Fyzika: zákonitosti jízdy na motorce

hlavni_fotka_.jpgJízda na motorce má určité zákonitosti, které je potřeba respektovat. Vznikají během ní síly působící jak na motorku, tak na řidiče. Když je dokážete identifikovat, dá se jich využít pro bezpečnější a plynulejší jízdu.

Jaké síly působí na motorku

Pohyb každého tělesa je řízen fyzikálními zákony, které je jenom velmi těžké porazit. Při jízdě na motorku působí tyto síly: valivý odpor, aerodynamický odpor, odpor zrychlení a gyroskop. Zatímco odpory jdou proti záměru jezdce, gyroskop (neboli setrvačné síly) vytvořený otáčením obou kol přispívá ke stabilitě motorky v přímém směru. V zatáčkách naopak působí tím, že zabraňuje motorce zatočit, a když potřebujete dostat motorku do náklonu, musíte gyroskop přemoct. Dělá se to kombinací přenesení váhy těla a velmi jemné korekce řídítek. Je nutné si uvědomit, že síly, které motorka vytváří, nám v mnoha ohledech pomáhají a jsou vlastně podstatou jízdy. Jsme na nich do jisté míry závislí, protože nám přinášejí zpětnou vazbu.

Kontra řízení neboli protirejd

V důsledku setrvačních sil, jež působí na motorku, má stroj tendenci jet v protirejd_.jpgkaždé rychlosti přirozeně rovně a změna směru jízdy je se zvyšující se rychlostí obtížnější. Techniku kontra řízení známe všichni už z jízdy na kole – díky velmi mírnému pohybu řídítek doleva kolo zatočí doprava. Úplně stejně to funguje na motorce. Protirejd je velmi vhodné používat v menších rychlostech (do cca 40 km/h) v případě potřeby rychlé změny směru jízdy, například při vyhýbacím manévru nebo objetí překážky. V nižších rychlostech totiž přenášení váhy nefunguje tak dobře jako právě kontra řízení. Se zvyšující se rychlostí ale záměrně používat protirejd není správná technika jízdy, protože tím budete tlačit přední pneumatiku proti zatáčce, což může způsobit její uklouznutí. Počáteční impuls řídítek si motorka stejně udělá sama – není potřeba ji nijak výrazně pomáhat. Hlavně motorky se širokými řídítky jsou velmi citlivé i na drobný počáteční impuls a mohou do náklonu „spadnout“ velmi rychle, což je může rozhodit.
 

Přenášení váhy

Podstatou jízdy na motorce je především relax, na tom se určitě shodneme. Se zvyšující se rychlostí je však potřeba pracovat s přenášením váhy těla a jízda se může stát takovou malou gymnastikou. Hmotnost jezdce hraje obrovskou roli během změn směru jízdy a dá se říct, že při správné technice ovládání motorky ji řídíte pouze přenášením váhy svého těla. Při jízdě rovně by měla být hmotnost jezdce co nejvíce centralizovaná, aby negativně neovlivňovala vyvážení motorky. Při nájezdu do zatáčky je naopak váhu těla potřeba přenést do míst, ve kterých vám pomůže, což znamená dostat ji co nejvíc na vnitřek zatáčky – dovnitř a dopředu.
 

prenaseni_vahy_.jpgZkombinujte to

Nejlepší technikou při řízení motorky je kombinace lehkého prvotního impulzu do řídítek pomocí protirejdu (velmi mírné ťuknutí do řídítek) a přenesení váhy do vnitřku zatáčky zatlačením na vnitřní stupačku. Docílíte tím stabilního těla se zafixovanou pozicí za řídítky, a tím pádem i bezpečného průjezdu zatáčkou.
 


Aktuálně

Akce a kampaně

Nejbližší akce

22. 9. 2018

Chrudim

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci webu a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním a používáním souborů cookies.