6. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN

20. května 2021

6. ročník celosvětového týdne bezpečnosti silničního provozu OSN, který se koná ve dnech 17.-23. května 2021, zdůrazňuje výhody městských ulic s nízkou rychlostí jako srdce každé komunity. Týden vyzývá tvůrce politik, aby jednali o ulicích s nízkou rychlostí ve městech po celém světě a omezili rychlost na 30 km/h, kde lidé žijí, pracují a hrají si.

Dopravní konference ULICE PRO ŽIVOTNízkorychlostní ulice vytvářejí města, která jsou nejen bezpečná, ale také zdravá, zelená a obyvatelná. Cílem tohoto týdne je shromáždit politické závazky na národní a místní úrovni k dosažení rychlostních omezení a zón v městských oblastech na 30 km/h; generovat místní podporu pro tato nízkorychlostní opatření; a vybudovat impuls k zahájení Globálního plánu pro Dekádu opatření pro bezpečnost silničního provozu 2021–2030 koncem roku 2021 a zasedání Valného shromáždění OSN v roce 2022. Partneři z celého světa se vyzývají, aby se připojili ke kampani #Love30 za účelem #StreetsforLife.


Zdroj: https://www.who.int/teams/social-determinants-of-health/safety-and-mobility/united-nations-road-safety-week

Komentář Centra dopravního výzkumu, v. v. i. 

Zvyšování počtu zón 30 na komunikacích s vysokým počtem zranitelných účastníků dopravy je jedním z navržených opatření akčního plánu Strategie BESIP 2021-2030. Realizace zón 30 jsou jedním z důležitých prvků, které vedou ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu ve městech. Příklady z Francie, Španělska, Nizozemí, Belgie a dalších evropských zemí ukazují, že zóny 30 lze využívat mnohem více, než jak je obvyklá praxe v ČR. Dle studií OECD lze předpokládat snížení počtu nehod s následkem těžkého zranění přibližně o 70 % a počtu smrtelných nehod až o 90 %. Nutno však dodat, že zavádění zón 30 nebude paušální a rozhodně se nebude vztahovat na celé území obcí. Zavádění těchto opatření bude vždy posuzováno individuálně s ohledem jak na bezpečnost, tak také plynulost silničního provozu v dané obci.

Obrazek2.png

Pozn. Rozdíl je kvantifikován z technických podmínek 218: Navrhování zón 30. Jedná se o orientační hodnotu, která je závislá na typu povrchu vozovky (suchá, mokrá, sníh apod.), reakční době řidiče a brzdné dráze vozidla.
 
Detailní informace k Zónám 30 mj. z pohledu technických podmínek, hloubkové analýzy dopravních nehod atp. jsou součástí informace zveřejněné v 11/2020: Zóny 30 se mají v roce 2021 rozšířit.

Dopravní konference ULICE PRO ŽIVOT

U příležitosti světového týdne bezpečnosti silničního provozu proběhla dne 18. května 2021 pod záštitou Ministerstva dopravy dopravní konference ULICE PRO ŽIVOT.

Záznam je k dispozici na YouTube kanálu CDV: https://youtu.be/gj4I_c8ySes.

14:00 Zahájení a moderování akce (Ing. Jindřich Frič, Ph.D.)
14:05 Strategie BESIP 2021-30 a politika EU (Mgr. Tomáš Neřold, MA)
14:20 Aktuální nehodovost ve městech a obcích, palčivé problémy bezpečnosti v zastavěném
území z pohledu PČR (plk. Mgr. Bc. Jiří Zlý, MBA)
14:35 Rychlost 30 km/h a její vliv na dopravu a život ve městě (doc. Ing. Jindřich Šachl, CSc.)
14:55 Vliv střetové rychlosti na nehodovost (Ing. Jakub Motl)
15:15 Zóny 30 v plánech udržitelné mobility (Ing. Petr Macejka, Ph.D.)
15:35 Příklady dobré praxe (zátková zastávka Brno-Rybnická, obytná zóna Brno-Gorkého,
vjezdová brána Samotíšky) (Ing. Zdeněk Hrubý)
15:50 Příspěvek Svazu měst a obcí
16:10 Zvyšování bezpečnosti a zklidňování dopravy v obcích (Ing. Milan Dont, Ph.D.)
16:25 Ukončení
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

Zákaz průjezdu křižovatkou na žluté světlo není novinka, blikající zelená v Česku nebude

4. března 2024

V médiích a na sociálních sítích se objevily v poslední době dvě zavádějící informace. Podle jedné úprava bodového systému a sankcí od nového roku zavedla i nový zákaz průjezdu křižovatkou, pokud na semaforu svítí žlutý signál. Podle další ministerstvo zvažuje zavedení tzv. blikající na semaforem pro automobily. Oboje uvádíme na pravou míru.

> více informací

Přijďte se na Motosalon potkat s Besipem

28. února 2024

Jako již tradičně, i letos budou mít návštěvníci Motosalonu v termínu 29.2.-3.3. v Brně na výstavišti možnost zastavit se u společného stánku BESIP a Policie ČR, který má připraveno mnoho zajímavých aktivit jak pro dospělé, tak pro děti. „Návštěvníci se zde budou moci dozvědět nejen pravidla bezpečné jízdy na motorce, ale například i to, na co se zaměřit při kontrole motocyklu po zimě. Účast přislíbilo i mnoho zajímavých hostů, jak vášnivých motorkářů, tak odborníků na bezpečnost. Na programu budou také soutěže a kvízy pro motoristickou veřejnost,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona