Žáci základních škol

Rámcové vzdělávací programy (RVP) v současnosti tvoří obecně závazný rámec pro tvorbu školních vzdělávacích programů škol všech oborů vzdělání  v předškolním, základním, základním uměleckém, jazykovém a středním vzdělávání. Do vzdělávání v České republice byly zavedeny zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Součástí těchto kurikulárních dokumentů je od doby jejich zavedení i oblast bezpečnostních témat,  která zahrnuje ochranu člověka za běžných rizik a mimořádných událostí, dopravní výchovu, ochranu zdraví a první pomoc.
 

B/ Základní vzdělávání:

Obecná charakteristika:

  • Zásadní období pro vzdělávání dítěte v oblasti DV s cílem samostatného pohybu dítěte v dopravním prostředí, a to jak v roli chodce, cyklisty, cestujícího v automobilu i v prostředcích MHD; znalost adekvátních dopravních značek, příp. pokynů policisty
  • Fixace základních pojmů a pravidel bezpečného pohybu v silničním provozu; snaha o samostatné rozhodování a správné řešení situací; zautomatizování správných rozhodnutí a reakcí dítěte na tyto situace
  • Rozeznání nebezpečí, správné vyhodnocení dané situace; vnímání okolí všemi smysly
  • Záměrné neohrožování vlastního zdraví ani zdraví druhých osob (vědomé užívání ochranných prvků a doplňků)
  • Schopnost základní orientace v dopravně známém i neznámém prostředí
  • Aplikace znalostí, dovedností a prosociálního chování v praxi – tj. v reálném silničním provozu
  • Správný model chování v roli svědka u dopravní nehody; ovládání základů první pomoci; znalost základních telefonních čísel na složky IZS
  • Schopnost předvídat situace v dopravním prostředí, včetně chování ostatních účastníků provozu
  •  
  • Postupná kultivace ohleduplného chování; etický rozměr; kontrola nad vlastními emočními reakcemi, kompetence vědomě potlačit případné vlastní agresivní a impulzivní chování (II. stupeň)
  • Základní znalost právních norem souvisejících s provozem na pozemních komunikacích (II. stupeň) 

Mladší školní věk (6 – 11 let):

  • Chodec – chůze po správné straně chodníku; co se na chodníku nesmí dělat; přecházení – pravidlo správného rozhlížení, oční kontakt, přecházení se semaforem i bez, s přechodem pro chodce i bez něj; pojem místo pro přecházení; nepřehledná a nebezpečná místa pro přecházení; co dělat v situaci, kdy v polovině přecházení naskočí červené světlo; způsob přecházení kolmo k ose silnice; přecházení víceproudé komunikace; znalost světelné signalizace pro chodce i pro motorová vozidla; pozor na sluchátka v uších + používání mobilních telefonů; chůze po silnici bez chodníku, krajnice a její nástrahy, chůze po krajnici ve skupině – útvar chodců; vbíhání do silnice mezi zaparkovanými auty, pojem pěší zóna a stezka pro chodce + pravidla pohybu na ní, význam reflexních doplňků; význam souvisejícího dopravního značení; přecházení křižovatek (se světelnou signalizací i bez); užití podchodu/nadchodu; pojem snížená viditelnost + aktivní užívání reflexních doplňků
  • Cyklista – povinná a doporučená výbava jízdního kola a výbava cyklisty; ochranná přilba + reflexní a ochranné doplňky; bezpečná místa pro jízdu na jízdním kole, inline bruslích, koloběžce – základní pravidla pohybu na pozemní komunikaci a na cyklostezce, cyklopruhy; způsob jízdy ve skupině – znamení při změně směru jízdy, zastavení, objíždění překážky; vedení kola na silnici a přes přechod pro chodce; přeprava zavazadel na kole; znalost pravidel přednosti v jízdě; související dopravní značení pro pohyb cyklistů v silničním provozu
  • Spolujezdec v autě – znalost používání různých druhů zádržných systémů a jejich význam; nástup/výstup; správné chování během jízdy; pravidla pro správný převoz domácích mazlíčků a přepravu nákladu ve vozidle; pravidla chování na parkovišti
  • Cestující v prostředku MHD - správné chování před nástupem do dopravního prostředku (ostrůvek, nástupiště, peron); nástup/výstup; bezpečné chování během jízdy – sedím nebo stojím bokem ke směru jízdy a pevně se držím; poutání v autobuse; nenaklánění se z okénka; ohleduplnost k ostatním cestujícím; uvolnění místa k sezení starším a handicapovaným spoluobčanům; správné chování po vystoupení z prostředku MHD – přecházení silnice až po odjetí dopravního prostředku s dostatečným rozhledem; základní pravidla přecházení při provozu TRAM; správné chování při jízdě na eskalátorech; rozlišení druhů železničních přejezdů + pravidla pro přecházení/přejíždění na kole železničního přejezdu – význam železniční světelné signalizace a pohybu závor na přejezdu; pohyb v kolejišti a okolí železniční tratě; nebezpečí lezení po střechách vagonů
  • Volný čas - vymezení bezpečného prostoru pro hru během celoročního období;  pravidla bezpečného chování v obytné zóně; znalost rizik při vbíhání do silnice (mezi řadou zaparkovaných vozidel); schopnost regulace stádního chování; základy poskytování první pomoci; znalost telefonních čísel na složky IZS + znalost správného postupu při komunikaci s dispečinkem

 Starší školní věk (12 – 15 let):

  • Prohlubování znalostí a dovedností z oblasti dopravní výchovy nabytých na I. stupni ZŠ, a to jak v roli chodce, cyklisty, spolujezdce v automobilu i cestujícího různými dopravními prostředky MHD
  • Samostatný bezpečný pohyb v silničním provozu mezi chodci, motorovými i nemotorovými vozidly; ovládání techniky jízdy na jízdním kole a manévrů při odbočování, zastavení, brzdění i v náročném dopravním prostředí; rutinní ovládání pravidel silničního provozu – znalost dopravního značení (svislé i vodorovné), rozlišuje druhy křižovatek, pravidel přednosti v jízdě (řazení se před křižovatkou, průjezd křižovatkou, kruhový objezd, přejezd pro cyklisty, jízdní pruh a koridor pro cyklisty), objíždění překážky, pojmy ohrozit/omezit účastníka silničního provozu; tlaková vlna při jízdě na pozemní komunikaci; pravidla pohybu za snížené viditelnosti a zhoršených klimatických podmínek; světelná signalizace pro chodce, motorová vozidla i cyklisty; pokyny policisty při řízení silničního provozu;
  • Schopnost poskytnutí základních úkonů při první předlékařské pomoci, znalost telefonních čísel na složky IZS + znalost správného postupu při komunikaci s dispečinkem; znalost správného chování v krizové situaci – např. při dopravní nehodě
  • Znalost legislativních předpisů regulujících pohyb osob a motorových i nemotorových vozidel v silničním provozu (zákony, vyhlášky atd.); posilování vědomí odpovědnosti za porušení legislativních norem, vč. důsledků tohoto nesprávného chování

word_obr.JPG
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání

powerpoint_obr.JPG
Psychologický profi čtvrťákal_aspekty

 

 

 

 


Aktuálně

Akce a kampaně

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci webu a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním a používáním souborů cookies.