Rozhodujete se, zda si pořídit do auta hasící přístroj nebo ne?

14. listopadu 2012

Přečtěte si příhodu našeho kolegy a možná vám to pomůže...

Hasicí přístroj v autě? Rozhodně ANO!

„Je tomu asi jeden rok co jsem od kamaráda Pavla, hasiče z Týna nad Vltavou, dostal hasicí sprej. Dával mi ho se slovy, že je to celkem užitečná věc, především na začínající požáry. Můžu ho mít doma, nebo ho vozit v autě. Prakticky hned nalezl místo v kapse na zadní straně předního sedadla spolujezdce. Nikomu tam nepřekáží a je pro případ nouze vcelku dobře při ruce.

Čas plynul, kilometry na počítadle tachometru vesele přibývaly. Před třemi týdny jsem se vracel ze školení v Brně a zhruba na 56. kilometru dálnice D1 vidím v odstavném pruhu bílý Peugeot. Celkem obvyklá situace – zvednutá kapota, bílý kouř z motorového prostoru. První, co mi proběhlo hlavou bylo, že ho asi uvařil a z motoru stoupá pára. V tu chvíli řidič vyskočil z auta, vyhodil ruce nad hlavu a z rukou mu do pravého jízdního pruhu uletěla bunda. To už zase tak běžné není. Následoval letmý pohled do zpětného zrcátka, blinkr vpravo a na brzdy.

Zastavil jsem asi 50 m za ním, pustil „varovky“ a trošku couvnul blíž k němu. V tom jsem v zrcátku viděl, že během doslova pár vteřin se bílý kouř změnil na černý a na motoru se objevily plameny. Už nebyl čas na otálení. Okamžitě jsem zastavil, popadl rok odpočívající hasicí sprej a běžel k hořícímu autu. Plameny v tu chvíli už dychtivě poskakovaly po zkrouceném plastovém krytu nad hlavou válců a nabíraly na síle.

Nijak moc jsem nad situací nepřemýšlel. Stisknul jsem ventil hasicího spreje a snažil se zasáhnout celou hořící plochu, oblast výfuku, vstřikovacích jednotek, elektroinstalace v motorovém prostoru a prostě vše, co mě zrovna napadlo jako možné místo vzniku nebo šíření požáru. Plameny se zmenšovaly a za 10-15 vteřin bylo po všem – včetně hasicího spreje. Vyšlo to akorát. Naštěstí. Řidič ze Slovenska mi děkoval. Hasicí přístroj ve vozidle neměl.

Nejhorší na celé situaci bylo, že kolem nás projela spousta aut, řidičů a lidí, kteří situaci viděli. Zastavil jen jeden – řidič kamionu, který zrovna projížděl nájezdem na dálnici a viděl plameny šlehající z motoru. Než k nám přiběhl s dalším hasicím přístrojem, bylo po požáru. V případě, že by ani jeden z nás dvou nezastavil a neměl hasicí přístroj, tak by Peugeot na dálnici asi shořel. Stačilo málo, doslova pár vteřin. Hned po příjezdu do Prahy jsem si koupil nový hasicí sprej a k tomu i malý kilový práškový hasicí přístroj. Je možné, že ho budu rok zase „jen vozit“. Ale vím, že pokud se něco stane, mám po ruce účinné řešení, které dovede včas zabránit zbytečným škodám na majetku nebo dokonce úmrtí posádky. Osobní zkušenost k nezaplacení.

Proto všem řidičům vřele doporučuji, vozte s sebou i v osobních vozech malý hasicí přístroj, nebo alespoň hasicí sprej. Nikdy nevíte, kdy se může hodit – vám nebo někomu jinému!“

Požár motorového vozidla postupuje velmi rychle a proto je důležitý i velmi rychlý hasební zásah. Automobil může být ohněm kompletně zničen během dvou minut. Nechráněný člověk v plamenech přežije jen několik vteřin. Každé zranění popálením je však zásah do zbytku života.

Požár proto vždy ohlaste telefonicky na číslo 150, případně 112. Dále postupujte dle instrukcí operačního důstojníka.

Všeobecné zásady boje s ohněm na vozidlech

  1. Při jakémkoli podezření na požár – kouř, je cítit že se něco pálí apod. – je třeba co nejrychleji a bezpečně zastavit.
  2. Vypněte motor, a pokud je vozidlo vybaveno odpojovačem baterie, vypněte baterie. Již to mnohdy stačí, pokud požár vzniká od zkratu v elektroinstalaci. Většina požárů vzniká v motorové části nebo od rozpáleného výfuku.
  3. Opusťte vozidlo a s připraveným hasicím přístrojem proveďte vizuální kontrolu. Zjistěte, kde požár vznikl – stačí pohled pod vozidlo od zadní části až dopředu pod motor.
  4. Pokud se potvrdí požár či žhnutí, všichni by měli co nejrychleji opustit vozidlo a to do bezpečné vzdálenosti (deset metrů rozhodně nestačí) a mimo silnici.
  5. Pokud hoří motorový prostor a máte hasicí přístroj, nikdy zcela neotevírejte kapotuHaste nejprve jen s lehce pootevřenou kapotou motoru, abyste zabránili přístupu vzduchu. Pozor na popálení od rozžhavené kapoty! Hašení provádějte na zasažená místa.
  6. Zároveň vyzvěte někdo ze spolucestujících a ohlaste požár na linku 150 nebo 112.
  7. Nemáte-li hasicí přístroj k dispozicilze použít na hašení zasaženého místa dekukabát, či něco jinéhoco by zabránilo přístupu vzduchu a požár se tak nemohl šířit. To platí jen v případě, že se jedná o začínající požár, ve stadiu žhnutí či malého zahoření.
  8. V případě požáru většího celku, nebo nejste-li schopni požár uhasit, či nemáte-li dostatek hasících prostředků, počkejte na příjezd požární jednotky v bezpečné vzdálenosti. V případě požáru většího celku, nebo nejste-li schopni požár uhasit, či nemáte-li dostatek hasících prostředků, počkejte na příjezd požární jednotky v bezpečné vzdálenosti.
  9. Pokud možno, snažte se odklonit projíždějící vozidla, ale vše záleží na situaci a místě požáru. Bezpečnost vaše i ostatních účastníků je nejdůležitější!
  10. Dojde li k požáru vozidla následkem dopravní nehody situace je podstatně složitější a jedná se hlavně o záchranu lidských životů.

Jaký hasicí přístroj a kam s ním?

Nejvhodnějším typem hasicího přístroje pro osobní vozidla je práškový hasicí přístroj. Stačí malý kilový, nebo dvoukilový. Přípravek ve spreji nebo pěnový hasicí přístroj lze rovněž použít, nicméně v zimě může zamrznout. Hasicí přístroj umístěte co nejblíže řidiči, nejvhodnějším řešením je uchycení k podlaze pod jedním z předních sedadel, schránka před spolujezdcem atp. Hasicí přístroj pak můžete použít i jiným způsobem. Pokud se stanete účastníky dopravní nehody, vzpříčí se vám dveře a nemůžete tak opustit vozidlo, hasicí přístroj poslouží jako kladivo. Rozbijete jím skleněné výplně a vůz opustíte podobně rychle jako dveřmi.

Pokud vidíte jiného motoristu v nouzi, neváhejte a zastavte. Poskytněte pomoc! NEMYSLETE SOBECKY JEN NA SEBE! Nikdy totiž nevíte, kdy stejnou pomoc budete potřebovat sami. Jak se budete cítit, pokud vám v nouzi také nikdo nezastaví?

V poslední době jsme mohli být velice často svědky nejrůznějších diskusí, které se zabývaly otázkou z dnešního tématu Zásad bezpečné jízdy. Souhlasíme s názorem hasičů, že hasicí přístroj ve vozidle, ačkoli není u všech kategorií motorových vozidel součástí povinné výbavy, je velmi užitečná věc. Nevěříte? K sepsání tohoto příspěvku nás přivedla zajímavá souhra okolností. Pokud vás náš příběh bude motivovat k tomu, abyste hasicí přístroj vozili s sebou ve vozidle, budeme rádi. Věřte, že to děláte hlavně pro sebe!

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona