Měření zraku během října ukázalo, že čtvrtina řidičů jezdí s výraznou oční vadou

10. listopadu 2021

Více než osm tisíc lidí využilo během října možnosti nechat si zdarma zkontrolovat zrak v rámci akce BESIP a společnosti Grand Optical. Z výsledků měření vyplynulo, že správnou korekci zraku má jen 28 % lidí. Zbylých 72 % má jinou korekci, než by měli správně mít, případně o své vadě vůbec neví. Varující je stav zhruba u čtvrtiny testovaných, kde byl rozdíl nad 0,75 dioptrie, což už velmi negativně ovlivňuje reakce za volantem. Téměř 60 % lidí navíc uvedlo, že v posledních třech letech na kontrole zraku nebyli.

„V roce 2019 prováděl plošné screeningy řidičů BESIP a ty ukázaly, že podle měření ostrosti zraku 44 % z nich má nevyhovující či žádnou korekci. Letošní měření se soustředilo hlavně na srovnání toho, jak lidé vidí nyní a jak by optimálně vidět měli. A výsledky ukazují, že téměř tři čtvrtiny lidí by měly mít jiné brýle nebo čočky, než aktuálně mají – případně jsme u nich nově vadu objevili,“ komentuje výsledky komerční ředitel GrandOptical Pavel Krejčí. „Tam, kde korekce nesedí o víc než 0,75 dioptrie, už to je dost problém. A takových lidí byla více než čtvrtina!“

 

Rozdíl současné korekce s tou, kterou by správně měli mít:

 
  Procentuální podíl
Správná korekce 28 %
Odchylka do 0,5 dpt 46 %
Odchylka 0,75 – 1,25 dpt 21 %
Odchylka 1,5 – 2,25 dpt 4 %
2,5 – 3,25 dpt 1 %
3,5 a více dpt >1%
Celkem 100 %
 
 

„Dobré vidění je klíčové pro bezpečnost na silnici, zvlášť na podzim a v zimě, kdy se výrazně zhoršuje viditelnost, a to i v časech ranní a odpolední dopravní špičky. Chodce, značky, překážky, to vše rozezná člověk se špatným zrakem výrazně později a pak mu chybí čas na reakci,“ vysvětluje výsledky měření vedoucí BESIP Tomáš Neřold.

Mezi testovanými bylo celkem 87 % lidí, kteří řídí alespoň dvakrát týdně nebo častěji, přičemž drtivá většina řídila denně. Vliv zraku na bezpečné řízení je značný, zvlášť při horší viditelnosti a vyšších rychlostech. „S dobrým zrakem člověk registruje chodce na 100 i více metrech, krátkozraký člověk ho uvidí až na posledních cca 30 metrech. Při rychlosti 100 km/h tuhle vzdálenost auto ujede za sekundu, při městské 50 pak za dvě sekundy. Jednu vteřin přitom běžný řidič potřebuje jen na reakci, pak teprve začne brzdit,“ vysvětlil Neřold. Nekorigované oční vady hrají roli i v dalších činnostech, jako je odhad vzdáleností při předjíždění, sledování dopravních značek nebo třeba parkování.

 

 
Při letošním měření nebyli výjimkou ani lidé, kteří přišli jen preventivně s tím, že dosud žádné brýle nebo čočky pocitově nepotřebovali, a zjistila se u nich potřeba korekce i v řádu několika dioptrií! Oční vadu se při letošním měření podařilo odhalit u 70 % lidí, kteří až do té doby žádnou korekci zraku neměli.
 

 

Kdy naposledy byli na kontrole zraku:

 
  Výsledky 2021 Výsledky 2019
před 3 lety a více 59 % 44 %
před 2 lety 29 % 18 %
rok a méně 11 % 38 %
 
 
 

Podobně jako před dvěma lety se zjišťovalo, jak často lidé na kontrolu zraku chodí. Čísla se zhoršila a přibylo lidí, kteří si naposledy nechali změřit zrak před třemi a více lety. Doporučená frekvence měření je přitom alespoň jednou za dva roky. Na nepříznivých výsledcích se mohlo projevit i to, že během pandemie Covidu lidé méně chodili na zdravotní prohlídky a trávili více času doma před obrazovkami počítačů, mobilů a televizí,“ dodává Tomáš Neřold s tím, že věří, že se situace postupně zlepší a lidé budou více dbát na pravidelné kontroly zraku.

 

Měření zraku probíhalo během celého října na celkem 61 prodejnách a bylo v tomto období pro zájemce zcela zdarma. Šlo o součást společného projektu BESIP a GrandOptical zaměřeného na prevenci zrakového zdraví zejména u řidičů.

 

 
Další detailní data z letošního měření:
 
V měřeném vzorku lidí bylo zastoupení mužů a žen téměř přesně půl na půl. Rozložení podle věku ukázalo naprostou většinu testovaných ve věku mezi 26 až 65 lety.
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona