Mrtvých na silnicích je letos nejvíc za 4 roky, březen statistiky příliš nevylepšil

V období leden-březen 2020 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice podle předběžných informací usmrceno 103 osob, tj. meziročně o 15 více. Po třech letech, ve kterých nebylo v prvním čtvrtletí usmrceno více než 88 lidí se tak jedná o téměř shodný počet jako před čtyřmi lety (106). Na nárůstu počtu obětí se významně podílely nehody, kdy řidič jel nepřiměřenou rychlostí, nevěnoval se řízení, přejel do protisměru či srazil chodce na přechodu.

Jaký byl vývoj nehod a jejich následků v uplynulém měsíci, poznamenaném dopady pandemie?
 

V březnu 2020 bylo evidováno:

- 6 143 nehod, meziročně o 1 935 méně (-24 %)
- 33 usmrcených, meziročně o 3 méně (-8 %)
- 68 těžce zraněných, meziročně o 92 méně (-58 %)
- 952 lehce zraněných, meziročně o 638 méně (-40 %)

Po nepříznivém začátku roku ovlivnila situaci na silnicích mimořádná situace kolem epidemie koronaviru a související vládní opatření omezující pohyb. V březnu meziročně poklesl jak počet nehod, tak lehkých i těžkých zranění. Ani v posledním měsíci se ale bohužel nepodařilo významně snížit počet úmrtí. Celková bilance čtvrtletí je u smrtelných nehod horší než v loňském roce,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Zatímco celkový počet těžce i lehce zraněných se v období března pohyboval v meziročním srovnání vždy pod hodnotami roku 2019, do 14. března byl počet nehod letos vyšší. Počet usmrcených se dostal pod loňské hodnoty až 23. března. Po dobu šesti dní od 21. do 26. března nebyla na silnicích v České republice usmrcena ani jedna osoba. Celkem takových dní bylo v březnu 9, v minulém roce však bylo v březnu evidováno 10 dní bez obětí na životech.
 
Důrazně varuji před tím, aby řidiči podlehli klamnému pocitu bezpečí a volnějších pravidel, který v mnoha lidech evokuje nižší hustota dopravy způsobená nouzovým stavem. Nepřiměřená rychlost spolu s nevěnováním se řízení patří dlouhodobě k nejčastějším příčinám tragických dopravních nehod. Lidé v boji proti šíření koronaviru projevují silnou vlnu solidarity a vzájemné ohleduplnosti. Prosím řidiče, aby si odpovědnost a rozumné chování přenesli i na silnice. Záchranáře, hasiče a policisty potřebujeme v tomto období na jiných místech než u dopravních nehod,“ zdůraznil Neřold.
 
Na přesná čísla si ještě musíme počkat, nicméně některé následky nehod lze eliminovat jednoduchým způsobem. „Za jednu z oblastí s nejvyšším potenciálem snížení fatálních a závažných následků nehod pokládám (ne)používání zádržných systémů. Dlouhodobě třetina usmrcených a pětina těžce zraněných nebyla ve vozidlech připoutaná bezpečnostním pásem. Zobecnit lze také to, že čím nižší třída komunikace, tím vyšší podíl nepřipoutaných, např. na silnicích III. tříd a místních komunikacích téměř polovina usmrcených osob nebyla připoutaná,“ doplňuje Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.
 
Upozorňujeme, že březnová data 2020 jsou předběžná, vycházejí z denních statistik zveřejňovaných Ředitelstvím služby dopravní policie. Finální informace bude k dispozici v průběhu příštího týdne.
 
V grafech níže naleznete statistiku nehodovosti za březen a první čtvrtletí 2020.



obr2-(1).png

obr3.png

obr4.png

obr5.png

obr6.png

obr7.png

obr8.png

 
Tomáš Neřold
vedoucí Samostatného oddělení BESIP
 
logo
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz  www.ibesip.cz
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
 

 

Auto vs. motocykl - spolu, nikoliv proti sobě

Akce a kampaně

Auto vs. motocykl - spolu, nikoliv proti sobě Zobrazit kampaň

Nejbližší akce

15. 11. 2019

PVA EXPO PRAHA Letňany

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci webu a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním a používáním souborů cookies.