BESIP a CDV na veletrhu e-SALON

21. listopadu 2018

V polovině listopadu proběhl v pražských Letňanech první ročník veletrhu čisté mobility e-SALON. Akce byla zaměřena na automobily s alternativními pohony, nabíjecí infrastrukturu, autonomní mobilitu, smartcities a doplňky a služby související s mobilitou. [1]

Svou expozici mělo na veletrhu také samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy. K vidění byly elektrokola, elektrokoloběžka, hoverboard, elektromotocykl, elektromobil, automobilový a motocyklový trenažér a mnoho dalšího. Přestože se jedná o první ročník této akce, měla by být elektromobilita vnímána nejen s ohledem na snížení lokálních emisí, ale je potřeba vidět také příležitosti s přesahem do bezpečnosti silničního provozu. „Elektrokola vnímáme dlouhodobě jako nejdostupnější elektro dopravní prostředky a proto jsme jim v rámci naší prezentace věnovali podstatnou část. Představili jsme stručný materiál – brožuru, který je zaměřen na správný výběr a provoz elektrokola.“ říká Mgr. Tomáš Neřold M.A., vedoucí samostatného oddělení BESIP.

Cyklistické přilbyspravny-vyber-elektrokola.jpg

Důraz je kromě povinné výbavy kladen především na viditelnost zranitelných účastníků silničního provozu a používání cyklistických přileb. „Na stánku byly k vidění také netradiční přilby v podobě klobouků, kšiltovek atp., čímž jsme chtěli návštěvníkům představit, že k ochraně hlavy nemusí nutně vždy použít klasickou sportovní přilbu.“ dodává Neřold. Přestože jsou cyklistické přilby v rámci legislativy České republiky povinné jen do 18 let, BESIP dlouhodobě a důrazně doporučuje používat cyklistickou přilbu bez ohledu na věk cyklistů. Sedm z deseti usmrcených cyklistů bylo v roce 2017 starších 55 let. Drtivá většina usmrcených, těžce a lehce zraněných cyklistů neměla v době nehody cyklistickou přilbu, dlouhodobě 85 % usmrcených cyklistů přilbu nemělo. [2]Výzkum Centra dopravního výzkumu, v.v.i. (dále jen „CDV“) prokázal, že 37 % usmrcených cyklistů by v případě, že by v době nehody přilbu mělo, přežilo![3] 

Tuning elektrokol

V souvislosti s elektrokoly upozorňoval BESIP také na problematiku tuningu, který se bohužel stal určitým nešvarem. Tuning elektrokol je nejen nebezpečný, ale také velmi riskantní. Nehledě na to, že pokud některé hodnoty přesahují stanovené limity (250 W, resp. 25 km/h), nejedná se dále z hlediska zákona o elektrokolo. Jasné stanovisko proti tuningu elektrokol vydala i společnost Bosch eBikeSystems, která vyzvala všechny, aby se zdrželi úprav elektrokol, které mají za následek zvýšení výkonu, resp. zvýšení maximální rychlosti elektrické asistence. Je nutné si uvědomit, že výše uvedený technický zásah způsobí trvalé konstrukční změny, na které nejsou ani výkonné komponenty navrženy. Vyššímu zatížení jsou vystaveny především brzdy, jsou však ovlivněny i komponenty jako řídítka, vidlice, rám atd. Tuning tak ovlivňuje bezpečnost celého elektrokola, což ohrožuje nejen jeho řidiče, ale také ostatní účastníky silničního provozu. [4]

Dopravní nehody elektrokoldopravni-nehody-elektrokol.jpg

Cyklisté jsou jedním z dílčích cílů Národní strategie bezpečnosti silničního provozu. V oblasti těžce zraněných cyklistů nebyl doposud ani v jednom roce splněn stanovený předpoklad. Elektrokola jsou trendem, který má každoročně vzestupnou tendenci a budou se na silnicích (nejen v České republice) vyskytovat v čím dál větší míře. V souvislosti s tuningem elektrokol je nutné si uvědomit, že nejde jen o nerespektování legislativy!V rámci Hloubkové analýzy dopravních nehod jsme již šetřili i nehody s účastí elektrokol. V důsledku těchto nehod bylo u cyklistů evidováno např. zhmoždění hlavy, oděrky bérců, zlomená žebra, holenní kosti a další zranění.“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV a dodává: „V databázi evidujeme také nehodu, při které nemohlo být o elektrokole ani řeč – výkon až 7 kW a maximální rychlost atakující 70 km/h hovoří za vše.“ V souvislosti s výše uvedeným je nutné apelovat na veřejnost, především pak na společnosti provádějící tuningelektrokol, aby nevystavovali účastníky silničního provozu nebezpečí, které takové vozidla mohou na pozemních komunikacích způsobit. Reakce/apel jednoho z leaderů na poli elektropohonů pro elektrokola pak hovoří za vše.
 

[1] e-salon.cz
[2] Analýza Cyklisté
[3] Cycling fatalities: When a helmetisuseless and when it might save your life
[4] BESIP varuje před tuningem elektrokol
[5] Fotogalerie z veletrhu e-SALON
 
Mgr. Tomáš Neřold M.A.
vedoucí Samostatného oddělení BESIP
 
logo
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz  www.ibesip.cz
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona