Začátkem školního roku číhá na silnicích podceňované nebezpečí. Děti jsou z prázdnin rozdováděné a ještě si nestačily zvyknout na to, že na silnici jezdí auta.
Padesátka v obci není náhodou. Proč to tak je? V padesátikilometrové rychlosti většinou ještě stihne řidič zastavit, i když mu chodec neočekávaně vstoupí do vozovky.
Na silnicích umírá stále více motorkářů. Bohužel každá 26 nehoda motorkáře končí smrtí.
Zip – pravidlo, které má sloužit k větší plynulosti silničního provozu. Při správném používání tohoto pravidla se vozidla stále pohybují a kolona nezastaví. Naučte se jej využívat.
Zdaleka ne každý řidič si uvědomuje, jak nebezpečný může být na silnici špatný technický stav jeho vozidla. Zákon dokonce vyjmenovává, v jakém případě vozidlo na silnici vůbec nesmí.
Vidět a být viděn – základní pravidlo bezpečnosti na silnici. Tím víc za snížené viditelnosti. Nejzranitelnější jsou chodci. Ti si myslí, že když oni vidí auto, vidí přijíždějící řidič také je.
Víte, čí se liší zimní a letní pneumatiky? S letním obutím byste na ledě měli jenom problémy. Se zimními pneumatikami zastavíte mnohem dříve, nežli s letními.
Nedodržení bezpečné vzdálenosti je u nás čtvrtou nejčastější příčinou dopravních nehod. Když se autu před vámi rozsvítí brzdová světla, vy začnete brzdit až se zpožděním vaší reakce, což je asi jedna vteřina. Takže vteřinu máte na zareagování a vteřinu na zabrzdění.
Mezi lidmi, kteří „ztrácejí zábrany“, je často i řidič, který je potom poveze domů. Alkohol v lidském mozku zvyšuje sebevědomí, člověk začne podceňovat nebezpečí. Někdo se v opilosti směje, někdo se hádá. Ale opilý řidič se stává zabijákem.
Podívejme se na odstrašující příklad toho, jak se často vozí děti v autě. Dítě se postaví mezi opěradla sedaček. Lidé si často myslí, že ho zachytí, nebo že se udrží. Osudová chyba.
Zdaleka ne všichni řidiči vědí, co všechno s sebou v autě musí vozit. Do povinné výbavy patří lékárnička, výstražný trojúhelník, náhradní žárovky vnějšího osvětlení a pojistky, zvedák, klíč na matice kol, náhradní kolo nebo sada na opravu pneumatik a reflexní vesta.
Každý pátý řidič kamionu se u nás nepřipoutá bezpečnostním pásem, přestože ve svém autě to udělá. Řidiči těchto někdy až čtyřicetitunových aut mají falešný pocit bezpečí, myslí si, že jejich kamion případné překážky na silnici rozrazí a posádce se nic vážného nestane.
Každý řidič ví, že nesmí jezdit pod vlivem alkoholu nebo drog. Ale ne každý ví, že totéž platí i o některých lécích. Léky totiž můžou zpomalit rozhodování a reakce, nebo omezit vidění. Nebezpečné jsou hlavně léky zklidňující a tlumící bolest.
Řidič musí mít stále přehled o situaci kolem svého auta. Orientaci usnadní také všechna zpětná zrcátka, pokud jsou správně nastavená. Ale ani tak neuvidí celé okolí. S tzv. slepým úhlem musíme vždy počítat.
Pojďte se s námi podívat na dva případy ujetí od nehody. Když řidič zaviní nehodu, v každém případě se dopustil minimálně přestupku. Někteří řidiči v takové chvíli zazmatkují, nebo situaci podcení, nebo se zaleknou případného postihu a ujedou. Už v tuto chvíli je to minimálně přestupek za sedm bodů.
Pamatujte si jedno důležité pravidlo – chodec musí v každém případě dát tramvaji přednost, dokonce i na přechodu. Tramvaj se jakožto kolejové vozidlo nemůže vyhnout, jede tam, kam ji koleje vedou. Řidič tramvaje může pouze intenzivně brzdit.