Vyjádření vedoucího BESIP k bilanci nehodovosti v roce 2018

1. ledna 2019

Na negativní bilanci letošního roku se nejvíce podepsaly fatální nehody motocyklistů, kterých oproti loňsku výrazně přibylo, zřejmě i vlivem teplého počasí a dlouhé motorkářské sezony. Nedaří se také zlepšit situaci u chodců, kde sice ubylo těžkých zranění, ale počet smrtelných obětí narostl. Intenzita dopravy se stále zvyšuje a nejzranitelnější účastníci provozu jsou tak častěji vystaveni rizikovým situacím.

Mezi nejčastější příčiny tragických nehod patří nepřiměřená rychlost a nepozornost řidičů. Příliš mnoho českých motoristů bohužel stále jezdí agresivně a považuje to za normální. Ve srovnání s loňským rokem přitom markantně přibylo případů, kdy došlo ke smrtelnému střetu kvůli tomu, že řidič nepřizpůsobil rychlost jízdy podmínkám na vozovce.  U vážných nehod chodců pak hraje největší roli nepozornost – jak na straně řidičů, tak samotných chodců. Více než v minulosti se na tom podílí používání telefonu a dalších zařízení přímo v provozu. 

Pozitivní trend snižování počtu obětí smrtelných nehod se v posledních letech nedaří udržet řadě evropských zemí. Česká republika je v této smutné statistice (počet usmrcených na milion obyvatel) zhruba v průměru EU (na 15. příčce). Nemůžeme ale akceptovat, že na našich silnicích umírá ročně více než 500 lidí a nedaří se nám udržet pozitivní trend snižování počtu obětí nehod. Dlouhodobým cílem musí být vize nula, tedy žádné oběti dopravních nehod. Novým impulzem v tomto směru bude nová strategie bezpečnosti silničního provozu pro roky 2020 až 2030, kterou bude BESIP spolu s dopravními experty letos (2019) připravovat. 

BESIP bude letos pokračovat ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven na kampani „Nepozornost zabíjí“, která varuje před používáním telefonu za volantem. Kromě řidičů budeme apelovat i na chodce, aby se nechovali jako takzvaní „smombies“ a nezírali do telefonu při pohybu v dopravním provozu.  Další kampaň se bude věnovat bezpečné vzdálenosti, kterou podle průzkumů nejméně třetina českých řidičů nedodržuje. V kombinaci s nepozorností a nepřiměřenou rychlostí je přitom ignorování bezpečného odstupu kritickým faktorem řady fatálních nehod.

U motocyklistů budeme upozorňovat na rizikové kolizní situace z pohledu řidičů aut a zaměříme se na nezkušené motorkáře, což nutně nejsou jen mladí řidiči, ale hlavně lidé pořizující si motorku ve čtyřiceti či v padesáti. Povedeme rovněž terénní kampaň nabízející řidičům kontrolu zraku a ověření, zda za volantem dobře vidí. BESIP se rovněž bude jako partner podílet na několika preventivních projektech financovaných z Fondu zábrany škod, jde například o vytvoření dopravní aplikace pro děti či program praktických jízd pro seniory.  

Potřebujeme přehledný bodový systém a tvrdší sankce pro nebezpečné, agresivní řidiče, kteří by se měli rychle probrat z pocitu, že si na silnici mohou dělat, co chtějí. To vyžaduje nejen úpravu zákona o provozu na pozemních komunikacích, ale také účinné vymáhání ze strany policie i úřadů vyřizujících přestupky ve správním řízení. Musíme systematicky vyhledávat a odstraňovat nehodové lokality na silnicích nižších tříd. Při plánování investic do infrastruktury je důležité zahrnout odborné posouzení dopadů na bezpečnost.

 
Tomáš Neřold
vedoucí Samostatného oddělení BESIP
 
logo
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz  www.ibesip.cz
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona