Švédský král Carl XVI. Gustaf konferenci slavnostně zahájil.
„Je třeba nastavovat odvážné cíle v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Je třeba sdílet znalosti, příklady a nápady z celého světa, aby se zlepšovala bezpečnost silničního provozu“, řekla Jeho Královská Výsost.
Švédský ministr pro infrastrukturu Tomas Eneroth představil závěrečný dokument konference, tzv.
Stockholmskou deklaraci.
„Uznáváme naši společnou odpovědnost a vyzýváme členské státy, aby pomohly snížit počet úmrtí na silnicích od roku 2020 do roku 2030 nejméně o 50 procent“, uvedl Tomas Eneroth a pokračoval:
„Je zapotřebí, aby existoval silný politický závazek k naplňování regionálních a národních strategií i akční plány pro bezpečnost silničního provozu. Jsou známa existující opatření v oblasti bezpečnosti silničního provozu s prokázaným dopadem, která mohou každoročně zachránit 100 000 životů, ale která dosud nebyla ve většině zemí provedena“.
Vlivem dopravních nehod zemře na celém světě každý rok 1,35 milionů lidí, to je 3 700 ztracených lidských životů denně. Velká část z nich jsou děti a mladí lidé. Ve věkové skupině 5-29 let je dopravní nehoda nejčastější příčinou úmrtí na světě.
Nejsou to nemoci či ozbrojené konflikty, ale právě automobilová doprava, která zabíjí nejvíce dětí a mladistvých.
„Plně se k závěrům konference hlásíme“, říká Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy a dodává:
„Aby nezůstalo u slov, chystáme novou Strategii BESIP 2021-2030. Prioritou budou: mladí řidiči, odstraňování nehodových lokalit, dodržování bezpečné rychlosti, viditelný policejní dohled a srozumitelné, vymahatelné právo“.
Rada vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu v loňském roce připravila a schválila krátkodobá opatření s plněním do roku 2020, kterými reaguje na nedostatečné naplňování Národní strategie bezpečnosti silničního provozu na období 2011 – 2020. Jedná se o více než 40 opatření s termínem do konce roku 2020. Zároveň připravuje prostřednictvím svého pracovního Výboru pro přípravu Strategie BESIP 2021-2030 a její financování nový strategický plán.
V nejbližších dnech bude zástupce SO BESIP projednávat zpracování finální podoby Strategie BESIP 2021-2030 se zástupci krajů a odborné veřejnosti formou workshopů. Vznesené připomínky budou zapracovány a do června 2020 bude finální podoba Strategie předložena Radě vlády a následně vládě ČR ke schválení.
(Autor titulní fotografie: Mikael Ullén, převzato z:
https://www.roadsafetysweden.com/)