Motorkáři v čele s Lukášem Peškem dorazí na Kokořínsko

Motocyklista Lukáš Pešek představí v neděli kampaň LIMIT v Libereckém kraji.

Poslední červencový víkend zavítala kampaň LIMIT na Červenohorské Sedlo, druhý srpnový je rezervován pro Liberecký kraj.
 
V neděli 9. srpna 2020 ve 13 hodin přijede Lukáš Pešek s Tomášem Neřoldem, vedoucím Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy, do areálu Autodromu Sosnová. Od 14 hodin se pak spolu se zástupci Policie ČR zúčastní v katastru města Dubá plánované dopravně bezpečnostní akce.
 
Cílem kampaně LIMIT je poukázat na neuspokojivou bilanci fatálních následků nehod s účastí motocyklistů. Během aktuální dekády (pozn. období 2011-2019) bylo každoročně usmrceno v průměru 78 motocyklistů a dalších 488 těžce zraněno!
 
Hlavní tvář kampaně, motocyklista Lukáš Pešek, k tomu dodává: „Na většinu motorkářů i řidičů doma čeká rodina nebo někdo blízký. To je hodně dobrý důvod dojet v klidu do cíle!“ Lukáš, který dlouhodobě propaguje bezpečné chování na motocyklech, se na kampani osobně podílí jak mediálně, tak také v terénu.

obr1.jpg

Rizikoví účastníci v Libereckém kraji? Motocyklisté!


Ekonomická ztráta z dopravní nehodovosti na pozemních komunikacích v Libereckém kraji v uplynulém roce dosáhla 3,2 miliard Kč. V období let 2012-2019 bylo usmrceno 172 osob, tj. oproti stanoveným předpokladům o 53 více (+45 %), těžce zraněno pak bylo 835 osob, o 27 méně (-3 %). Souhrnné informace jsou k dispozici v Informaci o plnění Národní strategie bezpečnosti silničního provozu v roce 2019, která je k dispozici na stránkách iBESIP.cz zde.
 
V období od ledna do června 2020 bylo na území České republiky v důsledku nehod na pozemních komunikacích usmrceno 32 a těžce zraněno 167 motocyklistů. Na této bilanci se velmi negativně podepsal měsíc duben, kdy bylo usmrceno 14 a těžce zraněno 66 motocyklistů – měsíční maxima z uplynulého půl roku. Aktuální informace nejen k bilanci motocyklistů jsou k dispozici zde.
 
V Libereckém kraji bylo letos usmrceno 7 a těžce zraněno 25 osob, z nichž 3 usmrcení a 7 těžce zraněných byli motocyklisté. Tato kategorie účastníků silničního provozu se tak na všech usmrcených v daném kraji podílela 43 %, na těžce zraněných 28 %. V rámci České republiky se motocyklisté na usmrcených podíleli 14 %, na těžce zraněných pak 21 %. Nadprůměrné podíly motocyklistů na smrtelných a těžkých zraněních byly v Libereckém kraji evidovány také v předchozích letech, zjednodušeně řečeno tak motocyklisty v tomto regionu vnímáme jako rizikovou kategorii,“ dodává Tomáš Neřold.

Kdo je Lukáš Pešek?


Lukáš začal jezdit na motocyklu už ve třech letech. Brzy zasáhl do závodů minibiků, kde dokázal vybojovat několik titulů v České republice, Rakousku a také se stal mistrem Evropy. Potom přesedlal do třídy 125 ccm, kde v roce 2002 vyhrál titul mistra České republiky a stal se vicemistrem Evropy.
 
Od roku 2004 se stal stálým účastníkem seriálu MotoGP v kategorii 125 ccm a je tak doposud nejúspěšnějším českým jezdcem tohoto seriálu. Lukáš Pešek je vítězem dvou velkých cen, Velké ceny Číny a Velké ceny Austrálie. Tato vítězství Lukáše nominovala na další legendu v českém závodění, kde po Františku Šťastném vyhrál závod v mistrovství světa. Stalo se tak po 41 letech, kdy právě František Šťastný vyhrál v roce 1966. Jediný český závodník, který se dokázal umístit na stupně vítězů v roce 2007 při Velké ceně Brna, navázal tak na Bohumila Stašu, který se umístil druhý na domácím okruhu roku 1971.
 
V období 2008-2013 byl Lukáš stálým jezdcem v kategoriích 250 ccm, Moto2 a MotoGP. V roce 2015 se Lukáš vrátil po 13 letech zpět do mistrovství ČR v kategorii superbike, kde hned vyhrál titul Mistra České republiky. O rok později v roce 2016 vyhrál opět titul mistra ČR a titul ALPE Adria Championship. Ve stejném roce Lukáš vybojoval 3. místo v mistrovství světa v Endurance, kde jel za tovární tým BMW motorrad France.

Hloubková analýza dopravních nehod


Závažnost zranění motocyklistů ovlivňuje řada faktorů. Z hloubkové analýzy dopravních nehod lze konstatovat, že jedním z nejvýznamnějších je rychlost motocyklisty i jeho kolizního oponenta. U motocyklistů je pak nejčetněji zastoupeno poranění horních a dolních končetin, následované poraněním hlavy a páteře, říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.

obr2.png
 
Oproti posádce ve vozidle není motocyklista chráněný karoserií a dalšími bezpečnostními prvky. Během nehodového děje dochází buď k vymrštění motocyklisty na vozidlo, překážku nebo sunutí těla po vozovce. K poranění hrudi vč. páteře nedochází tak často ve srovnání s poraněním dolních a horních končetin. K takovému poranění dochází převážně při střetu s pevnou překážkou a vede často k vážnému až smrtelnému poranění.

Bližší informace jsou obsahem analýzy Motocyklisté, která je k dispozici zde.

[1] CDV, Kadula L., 2020. Informace o plnění NSBSP v roce 2020
[2] CDV, Kadula L., 2020. Informace o plnění NSBSP v roce 2019 + 9 příloh
[3] CDV, Kulišťák M., 2020. Analýza Motocyklisté, dílčí cíl NSBSP
[4] CDV, Hloubková analýza dopravních nehod (www.vyzkumnehod.cz)
[5] CDV, Dopravní nehody v ČR (https://nehody.cdv.cz/)
[6] LUKAS PESEK OFFICIAL WEBSITE

Fotografie: LUKAS PESEK OFFICIAL WEBSITE, BESIP, CDV
 
Tomáš Neřold
vedoucí Samostatného oddělení BESIP
 
logo
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz  www.ibesip.cz
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
 


Videospoty z nedělní akce jsou ke shlédnutí zde:
 
Níže je uveden přehled vývoje následků nehod - motocyklisté:
M2.png

M3.png

M4.png

Dále k tématu:
obr3.png

obr4.png

obr5.png










 

„Neskákej mi pod kola!“

Akce a kampaně

„Neskákej mi pod kola!“ Zobrazit kampaň

Nejbližší akce

15. 11. 2019

PVA EXPO PRAHA Letňany

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci webu a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním a používáním souborů cookies.