Podle vyjádření Policie ČR je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod nevěnování se řízení (19,61 %), což je současně třetí nejčastější přestupek českých řidičů (po překročení rychlosti a nepřipoutání se). V posledních letech počty dopravních nehod a jejich následků v důsledku nevěnování se řízení značně stoupají. Jen za rok 2017 zemřelo na českých silnicích 65 osob právě v důsledku nepozornosti za volantem. Zároveň se výrazně proměňuje i chování řidičů. Jednou z nejčastějších příčin rozptýlení při řízení je totiž manipulace s elektronickými zařízeními, kde je stěžejní hlavně manipulace s mobilním telefonem. Podle průzkumu zhruba 60 procent řidičů za volantem telefonuje, ale jen něco málo přes 44 procent používá handsfree. Více než 30 procent při jízdě píše sms nebo chatuje a 16,8 procenta dokonce fotí nebo natáčí videa. „Každodenně vídáváme řidiče, kteří při řízení vozidla drží mobilní telefon a telefonují nebo píší zprávy, čímž se nesoustředí na dění v silničním provozu,“ říká k aktuální situaci na silnicích plk. Tomáš Lerch, ředitel služby dopravní policie Policejního prezidia ČR. Kvůli psaní SMS zprávy, udělané zajímavé fotce, nebo uskutečněnému hovoru způsobí řidiči ročně na našich komunikacích až deset tisíc nehod a škody za 550 milionů korun. A o ztrátách na životech jsme se již výše zmiňovali.
Z pohledu bezpečnosti je během telefonování za volantem řidič ovlivněn zhruba stejným způsobem, jako kdyby měl 0,8 promile alkoholu v krvi. „Při psaní krátké zprávy ztratí řidič pozornost na pět vteřin. Za tu dobu ujede při pouhé padesátce 90 metrů, tedy vzdálenost fotbalového hřiště. Každý, kdo začne za volantem chatovat, tak extrémně riskuje,“ říká Tomáš Neřold, pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR.
Největším problémem podle Tomáše Neřolda je i to, že řidiči si všechno moc dobře uvědomují, přesto své chování nemění. „Pokud jsme na nějaké schůzce nebo u oběda, případně nastupujeme do letadla, tak dokážeme svůj telefon přepnout do tichého režimu, nebo do režimu letadlo, případně jej úplně vypneme. Ale pokud řídíme automobil, máme pocit, že musíme být neustále k zastižení a co nejvíce online,“ dodává Tomáš Neřold. Navíc jakýkoliv hovor, i pokud jej uskutečníme prostřednictvím handsfree ubírá na pozornosti. A pokud se jedná o emočně náročný hovor, tak ten dokáže přepnout veškeré soustředění z řízení na telefonování.
Bezpečnostní akce se setkala s pozitivním přijetím
Během víkendu policisté v rámci této dopravně bezpečnostní akce zastavili v jednotlivých regionech desítky řidičů jak osobních, tak i nákladních vozidel. Kromě klasické preventivní kontroly a prohlídky, proběhla při kontrole dokladů komunikativní část, kterou s řidiči vedli krajští koordinátoři BESIPu a informovali je o hlavním tématu kampaně #nepozornostzabíjí. Řidiči se o problematiku vesměs zajímají a akci sami kvitovali s porozuměním. V rozhovorech pak v řadě případů potvrzovali, že problematika používání mobilních telefonů za jízdy je závažný problém a často se s ním ve svém okolí setkávají. A ještě jedna zajímavost. Při kontrolách v Královéhradeckém kraji vznikl i nový slogan, resp. pozdrav, který vše velmi dobře vystihuje.
Takže - RUCE NA VOLANT A OČI NA SILNICI!
Tomáš Neřold
pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP