Typy motorek

Jak pro sebe vybrat tu pravou

Každá motorka je jiná a dokáže zprostředkovat různé zážitky. Je úžasné, jak velkou pestrost máme na výběr. Při vybírání si pořádně rozmyslete, na co ji chcete používat a co od ní vlastně čekáte. Vyhnete se tak možnému zklamání kvůli nevhodnému typu.

Silniční sportovní

Co zažijete

Dnešní silniční sportovní motorky jsou z větší části konstruovány pro jízdu na závodním okruhu. Na běžné silnici jejich schopnosti povětšinou nevyužijete. Přesto jsou oblíbené, mají charisma těch nejlepších a dokážou oslnit perfektními jízdními vlastnostmi. Často to jsou opravdové závodní repliky.

Jaké jsou nástrahy

Je tu potenciál velké rychlosti, obrovského výkonu a také poměrně tvrdý podvozek. Zadek máte výš než ruce, správné jízdní grify se musíte naučit, není to pro nováčky plně intuitivní. Vysoko položené sedlo znamená, že tolik populární „koleno na zemi“ vyžaduje náklon až k 45°, a to už je práce pro zkušené piloty – na naháčích je to kupříkladu mnohem snazší. Mají taky velice omezený „rejd“, mívají tedy docela problémy ve městech při otáčení.


sportovni_.jpg

Na co koukat

Jedním z hlavních ukazatelů při koupi bývá udávaný počet koní, ale je chyba se jím řídit. Zkušení jezdci vědí, že pro začínající piloty je daleko lepší střední objem (šestistovky), a to hlavně kvůli váze, zvladatelnosti a větší čitelnosti ovládání motorky. Moderní litrové supersporty jsou mnohdy už tak silné, že jejich chování musí krotit bezpečnostní systémy.

Jak je to s pohodlím

Není ho tu moc. Jezdec si musí zvyknout na skrčenou pozici, polohu pevně zapřenou do rukou, hodně se „napracujete“, hlavně když půjdete tvrdě na brzdy. Ve městě je to vyloženě nepohodlné, protože vás nebude nadlehčovat proud vzduchu.

Chci ji, jakou výbavu si mám pořídit

Kožená kombinéza je základ, stejně jako sportovní helma, pevné boty a kožené rukavice. Rozhodně doporučujeme jezdit s páteřovým chráničem. Počítejte s tím, že kvalitní výbavu jen těžko pořídíte pod 20 000 korun. Nečekejte žádné pohodlí, ale den se za řídítky vydržet dá.

Naháče

Co zažijete

Je to nejdostupnější a nejrozšířenější kategorie. Výhodnou je velice snadné ovládání, nenáročnost na údržbu a možnost výběru moderního, nebo naopak klasického designu. Díky tomu jsou naháče tím nejžádanějším zbožím.

Jaké jsou nástrahy

Typickým neduhem starších modelů naháčů byla vysoká hmotnost v kombinaci s dost měkkým podvozkem, který velmi často nestíhal vysokému výkonu. To se v posledních letech hodně mění, mnohdy až k protipólu, kdy jsou některé současné naháče příliš malé a tvrdé. Volte kompromis a rozhodněte se, co od motorky čekáte. V téhle třídě je výběr skutečně obrovský!


nahace_.jpg

Na co koukat

Velký motor často znamená větší spotřebu. Setkat se můžete s úspornými dvouválci o objemu kolem 500 cm3, kde spotřeba činí v průměru 3 litry. Na druhém pólu jsou pak starší velkoobjemové motory, kde není problém se dostat i nad 10 litrů na 100 km!

Jak je to s pohodlím

Posez je pohodlný, jak ale název napovídá, na těchto motorkách kvůli nepřítomnosti kapotáže fouká. Při delší cestě vás unaví i předpisová jízda na dálnici, neustále se s tím budete „prát“. Kvůli tomu nejsou tyto motorky konstruovány na vysoké rychlosti. Některé modely mají malé větrné štítky, které se hodí.

Chci ji, jakou výbavu si mám pořídit

Ideální je jezdit v kůži, ale ani kvalitní textilní oblečení není vyloženě špatná volba. Populární kevlarové džíny doporučujeme používat jen po městě nebo na kratší vzdálenosti. Výhodou textilu je jeho prodyšnost, voděodolnost a pohodlí.

Cestovní a turistické

Co zažijete

Dovolená, pohodové cestování na motorce, to je ten největší relax, jaký si lze užít. Tady se nikam nespěchá. Uzavřít se do mikrosvěta své helmy a užívat si všechno to, co se okolo děje, co je na světě k vidění.

Jaké jsou nástrahy

Často je to vysoká váha. Tyto motorky jsou velké a těžké. Než samotná jízda bude mnohdy větším adrenalinem zastavení nebo pojíždění s cílem zaparkovat. Problémy mívají nejvíc jezdci menších postav. Není dobré zanedbávat trénink, ať pak nejste překvapeni.


cestovni_.jpg

Na co koukat

Čisté kapotované silniční cesťáky mají dnes velice silnou konkurenci, žezlo přebírají cestovní endura a motorky s vyššími podvozky. Je třeba si uvědomit priority: Pokud si kupuju motorku na dlouhé cesty, je třeba v první řadě koukat na to, jak se cítím za jejími řídítky a kudy moje cesta povede. Velká cestovní endura dneška zvládnou s odpovídajícím obutím i relativně těžký terén – proto mají tak velkou popularitu.

Jak je to s pohodlím

Nejpohodlnější motorky ze všech. Povětšinou mají výborně fungující plexi, které se dá i výškově nastavit a rozměrnou sedačku, která se jen tak neprosedí. Jediným negativem může být problém s došlápnutím na zem z vysoké sedačky.

Chci ji, jakou výbavu si mám pořídit

Cestovatelské komplety dnes nabízí většina dobrých značek. Výhodou je jejich pohodlí, budete se v nich cítit opravdu dobře. Nechybí propracované systémy ventilace, odkládací kapsy, reflexní prvky nebo voděodolné membrány. Klasické off-roadové helmy jsou dnes často nahrazovány odklápěcími přilbami, které jsou pohodlné a praktické.

Choppery a cruisery

Co zažijete

Tady jde o image, o největší show. Nákupem motorky s nízko položeným sedlem a vysokými řídítky si svým způsobem kupujete i názor, svébytný životní styl.

Jaké jsou nástrahy

Musíte počítat s mnoha faktory. Kvůli dlouhému rozvoru a nízkému podvozku to jsou velké oblouky v zatáčkách, slabá jistota na brzdách (přední kolo není tak zatížené jako u ostatních motorek), nutnost ovládat práci se spojkou, kterou vyžadují velkoobjemové dvouválcové motory.


chopery_.jpg

Na co koukat

Čím divočejší konstrukce, tím větší výzva, ale i námaha s řízením. Různé přestavby, předsazené vidlice, vysoko vynesená řídítka, to už je hardcore vyžadující zdatného jezdce. Pokud tedy začínáte, spokojte se s běžným produkčním strojem. Ty jsou daleko zvladatelnější.

Jak je to s pohodlím

Moc ho není, to je potřeba si upřímně přiznat. Je to takový všeobecně rozšířený omyl. Na těchto motorkách sedíte napřímení, veškeré otřesy jdou do zad, někdy to (obzvlášť po delší jízdě) i dost citelně bolí. Tedy alespoň ve srovnání s jinými motocykly. Taky se připravte na nápor větru – vaše tělo kvůli roztaženým rukám působí jako padák. Tady nejde o rychlost, ale o pocit.

Chci ji, jakou výbavu si mám pořídit

Kožená bunda, kalhoty a pevné boty jsou nejvhodnější volbou oblečení. Jsou pohodlné, ochrání a ještě nadělají parádu. Horší je to s výběrem helmy – otevřené „kokosy“ mají často homologaci, ale logicky od nich nemůžete čekat ochranu jako od zavřené integrální helmy. Vyklápěčka se tady přímo nabízí.

Enduro a kros

Co zažijete

Volnost, lehkost, zábavu – motocyklový svět nemá zábavnější segment.

Jaké jsou nástrahy

Tyto motorky jsou relativně hodně bezpečné. Nejezdí se ve velkých rychlostech, takže podstatné je uchránit sebe a motorku hlavně v případě drobných karambolů. Stačí pár šikovných protektorů a neublížíte jí.

Na co koukat

Není moc kde jezdit. To je velký problém, protože příroda není zkrátka zařízená na to, aby se po ní proháněly motorky. Umělých motokrosových tratí je relativně dost, ale na enduro už budete muset hledat místa na ježdění. I taková ale u nás jsou.


enduro_.jpg

Jak je to s pohodlím

Na pohodlí tady asi koukat moc netřeba, o to tu jezdcům až tolik nejde. Bavme se víc o bezpečnosti. Nikdy nikam nejezděte sami, pokaždé alespoň ve dvou. Důvod je jasný: Když budete potřebovat zavolat pomoc, tak se na poli nebo v lese těžko někoho dovoláte. Rovněž počítejte s tím, že tyto stroje vyžadují péči a častější servisní úkony než běžné silniční motorky. Není to ale nic finanční náročného, jen je potřeba trochu zručnosti a znalosti problematiky.

Chci ji, jakou výbavu si mám pořídit

Chrániče hrudníku, loktů, kolen, vysoké pevné boty a kvalitní přilby s brýlemi jsou zde víc než povinností! Nejezdí se rychle, ale typickým zraněním jsou zde zlomeniny.


#nepozornostzabíjí

Akce a kampaně

#nepozornostzabíjí Zobrazit kampaň
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci webu a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním a používáním souborů cookies.