Během letních prázdnin bylo na silnicích v ČR usmrceno vždy více než 100 osob!

28. června 2019

Každoročně je během letních prázdnin, tzn. v období července a srpna, usmrceno v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice více než 100 osob, dalších více než 500 osob je pak těžce zraněno.

Prázdniny si v uplynulém roce vyžádaly 115 usmrcených a 563 těžce zraněných osob, v roce 2017 pak 101 usmrcených a 504 těžce zraněných (pozn. historicky nejméně),“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v.v.i. a dodává: „Nadcházející dva měsíce patří k vrcholům motoristické sezóny, čemuž, bohužel, odpovídají také fatální následky dopravních nehod – v červenci umírá na silnicích dlouhodobě nejvíce osob, hned za ním následuje srpen. K rizikovým oblastem z pohledu Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (dále jen „NSBSP“) patří během letních prázdnin motocyklisté, cyklisté, děti, ale také alkohol a jiné návykové látky.

Více než pětina osob je usmrcena (21 %), resp. těžce zraněna (22 %) právě během letních prázdnin. Pozor je nutné dát na nejmenší účastníky silničního provozu, tedy děti! Prázdniny, zejména pak červenec, je pro děti nejrizikovějším měsícem v roce (usmrcena téměř pětina všech dětí během jednoho měsíce!). V loňském roce pak bylo evidováno nejvíce usmrcených dětí od roku 2007! Drtivá většina dětí nebyla usmrcená vlastní vinou, ale ostatními účastníky silničního provozu!

podil-usmrceni_tz_prazdniny.jpg

Třetina motocyklistů byla usmrcena během letních prázdnin!

Nejrizikovější kategorií NSBSP z pohledu letních prázdnin jsou motocyklisté. Celá třetina je jich usmrcena a zapomenuty-blinkr.jpgtaké těžce zraněná právě o prázdninách! „Dlouhodobou prioritou Ministerstva dopravy jsou a nadále budou zranitelní účastníci silničního provozu (chodci, cyklisté a motocyklisté), kteří se přibližně polovinou podílí na všech usmrcených a těžce zraněných osobách (pozn. v roce 2018: 43% podíl na usmrcených a 57% podíl na těžce zraněných),“ říká Mgr. Tomáš Neřold, M.A., vedoucí SO BESIP MD a dodává: „O prázdninových měsících přichází zejména pro motocyklisty a cyklisty rizikové období. Bezpečnost motocyklistů a ohleduplné chování řidičů automobilů je pro BESIP jedním z hlavních témat. V rámci kampaně Auto vs. motocykl – spolu nikoliv proti sobějsme představili 10 nejkrizovějších situací, se kterými se obě skupiny nejčastěji setkávají. Primárně jde o vysvětlení rozdílnosti obou vozidel v silničním provozu a zlepšení vzájemné tolerance obou stran. V případě cyklistů je nutné neustále připomínat základní bezpečnostní prvek – přílbu. Dlouhodobě vysoký podíl cyklistů bez přílby na usmrcených, těžce i lehce zraněných osobách je alarmující!

U řidičů motocyklů je obecně nejčetněji zastoupené selhání na úrovni identifikace (57 %). Poměrně časté je rovněž selhání na úrovni předvídání (14 %) a rozhodování (10 %). Nejčetnějšími faktory, které přispívají ke vzniku dopravních nehod motocyklistů, jsou vysoká rychlost a nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu vozovky, nesprávné vyhodnocení situace, riskantní předjíždění, vědomé nerespektování pravidel silničního provozu nebo nezkušenost motocyklisty.

Osm z deseti usmrcených cyklistů nemělo přílbu!

Důvodů, proč se nedařilo plnit v oblasti cyklistů cíle stanovené NSBSP, byla celá řada. Za základní a zcela zásadní je však nutné zmínit nepoužívání cyklistických příleb, které se na míře následků podílí významně dlouhodobě. Investice ve výši řádově několika stokorun může v mnoha případech zachránit lidský život. Výzkum prokázal, že 37 % cyklistů mohlo nehody přežít, pokud by použili cyklistickou přílbu!

Druhým, neméně závažným, „nešvarem“ je ve spojitosti s cyklisty alkohol. Dlouhodobě byl při nehodách zaviněných cyklisty zjištěn alkohol přibližně ve třetině případů. Elektrokola na silnicích v České republice zažívají v posledních letech obrovský rozmach. V této souvislosti je nutné apelovat na řidiče těchto dopravních prostředků, aby provozovali výhradně elektrokola určená k provozu na pozemních komunikacích a nezvyšovali výkon/rychlost např. pomocí tuninguelektrokol. Vzhledem ke specifikům/odlišnostem od jízdních kol nevybavených elektropohonem je nutné i zde apelovat na používání cyklistických příleb.

Cyklisté jsou podobně jako např. chodci zranitelnými účastníky provozu. K této skutečnosti přispívá i fakt, že ne vždy je cyklista při střetu vybaven přílbou, případně jinými ochrannými prvky. U cyklistů nejčastěji dochází k selhání na úrovni identifikace podnětů (28 %) nebo celkovému selhání (24 %) zejména v důsledku intoxikace alkoholem, popř. zdravotní indispozice.

Alkohol: pozor (nejen) na „diskonehody“

Zvýšený podíl na usmrcených a těžce zraněných osobách během letních prázdnin byl evidován také v důsledku vlivu alkoholu a jiných návykových látek. „Přibližně každá 8. osoba byla v roce 2018 usmrcena v důsledku alkoholu a jiných návykových látek – evidence byla neúprosná - nejvíce usmrcených v důsledku alkoholu a jiných návykových látek od roku 2011!V souvislosti s letními měsíci je potřeba apelovat také na mladé řidiče. Stále velkým nešvarem jsou tzv. „diskonehody“, u kterých sehrál svou negativní roli alkohol. Proto apelujeme na to, aby se cestující domluvili ještě před jízdou, kdo nebude pít a řídit.“ doplnil Neřold.

Zvýšená konzumace alkoholu je v letních měsících podpořena různými akcemi, přibývá také „soukromých slavností“, kdy je alkohol konzumován např. v rámci rodinných a přátelských setkání. „Alkohol např. v podobě přepravovaného sudu piva tak nemusí sehrát negativní roli jen v případě, že je řidič pod jeho vlivem,“ říká Ing. Veronika Valentová, Ph.D., ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií CDV a dodává: „Lidé si často neuvědomují, že převážení nezajištěného nákladu může ovlivnit následky dopravních nehod (a nemusí se vždy jednat o těžké předměty). Na místech dopravních nehod se lze setkat s případy, kdy řidiči převážejí neupevněný nebo špatně upevněný náklad, a to nejenom v nákladovém prostoru, ale také v prostoru pro posádku. Příkladem může být nehoda zkoumaná v rámci Hloubkové analýzy dopravních nehod, kdy byly ve vozidle přepravovány čtyři padesátilitrové sudy piva.

Při této dopravní nehodě řidič z dosud neznámého důvodu vyjel vpravo mimo vozovku, kde narazil do sloupu veřejného osvětlení. V době dopravní nehody převážel ve vozidle čtyři padesátilitrové sudy piva. V důsledku nárazu došlo k pohybu sudů v prostoru pro posádku (jeden ze sudů dokonce prorazil čelní sklo vozidla), přičemž je také patrné poškození v oblasti páky ruční brzdy vozidla, které lze rovněž přisoudit pohybujícím se sudům. Při nehodě došlo k vážnému zranění řidiče, u kterého nelze vyloučit, že bylo negativně ovlivněno pohybem sudů při nehodě.

sudy_1.jpgsudy_2.jpg

  
[1] Národní strategie bezpečnosti silničního provozu
[2] Hloubková analýzy dopravních nehod; www.vyzkumnehod.cz
[2] Bíl, M., Dobiáš, M., Andrášik, R., Bílová, M., Hejna, P., 2018. CyclingFatalities: When A HelmetisUseless and whenitMightSaveYourLife. Safety Science 105C, 71–76
[3] CDV: Osm z deseti usmrcených cyklistů nemělo přilbu!
[4] Společnost Bosch varuje před tuningemelektrokol
 

 
Tomáš Neřold
vedoucí Samostatného oddělení BESIP
 
logo
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz  www.ibesip.cz
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
 

 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona