EuroNCAP zvyšuje povědomí o bezpečnosti vozidel
Jaké testy Euro NCAP provádí?
Jsou zde čtyři kategorie testů, které simulují: čelní náraz, boční náraz, boční náraz na strom a střet s chodcem.
Čelní náraz
Automobil naráží rychlostí 64 km/h do deformovatelné bariéry se 40 % přesazením. Bariéra má šířku 1 000 mm a deformace může dosáhnout až 540 mm. Proti zákonným předpisům pro čelní náraz je rychlost o 8 km/h vyšší.
Boční náraz
Vozík s deformačním čelem naráží do boku stojícího auta na straně řidiče v rychlosti 50 km/h.
Boční náraz na sloup
Údaje o zraněních při nehodách jsou v každé zemi odlišné. Nicméně z celkového hlediska zranění způsobená nárazem z boku tvoří jednu čtvrtinu vážných zranění. Velký počet takových úrazů je způsoben nárazem jednoho vozidla do boku vozidla druhého. Ale například v Německu dochází k více než polovině těchto zranění při nárazu vozidla bokem do pevné překážky jako je sloup nebo strom!
Za účelem snížení těchto těžkých či smrtelných úrazů dodávají někteří výrobci boční airbagy, chránící hlavu cestujících při bočním nárazu, jako součást standardní výbavy. EuroNCAP se snaží společně s některými výrobci ukázat, jak dobře mohou tato zařízení chránit proti zranění krku a hlavy. EuroNCAP zavedl test určující míru poskytnuté ochrany při nárazu v rychlosti 29 km/h do pevného sloupu, který je poměrně úzký a obvykle pronikne hluboko do boku vozidla. V případech, kdy vozidlo není opatřeno bočním airbagem, může hlava řidiče narazit silně do sloupu natolik, že dojde ke smrtelnému zranění.
Střet auta s chodcem
Zkouška simuluje střet auta s chodcem při rychlosti 40 km/h. Sledují se místa nárazu jednotlivých částí těla dospělého člověka a dítěte.
Bližší informace najdete na www.euroncap.com.