Třicetiprocentní nárůst usmrcených v důsledku nedání přednosti v jízdě

12. listopadu 2019

V období ledna až října 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 460 a těžce zraněno 1 783 osob. Počet usmrcených meziročně prakticky stagnuje (pozn. ve stejném období vloni bylo usmrceno 458 osob), v oblasti těžce zraněných byl pak evidován 17% pokles.

Nejhorší meziroční bilance ze všech dílčích cílů Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 byla evidována u nehod způsobených nedáním přednosti v jízdě,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy a dodává: „V uplynulých 10 měsících bylo v důsledku nedání přednosti v jízdě usmrceno 82 osob, tj. meziročně o 19 více (+30 %). Na druhou stranu je potřeba zmínit, že v důsledku uvedené příčiny bylo těžce zraněno o 106 osob méně. Uvedenou bilanci tak lze interpretovat tak, že následky těchto nehod jsou letos pro účastníky silničního daleko závažnější – více osob bylo naposledy usmrceno v roce 2011.“

Krajské srovnání

Absolutně nejvíce osob bylo usmrceno vlivem nedání přednosti v jízdě v Jihomoravském kraji (15 usmrcených, 27% podíl na všech usmrcených v daném kraji), každá třetí osoba pak byla v důsledku uvedené příčiny usmrcena v Královéhradeckém (14 usmrcených) a Ústeckém kraji (32 %). Všechny tři uvedené kraje tak byly v tomto ohledu významně nad celorepublikovým průměrem (18 %).

nedani-prednosti_kraje.jpg

Hloubková analýza dopravních nehod

anylyza_nedani-prednosti.jpgNedání přednosti v jízdě souvisí s celou řadou spolupůsobících faktorů: provedením dopravního prostoru – nedostatečný/omezený rozhled nebo nevhodné uspořádání křižovatek (např. křižovatky navozující psychologickou přednost), nesprávným vyhodnocením situace v provozu nebo nepozorností např. v důsledku zanedbání potřeby vyhledat informaci nebo přetížení pozornosti řidiče,“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „S přibývajícím věkem řidičů se zvyšuje pravděpodobnost vzniku dopravních nehod v důsledku nedání přednosti v jízdě.Tuto pravděpodobnost takémírně zvyšuje situace, kdy je dopravní prostor pro řidiče neznámý, tedy vyskytuje-li se na tomto místě poprvé nebo zde jezdí pouze ojediněle.

Jedním z výstupů Hloubkové analýzy dopravních nehod je simulace nehod.Příklad dopravní nehody v důsledku nedání přednosti ilustruje následující simulace: Nehoda se stala ve městě v prostoru rušné křižovatky, řidič jednoho z vozidel se v křižovatce chtěl otočit zpět, přitom však nedal přednost protijedoucímu vozidlu.

Data z roku 2018

Nejčastější příčinou usmrcení v důsledku nedání přednosti v jízdě bylonedání přednosti při odbočování vlevo, v důsledku uvedené příčiny bylo usmrceno 26 osob, tj 30 %.S 19 usmrcenými (22% podíl) následuje nedání přednosti proti příkazu dopravní značky„DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ“. Třetí nejčastější příčinou bylo nedání přednosti chodci na vyznačenémpřechodu – 16 (18 %).Nejčastější příčinou těžkých zranění v důsledku nedání přednosti v jízdě bylo nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu, v důsledku uvedené příčiny bylo těžce zraněno 193 osob, tj 28 %.

V důsledku nedání přednosti v jízdě bylo v obci usmrceno 36 a těžce zraněno 517 osob, mimo obec pak usmrceno 52 osob a 164 osob těžce zraněno. Na silnicích I. tříd bylo v uvedeném důsledku usmrceno 31 osob, těžce zraněno pak 172 osob (nejvíce ze všech druhů komunikací. Nejvíce osob bylo v důsledku uvedené příčiny usmrceno na 3 ramenných křižovatkách (34) a těžce zraněno na 4 ramenných křižovatkách (233).

Více než sedm z deseti osob bylo v důsledku nedání přednosti v jízdě usmrceno vinou řidičů osobních vozidel, celkem 65 usmrcených osob (74 %). S 12 usmrcenými osobami (14 %) následují řidiči nákladníchvozidel, 4 osoby pak byly usmrceno vinou cyklistů (5 %).Téměř třetina usmrcených osob (27 %, 23 usmrcených) v důsledku nedání přednosti v jízdě byliřidiči osobního vozidla. S 24% podílem následují řidiči motocyklu, chodci (22%, 19 usmrcených), spolujezdci v osobním vozidle (19%, 16 usmrcených) a cyklisté (8 %, 7 usmrcených).
 

Tomáš Neřold
vedoucí Samostatného oddělení BESIP
 
logo
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz  www.ibesip.cz
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
 


[1] Analýza Nedání přednosti v jízdě
[2] Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 (leden-říjen 2019)
[3] Hloubková analýza dopravních nehod (www.vyzkumnehod.cz)
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona