V Praze začne ve čtvrtek oslava Harley-Davidson, na české silnice přivede zvýšený počet motorkářů

4. července 2018

Začátek července přivede na české silnice nezvykle velký počet motocyklů. Od čtvrtka 5. do neděle 8. července se v Praze odehraje mezinárodní oslava 115. výročí motocyklové značky Harley-Davidson. Podle odhadů organizátorů na ni dorazí zhruba 60 tisíc motorkářů z celého světa. Řada z nich navíc již dnes zamíří do pražských Letňan na koncert britské rockové legendy The Rolling Stones. BESIP bude ohleduplné chování mezi řidiči aut a motorek propagovat přímo na samotné akci Harley-Davidson na pražském Výstavišti, kde bude jeho stánek součástí zóny pro rodiny s dětmi. Zároveň BESIP připravil přehled nejrizikovějších situací mezi autem a motocyklem.
V hlavním městě by řidiči měli počítat s tím, že se v sobotu od 10.00 koná spanilá jízda Harley-Davidson v pražských ulicích. Konvoj, který může čítat až 4 000 motorek, vyrazí z Letné a projede ulicemi - Nábřeží Kapitána Jaroše, Hlávkův most, Wilsonova, Žitná, Smetanovo nábřeží, Klárov, Chotkova a Milady Horákové. S větším počtem motorek se řidiči mohou potkat i mimo hlavní město, obzvlášť ve Středočeském kraji, který bude od čtvrtka do neděle cílem jak organizovaných, tak individuálních vyjížděk motorkářů. Mezi destinace organizovaných akcí patří Kutná Hora, Křivoklát, Český Šternberk, Karlštejn, Konopiště či Dobříš. Podrobnosti naleznete na webu oslav zde.
Bez ohledu na mimořádnou akci Harley-Davidson jsou motorkáři dlouhodobě jednou z nejrizikovějších skupin na našich silnicích, což nelichotivě dokládají čísla z dopravních nehod. Během první poloviny roku bylo na českých silnicích podle předběžných statistik usmrceno už 36 motorkářů, 121 motocyklistů utrpělo v období od ledna do května těžké zranění. Samotní motocyklisté sice způsobí většinu nehod, řidiči vozidel jsou ale zodpovědní za více než 40 procent střetů, což je významný podíl. V rámci kampaně zaměřené na vztah motorkářů a řidičů osobních vozidel proto BESIP upozorňuje na nejrizikovější situace, se kterými se na silnici obě dotčené skupiny setkávají:

*  Skupina motorek
Když potkáte motorku, je velká šance, že jich může být víc. Věnujte tedy pozornost tomu, abyste v zrcátku nepřehlédli další motorkáře, kteří se k vám blíží. Toto je opravdu častá příčina dopravních nehod, hlavně při odbočování vlevo. Pustíte jednoho, ale nevšimnete si, že jedou i další. Motorka, která splňuje technické předpisy, nemusí být uvnitř auta slyšet. Jeho řidič může mít nahlas puštěné rádio.

*  Skupina motorek - nervozita
Řidiči automobilů mívají tendenci v obklopení většího počtu motocyklů zmatkovat. Jedou neplynule, bezdůvodně zpomalují, snaží se motorkám vyhýbat. Motorkáři nemohou takové reakce předvídat. Proto je lepší, pokud vedle vás projede větší skupina motorkářů, držet se své rychlosti a směru dráhy, motorka je agilnější, přizpůsobí se vám. Navzájem odhadnout své reakce, to je polovina úspěchu.

*  Vyhýbání se překážce
Připravte se na to, že motorky častěji než jiná vozidla mění směr jízdy a stopu kvůli tomu, že se musí vyhýbat překážkám, jako jsou třeba kanály, tramvajové pásy, nerovnosti a nečistoty na silnici. Zejména na starších komunikacích je tato situace více než častá.

*  Při brzdění mají výhodu auta
Auto může - o to víc díky moderním asistenčním systémům - naplno brzdit i v zatáčkách. To motorky stále nemohou. Pokud tedy motorce, která jede za vámi, takzvaně "natvrdo" zašlápnete, má motorkář jen malou šanci stejně včas zastavit. Je velký rozdíl v délce brzdné dráhy na suchém a mokrém povrchu. Na suchu je brzdná dráha auto vs. motorka přibližně srovnatelná, na mokru se u motorky podstatně prodlužuje.

Tomáš Neřold

pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz | www.ibesip.cz

   

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona