Předvídání, rozhodování a reakce na vzniklou situaci

14. listopadu 2016

Předvídání, rozhodování a reakce na vzniklou situaci

Předvídavost je schopnost řidiče správně a včas odhadnout vývoj budoucí dopravní situace. Nejlepší řidiči mají vyvinut vysoký stupeň dopravní představivosti a předvídavosti – stupeň vyhodnocování informací z provozu. Tato schopnost je někdy označována pojmem, že řidič „vidí a myslí dopředu“. Špičkoví řidiči tak předcházejí možným obtížím ještě dříve, než do nich přijedou. Jedná se o tzv. kooperativní způsob řízení.

O získání takové představivosti a předvídavosti se musí snažit každý řidič a každý řidič se při troše snahy může naučit dobře předvídat. Chce to jen trénovat. Úroveň předvídavosti je ovlivňována náročností situace. Výzkumy je potvrzeno, že v náročných situacích funguje předvídavost velmi dobře. Pokud však řidič projíždí relativně klidnými úseky, schopnost předvídat možnou situaci bývá snížena podhodnocením situace. To je velmi dobře patrné např. na křižovatkách, kde je příjezd jiných vozidel méně pravděpodobný (křižovatka na přehledném úseku, kde navíc šířka vedlejší silnice může svádět k myšlence jízdy po hlavní silnici).

Rozhodování řidiče při řízení je z velké míry ovlivňováno nejen jeho osobností, charakterem a typickým způsobem jednání, ale také znalostí a dřívější zkušeností. Rozhodnutí o následném chování je komplexem vnímání různých vnějších podmínek. Protože v silničním provozu je přicházejících informací veliké množství, řidič není schopen je všechny využít a své rozhodnutí opírá pouze o několik základních signálů. Zkušenosti a řidičská praxe tak ve správném rozhodování na silnici hrají velmi důležitou roli.

Přizpůsobené a nepřizpůsobené chování

V hodnocení dopravního chování řidičů a jejich reakcích lze vypozorovat dva modely jednání. První základní formou je chování přizpůsobené, druhou formou pak opak, tedy chování nepřizpůsobené. V případě přizpůsobeného chování řidič na vzniklé situace reaguje správně. Charakteristickým znakem způsobilého, zkušeného a rozvážného řidiče je, že umí správně předvídat změny a hodnotit svoje schopnosti v dopravních situacích, které mu umožňují jejich bezchybné zvládnutí.

Do nepřizpůsobeného chování patří zkratové reakce, prodloužené reakce na situaci a reakce vyplývající z rozporu mezi očekáváním často se opakujícího stereotypního podnětu v jízdní dráze, který se neobjevil. Zkratové reakce jsou založeny na instinktivním jednání a nebývají proto vhodné pro řešení dopravních situací. Chybí jim správné hodnocení všech příchozích informací a schopností řidiče. I když přicházejí velmi rychle jsou k dané situaci nepřiměřené. Typické jsou pro špatné řidiče, kteří podléhají afektovým stavům, a v dopravě často vedou ke smrtelným úrazům. Stejně nebezpečný může být úlek. Ochromení z úleku, může trvat i celé minuty a rovněž může vyvolat poruchy v jednání. Prodloužené reakce se velmi často objevují na začátku řidičského života, ale i při únavě nebo při myšlení na něco jiného než na podněty přicházející z dopravní situace. Do této skupiny patří i rušivé vlivy způsobené telefonováním za jízdy a to včetně případů, kdy řidič používá handsfree sadu, vlivem překročení mentální kapacity mozku řidiče, kdy mozek není schopen vyhodnotit v jednom okamžiku mnoho různých podnětů.

Pozorně si prohlédněte následující obrázky a zkuste předvídat. Co všechno se může ve vyobrazených situacích stát v následujících vteřinách?

Řidič Audi bude razantně brzdit před policejním vozem. Policejní vůz vyjede do pravého nebo levého pruhu. Ze zadu přijede další rychlý vůz, který se srazí s Audi. Z křoví vlevo může někdo vběhnout do vozovky, stejně tak z pravé strany (např. zvěř). Kterékoliv z vozidel může mít náhlý defekt pneumatiky, který ve vysoké rychlosti nemusí jeho řidič zvládnout.

Nedostatečná vzdálenost mezi vozidly, hrozí srážka! Vozidla brzdí na mokré vozovce, hrozí smyk! Bílé vozidlo na přepravníku nemusí být řádně upevněno, může spadnout do jízdní dráhy nákladního vozidla. Vzniklá situace bude kritická pro všechny! Řidič z výhledu nevidí co se děje před vozidly, tím je možnost předvídat další situace ztížena!

V podobných situacích okamžitě sundejte nohu z plynu, buďte připraveni brzdit a provést úhybný manévr vpravo nebo vlevo, podle okamžité situace!

V podobných situacích brzděte, vytvořte si bezpečnou vzdálenost a hledejte únikový prostor, zde jedině vlevo k betonové zdi. Pozor na ni!

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona