Elektronika a asistenční systémy

V posledních letech se do motocyklů dostává nejmodernější elektronika a asistenční systémy, které mají pomáhat v rozličných jízdních situacích. Není potřeba se jich bát, ale je nutné poznat jejich funkci a chování v reálném provozu.

Kontrola trakce (TC, DTC)

Elektronika má na starost omezit prokluz zadního kola při akceleraci, nebo mu úplně zabránit. U silných motorek se velmi často stává, že jezdec na výjezdu ze zatáčky přidá nepřiměřeně plyn, zadní pneumatika neunese agresivní nástup výkonu a kolo proklouzne. Nejhorší následky jsou, pokud se to motorce stane ještě v náklonu. V reálu systém TC za řidiče při nesprávném manévru mírně „ubere“ plyn a zabrání tak pokračování smyku. Hodí se hlavně při snížených adhezních podmínkách, pokud prší nebo jedete po nezpevněném povrchu.

kontrola_trakce_.jpg

Brzdový systém ABS

Jedním z nejčastějších důvodů pádů na motorce je smyk způsobený neadekvátně tvrdým brzdným manévrem. Většinou je to tak, že se řidič něčeho lekne, prudce zamáčkne přední brzdu a dostane tím přední kolo do smyku. A příčina pádu je na světě. Anti-lock Brake System (ABS) toto eliminuje. Nejmodernější systémy dokážou pomocí gyroskopů a dalších senzorů jeho funkci upravovat i podle aktuálního náklonu, ve kterém se motorka nachází. U řady modelů byl doposud volitelnou výbavou, od roku 2016 je u nových motorek o objemu vyšším než 125 cm3 montován povinně! Nezapomeňte ale na fakt, že pokud ABS začne fungovat, motorce se prodlužuje brzdná dráha. Proto se naučte brzdit vlastním citem a na elektroniku nikdy nespoléhejte!

Launch Control (LC)

Nic na světě se neumí rozjet tak rychle jako motorka. Už nižší objemy zvládají akceleraci z 0 na 100 km/h v časech okolo 5 sekund, což je hodnota srovnatelná i s nejsilnějšími sportovními vozy současnosti. Launch Control u nejsilnějších (většinou sportovních) motorek pak napomáhá ideálnímu rozjezdu tak, že drží otáčky motoru na přednastavené hodnotě a jezdec koriguje průběh rozjezdu pouze prostřednictvím spojky, čímž se mu celá operace ulehčí. LC spolupracuje i s kontrolou zvedání předního kola (wheelie control).

launch_control_.jpg

Rychlořazení –quickshifter (QS)

Rychlořazení se používá hlavně na sportovních motorkách, ale vidět ho můžeme i na velkých cestovních strojích. S jeho pomocí můžete výrazně snížit dobu potřebnou pro přeřazení. Při jízdě tak vůbec nemusíte ubírat plyn ani mačkat spojku, když řadíte. To pomůže i se zamezením velkého přenosu váhy mezi přední a zadní kolo, který se děje při řazení. U řady motorek systém dokáže asistovat jak při řazení nahoru, tak i dolů, kdy umí automaticky přidat velmi rychlý meziplyn a srovnat tak otáčky, což stačí na to, aby rychlost plynule zapadla. Spojku tak potřebujete prakticky jen na rozjezd.

Jízdní režimy

Jedná se o možnost změny reakce motoru v návaznosti na změnu okolních podmínek. V řídicí jednotce motoru jsou předdefinovány palivové mapy a pilot jen jednoduchým přepnutím volí podle toho, zda jede na suchu a může využít plný výkon stroje, nebo je (například na mokru) lepší na výkonu ubrat a křivku jeho využitelnosti víc vyhladit. Často se nemění samotný výkon motoru, ale pouze rychlost odezvy na přidání plynu. U některých motocyklů nedochází změnou jízdního režimu pouze k úpravě reakce plynu, ale také ke změně nastavení kontroly trakce, ABS a dalších funkcí.

Antihoppingová spojka a motorová brzda

Při prudkém brzdění a rychlém podřazování se může stát, že brzdný moment na zadním kole (velice často ještě odlehčeném) je takový, že překročí mez adheze a kolo začne prokluzovat nebo skákat po silnici. Často se to děje u větších jednoválcových nebo dvouválcových motorů. Antihoppingová spojka v tu chvíli začne prokluzovat, čímž dovolí zadnímu kolu, aby se točilo rychleji, než se točí motor, a kolo tak neproklouzne. Nastavitelná motorová brzda pak umožňuje upravit míru zpětného točivého momentu, který motor při zavřeném plynu vytvoří.

Tempomat

Systém velice podobný automobilovému, určený převážně pro velké cestovní motorky. Řidič si zpravidla na ovladači tempomatu (páčce nebo ovládacím panelu) nastaví požadovanou rychlost a motorka potom tuto rychlost udržuje. Tempomat se automaticky vypne při přibrzdění, změně rychlostního stupně nebo vymáčknutí spojky. Na delších cestách je to výborný pomocník.

tempomat_.jpg

Semi-aktivní podvozek

Automatický systém nastavování reakcí podvozku během samotné jízdy. Motorka je pomocí tohoto systému schopna se přizpůsobit danému typu vozovky i stylu jízdy samotného řidiče. Reakce je blesková – systém je schopný při brzdění přitvrdit předek a na výjezdu ze zatáčky přitáhnout zadek, aby motorka držela nejideálnější linii. Výsledkem je velmi pohodlná jízda bez znatelného přenosu váhy.

GPS

Některé velké motorky už mají systémy navigace zabudovány přímo ve svých informačních panelech. Naučte se GPS používat aktivně, předejdete tak mnohým nebezpečným situacím při pohybu v neznámém prostředí. Při cestování na delší vzdálenosti je neocenitelným pomocníkem.

gps_.jpg
 


Zpomal - budeš rychlejší

Akce a kampaně

Zpomal - budeš rychlejší Zobrazit kampaň

Nejbližší akce

20. 10. 2018

Polygon Hradec Královí

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci webu a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním a používáním souborů cookies.