Právě dnes BESIP zahajuje kampaň zaměřenou na vztah motorkářů a řidičů osobních vozidel. „V této kampani představíme 10 vytipovaných nejkrizovějších situací, se kterými se na silnici obě dotčené skupiny nejčastěji setkávají. Primárně nám jde o vysvětlení rozdílnosti obou strojů v silničním provozu a zlepšení vzájemné tolerance obou někdy i znepřátelených skupin“, říká Tomáš Neřold, pověřený vedoucí BESIPu .
Aktuální čísla o nehodovosti motorkářů za rok 2018
Od začátku roku do konce května bylo na českých silnicích doposud 25 motorkářů usmrceno a 121 těžce zraněno. Mezi zatím nejhorší kraje z pohledu úmrtí motorkářů se řadí Liberecký se 4 oběťmi (57% podíl na všech usmrcených v daném kraji) a nejvíce motocyklistů bylo těžce zraněno ve Středočeském kraji (21 osob). „Pokud daná čísla srovnáme s národní strategií bezpečnosti silničního provozu, tak již nyní můžeme říci, že ji neplníme o 12 usmrcených motorkářů a o 3 těžce zraněné,“ konstatuje fakt Tomáš Neřold.
Fakta o nehodovosti motorkářů za rok 2017
Motorkáři jsou jednou z nejrizikovějších skupin na našich silnicích, což nelichotivě dokládají čísla z dopravních nehod. Za posledních 24 let na našich silnicích zemřelo 2 310 motorkářů, dalších 15 856 bylo těžce zraněno a 52 708 lehce.
Z dat loňského roku se dá vyčíst hodně. Například mezi nejrizikovější stroje patří motorky v objemové třídě 460 až 850 ccm (19 mrtvých), sami jezdci v jedné stopě zavinili 1 684 dopravních nehod, při kterých zemřelo 40 lidí, nejčastěji motorkáři umírali v Ústeckém kraji (8 mrtvých) a nejrizikovějším časem je 16 až 18 hodina.
Motorkáře zabíjí rychlost a alkohol
Z pohledu dopravních nehod s účastí motocyklisty v důsledku vlivu alkoholu a návykových látek je velmi negativní, že 42 % těchto nehod zavinili motocyklisté pod vlivem alkoholu nad 1,5 promile.
Nejvyšší počet nehod zaviněných motocyklisty (835), usmrcených (23), těžce (127) i lehce raněných (647) má jeden společný jmenovatel – Nepřiměřená rychlost jízdy!
Česká republika ve srovnání se zahraničím
V kumulativním srovnání s národní strategií bezpečnosti silničního provozu v období 2012 až 2016 jsme však po Irsku 2. nejhorší zemí v EU. Zatím co v součtu evropské země v uvedeném období splnily svoje strategie (o -1 %), tak u nás byl předpoklad v oblasti usmrcených motocyklistů překročen o 81 obětí, což představuje +24 %.
Tomáš Neřold
pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP