Letošní rok je na silnicích tragický především na Vysočině

20. června 2019

V období leden-květen 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice usmrceno 178 a těžce zraněno 725 osob. V případě usmrcených osob se jedná historicky o 2. nejnižší počet, v případě těžce zraněných o historické minimum.

Usmrcených je stále příliš mnoho!

Z porovnání s předpoklady Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 (dále jen„NSBSP“), která si klade za cíl snižovat počet usmrcených a těžce zraněných na silnicích, vyplývá, že v uvedeném období bylo na silnicích v ČR usmrceno o 45 % více osob, než byl stanovený předpoklad. Vzhledem k uvedené skutečnosti nelze předpokládat ani v letošním roce splnění vytýčeného cíle NSBSP, tzn., že nebude usmrceno více než 362 osob.

Vysočina: nejtragičtější krajská bilance!

V uplynulých pěti měsících bylo na Vysočině v důsledku dopravních nehod usmrceno již 17 osob, meziročně o 7 více (pozn. naprosto totožná bilance byla evidovaná také v Ústeckém kraji). Vysočina je tak prvním krajem, který „překonal“ vytýčený předpoklad pro celý rok 2019 již v květnu – dle NSBSP nemělo být v roce 2019 usmrceno na území kraje více než 15 osob! Detailním pohledem na jednotlivé dílčí cíle NSBSP je evidentní, že tuto bilanci do značné míry ovlivnilo nesprávné předjíždění (6 usmrcených) a nedání přednosti v jízdě (4 usmrcení), vysoký byl také počet usmrcených vinou řidičů nákladních vozidel (4 usmrcení).
 
Vysocina.jpg

Na Vysočině přitom v uplynulých měsících proběhlo mnoho akcí, zaměřených právě na Akce_Vysocina_1.jpgprevenci a bezpečnost v silničním provozu a další jsou plánované,“ komentuje smutnou bilanci Mgr. Tomáš Neřold, M.A.vedoucí SO BESIP MD, kterého doplňuje Mgr. Veronika Vošická Buráňová, krajský koordinátor dopravní prevence BESIP pro Kraj Vysočina: „Je realizována celá řada tradičních dopravně – preventivních programů, které cílí na všechny skupiny účastníků silničního provozu. Jedním ze základních kamenů naší práce je součinnost s Policií ČR při celé řadě dopravně - preventivních opatření. Dále během roku navštěvujeme už mateřské školy a centra, zároveň však pravidelně diskutujeme po boku seniorů.  V celkovém součtu se jedná o desítky setkání na území celého kraje. Zároveň se zaměřujeme na specifické skupiny. Na základě poptávky městských úřadů jsme se začali věnovat problematice bezpečného provozu elektrokol. Maminky v mateřských centrech a klubech mohou pravidelně navštěvovat naše přednášky v cyklu „Dámská jízda“. Za doposud nejefektivnější a inovativní projekt považuji setkávání studentů středních škol s BESIPem a zejména dopravním psychologem. V rámci projektu pracujeme s malou skupinou účastníků a dáváme jim nahlédnout do nástrojů právě dopravní psychologie. Ze strany studentů i učitelů se setkAkce_Vysocina_2.jpgáváme s pozitivním ohlasem zejména na možnost vyzkoušet si různé životní situace, které provoz vozidla přináší.
V letošním roce se uskuteční i první ročník Festivalu dopravní prevence a motorismu v termínu 14.
9. 2019. Návštěvníci se mohou těšit na prezentaci celé řady preventivních programů nebo automobil v řezu. Pokud bych jako krajský koordinátor měla hodnotit nejenom tu prevenci, ale reálnou dopravní situaci v kraji, tak nezbývá než konstatovat, že aktuálně je to velmi napjaté. Celý kraj protíná hlavní tepna ČR – D1 a v současném rekonstruovaném stavu ji zastaví i drobná dopravní nehoda v omezení. To znamená, že se dopravní zátěž přesouvá na silnice prvních a nižších tříd i do center měst. Další významnou tepnou kraje je pak silnice I/38, která jej protíná ze směru od Kolína až ke Znojmu. I zde je každoročně znát nárůst dopravy osobní, ale zejména MKD.

Tabulka_kraje_leden-kveten-2019.jpg

Senioři: 27% podíl na všech usmrcených!

Stárnoucí populace (osoby ve věku nad 65 let) je jedním z dílčích cílů NSBSP, v rámci kterých je právě u této kategorie účastníků silničního provozu evidován největší rozdíl mezi předpoklady a realitou. V uplynulých 5 měsících bylo oproti předpokladům NSBSP usmrceno o 38 % a těžce zraněno o 22 % více seniorů. Nejvyšší podíl 40 % usmrcených tvořili senioři v Plzeňském kraji, v případě těžce zraněných s 30% podílem dominoval Moravskoslezský kraj. Absolutně nejvíce (7) seniorů bylo usmrceno ve Středočeském a Jihočeském kraji, těžce zraněno (23) pak v Jihomoravském kraji.

Tabulka_dilci-cil_leden-kveten.jpg

Četnost příčin vzniku dopravních nehod se liší v závislosti na věku. Ve srovnání s ostatními věkovými skupinami, dochází u stárnoucí populace ke zvýšení četnosti nehod způsobených nedáním přednosti v jízdě. S rostoucím věkem dochází k poklesu fyzické i psychické kondice, v důsledku toho je ovlivněna zejména pozornost a reakční doba,“ říká Ing. Veronika Valentová, Ph.D., ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu, v. v. i. a dodává: „U stárnoucí populace je v porovnání s ostatními věkovými skupinami vyšší procento případů, v nichž účastník na vzniklou nehodovou situaci nereagoval.
 
Detailní informace k aktuálnímu vývoji jsou k dispozici na našich stránkách.
  
[1] Národní strategie bezpečnosti silničního provozu
[2] Hloubková analýzy dopravních nehod; www.vyzkumnehod.cz
 

Tomáš Neřold
vedoucí Samostatného oddělení BESIP
 
logo
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz  www.ibesip.cz
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
 

 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona