BESIP spolu s policisty upozorňoval na nepozornost za volantem

2. července 2018

Během prvního prázdninového víkendu proběhla ve všech regionech naší republiky v rámci kampaně #nepozornostzabíjí společná aktivita Police ČR a BESIPu, která se zaměřila především na to, zda řidiči netelefonují za jízdy. Cílem akce bylo přesvědčit řidiče o nevhodnosti používání mobilních telefonů během řízení, dosáhnout tak změny jejich chování, a tím snížit počet dopravních nehod.

besip_nepozornost_akce_1.jpgPodle vyjádření Policie ČR je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod nevěnování se řízení (19,61 %), což je současně třetí nejčastější přestupek českých řidičů (po překročení rychlosti a nepřipoutání se). V posledních letech počty dopravních nehod a jejich následků v důsledku nevěnování se řízení značně stoupají. Jen za rok 2017 zemřelo na českých silnicích 65 osob právě v důsledku nepozornosti za volantem. Zároveň se výrazně proměňuje i chování řidičů. Jednou z nejčastějších příčin rozptýlení při řízení je totiž manipulace s elektronickými zařízeními, kde je stěžejní hlavně manipulace s mobilním telefonem. Podle průzkumu zhruba 60 procent řidičů za volantem telefonuje, ale jen něco málo přes 44 procent používá handsfree. Více než 30 procent při jízdě píše sms nebo chatuje a 16,8 procenta dokonce fotí nebo natáčí videa. „Každodenně vídáváme řidiče, kteří při řízení vozidla drží mobilní telefon a telefonují nebo píší zprávy, čímž se nesoustředí na dění v silničním provozu,“ říká k aktuální situaci na silnicích plk. Tomáš Lerch, ředitel služby dopravní policie Policejního prezidia ČR. Kvůli psaní SMS zprávy, udělané zajímavé fotce, nebo uskutečněnému hovoru způsobí řidiči ročně na našich komunikacích až deset tisíc nehod a škody za 550 milionů korun. A o ztrátách na životech jsme se již výše zmiňovali.

Z pohledu bezpečnosti je během telefonování za volantem řidič ovlivněn zhruba stejným způsobem, jako kdyby měl 0,8 promile alkoholu v krvi. „Při psaní krátké zprávy ztratí řidič pozornost na pět vteřin. Za tu dobu ujede při pouhé padesátce 90 metrů, tedy vzdálenost fotbalového hřiště. Každý, kdo začne za volantem chatovat, tak extrémně riskuje,“ říká Tomáš Neřold, pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR.
Největším problémem podle Tomáše Neřolda je i to, že řidiči si všechno moc dobře uvědomují, přesto své chování nemění. „Pokud jsme na nějaké schůzce nebo u oběda, případně nastupujeme do letadla, tak dokážeme svůj telefon přepnout do tichého režimu, nebo do režimu letadlo, případně jej úplně vypneme. Ale pokud řídíme automobil, máme pocit, že musíme být neustále k zastižení a co nejvíce online,“ dodává Tomáš Neřold. Navíc jakýkoliv hovor, i pokud jej uskutečníme prostřednictvím handsfree ubírá na pozornosti. A pokud se jedná o emočně náročný hovor, tak ten dokáže přepnout veškeré soustředění z řízení na telefonování.
besip_nepozornost_akce_2-(1).jpg

Bezpečnostní akce se setkala s pozitivním přijetím

Během víkendu policisté v rámci této dopravně bezpečnostní akce zastavili v jednotlivých regionech desítky řidičů jak osobních, tak i nákladních vozidel. Kromě klasické preventivní kontroly a prohlídky, proběhla při kontrole dokladů komunikativní část, kterou s řidiči vedli krajští koordinátoři BESIPu a informovali je o hlavním tématu kampaně #nepozornostzabíjí. Řidiči se o problematiku vesměs zajímají a akci sami kvitovali s porozuměním. V rozhovorech pak v řadě případů potvrzovali, že problematika používání mobilních telefonů za jízdy je závažný problém a často se s ním ve svém okolí setkávají. A ještě jedna zajímavost. Při kontrolách v Královéhradeckém kraji vznikl i nový slogan, resp. pozdrav, který vše velmi dobře vystihuje.
Takže - RUCE NA VOLANT A OČI NA SILNICI!

Tomáš Neřold

pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz | www.ibesip.cz

   

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona