. příčce). Nemůžeme ale akceptovat, že na našich silnicích umírá ročně více než 500 lidí a nedaří se nám udržet pozitivní trend snižování počtu obětí nehod. Dlouhodobým cílem musí být vize nula, tedy žádné oběti dopravních nehod. Novým impulzem v tomto směru bude nová strategie bezpečnosti silničního provozu pro roky 2020 až 2030, kterou bude BESIP spolu s dopravními experty letos (2019) připravovat.
BESIP bude letos pokračovat ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven na kampani „Nepozornost zabíjí“, která varuje před používáním telefonu za volantem. Kromě řidičů budeme apelovat i na chodce, aby se nechovali jako takzvaní „smombies“ a nezírali do telefonu při pohybu v dopravním provozu. Další kampaň se bude věnovat bezpečné vzdálenosti, kterou podle průzkumů nejméně třetina českých řidičů nedodržuje. V kombinaci s nepozorností a nepřiměřenou rychlostí je přitom ignorování bezpečného odstupu kritickým faktorem řady fatálních nehod.
U motocyklistů budeme upozorňovat na rizikové kolizní situace z pohledu řidičů aut a zaměříme se na nezkušené motorkáře, což nutně nejsou jen mladí řidiči, ale hlavně lidé pořizující si motorku ve čtyřiceti či v padesáti. Povedeme rovněž terénní kampaň nabízející řidičům kontrolu zraku a ověření, zda za volantem dobře vidí. BESIP se rovněž bude jako partner podílet na několika preventivních projektech financovaných z Fondu zábrany škod, jde například o vytvoření dopravní aplikace pro děti či program praktických jízd pro seniory.
Potřebujeme přehledný bodový systém a tvrdší sankce pro nebezpečné, agresivní řidiče, kteří by se měli rychle probrat z pocitu, že si na silnici mohou dělat, co chtějí. To vyžaduje nejen úpravu zákona o provozu na pozemních komunikacích, ale také účinné vymáhání ze strany policie i úřadů vyřizujících přestupky ve správním řízení. Musíme systematicky vyhledávat a odstraňovat nehodové lokality na silnicích nižších tříd. Při plánování investic do infrastruktury je důležité zahrnout odborné posouzení dopadů na bezpečnost.