Řidič

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
02. 11. 2017

Řidičům začala povinnost přezout na zimní pneumatiky

31. 10. 2017

Dětské zádržné systémy

24. 10. 2017

Pasivní bezpečnost

17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Řidič / Cestujeme automobilem / Používání klimatizace

Používání klimatizace

Naučte se správně používat klimatizaci. Její využití zvýší pohodu při jízdě.

Pokud je řidič vystaven v kabině vozu teplotám vyšším než 25 stupňů Celsia, je již po krátké době malátný a musí se velmi přemáhat, aby neusnul. Horko za volantem se tak stává nebezpečným faktorem. Dá se mu čelit například častými zastávkami a je nutné také zvýšit přísun tekutin. Další možností je pak zapnutí klimatizace uvnitř vozu, která se stává velmi prospěšným zařízením v boji s vysokými teplotami v interiéru vozidla. V automobilu tak má nejen funkci pro zvýšení pohodlí při cestování, ale nezpochybnitelný je i její přínos pro bezpečnost, neboť s chladnou hlavou se jezdí lépe. Pozor ale na to, pokud si příliš vychladíme vnitřek vozu a vystoupíme do horka, můžeme se vystavit tepelnému šoku, který je zdravotně značně nebezpečný. Tedy i zde platí všeho s mírou.

Klimatizace se stává již běžným vybavením

V nabídce prodejců automobilů nacházíme čím dál častěji vozy klimatizačním zařízením. V dřívější době byly klimatizace vyhrazeny pro vozy vyšších tříd, dnes je ale již automobilky nabízejí i u vozů nižších tříd. Klimatizace se tak stává neodmyslitelnou součástí dnešního moderního vozidla.

Naučte se klimatizaci správně používat

I když jsou automobily vybaveny nejmodernějším modelem klimatizačního zařízení, jsou někdy jejich řidiči nespokojení s funkcí tohoto systému. Tato nespokojenost často pramení z nesprávného způsobu používání. Nachlazení, rýma a kašel – i to mohou být projevy nesprávného používání klimatizace. A při velkých teplotních rozdílech a jejich dlouhodobém působení na organizmus by mohlo docházet až k revmatickým onemocněním nebo poruchám krevního oběhu.

Jak tedy na to? Pokud je vozidlo rozpálené, je nutné horký vzduch co nejrychleji odvětrat. Nastartujte, nastavte klimatizaci na nejnižší možnou teplotu a ventilátor spusťte na maximum. Otevřete okna. Zhruba po třech minutách okna zavřete a zapněte funkci „vnitřní oběh“, vzduch se tak rychleji ochladí. Po dalších asi pěti minutách vypněte funkci „vnitřní oběh.“ V této fázi se mohou na chvilku lehce zarosit okna nebo snížit kvalita vzduchu. Teplotu ve vozidle seřídíme tak, aby byla maximálně čtyři až pět stupňů Celsia pod venkovní teplotou. U zařízení bez ukazatele vnitřní teploty se pak doporučuje umístit v interiéru malý teploměr. Chladný vzduch by neměl foukat přímo na tělo. Přímému proudění chladného vzduchu nesmějí být vystaveni ani cestující na zadních sedadlech. Doporučuje se vzduch směrovat nahoru a na přední boční okna. Platí zde základní pravidlo - chladná hlava, ne nohy. Ještě je nutné upozornit, že pokud je klimatizace v provozu, musí být vždy otevřen alespoň jeden výdech do vozidla. Nejlepšího výsledku chlazení se dosáhne pouštěním chladného vzduchu odmlžovacími tryskami na přední sklo.

Klimatizaci udržujte pravidelně

Výhody klimatizace jsme si tedy již představili. Málokdo ale už věnuje pozornost tomu, že klimatizace potřebuje pravidelnou údržbu, která zajistí její správné fungování a zdravotní nezávadnost. Možná jste to již zažili, sedli jste do auta, které je vybavené klimatizací, a cítili jste zatuchlý vzduch, který se nedal vyvětrat. Tento stav je právě příčinou zanedbané údržby klimatizace. Klimatizace totiž kromě chlazení odebírá ze vzduchu vlhkost. Ta pak zůstává na takzvaném výparníku a v ní se zachytávají drobounké částečky nečistot zvenčí. V takovémto prostředí se velmi dobře daří roztočům, bakteriím, virům i mikroskopickým houbám. Pokud systém pravidelně nevyčistíte, tak se toto vše dostává do interiéru vozu a cestující vše vdechují.

Odborníci proto doporučují vyčistit klimatizaci nejméně dvakrát ročně – na jaře před začátkem sezony a na podzim po jejím skončení. Klimatizační systémy jsou naplněny chladivem, které je velmi těkavé. Pokud je systém naplněn nesprávným množstvím chladicí látky, jde výkon klimatizace rychle dolů. Při doporučované pravidelné údržbě je chladivo ze systému odsáto, recyklováno a systém je poté naplněn jeho správným množstvím. Při této příležitosti dochází také k odhalení a opravám drobných netěsností, které zapříčinily ztrátu části chladiva, a současně je také celý systém vyčištěn. Tím bývá odstraněn i nepříjemný zápach, který se line zejména ze starších zařízení. Běžná prohlídka spojená s čištěním systému vás přijde zhruba na tisíc korun. Pokud je však potřeba doplnit chladivo, musíte si připravit více peněz, a v případně výměny těsnění a některých dalších součástí, bude oprava ještě o něco dražší.

Ke správné údržbě klimatizačního zařízení patří také to, že bychom ji měli pravidelně zapínat i v průběhu zimního období. Doporučuje se spustit ji alespoň jednou za měsíc. Chladicí médium, kterým je zařízení naplněno, totiž obsahuje i speciální olej, který maže kompresor a udržuje v dobrém stavu i těsnění. Možná se vám u moderního zařízení v zimním období nepodaří klimatizaci spustit, a to především tehdy, pokud je venkovní teplota nižší než 4 stupně Celsia. V tomto případě musíte zajet někam do teplejšího prostředí, třeba do podzemních garáží, kde klimatizaci zapnete.

Dva systémy klimatizací

V současné době nalezneme ve vozech dva základní systémy klimatizací. Princip chlazení u obou zůstává stejný, rozdíl je v jejich ovládání. Manuální systém poznáme podle toho, že na ovladači je rozlišeno pouze červené a modré pole (pro nastavení teploty), automatický, nebo také digitální systém pak umožňuje nastavit požadovanou teplotu na displeji ovládání. Samočinný systém pak podle potřeby udržuje zvolenou teplotu. Výsledkem je pak dosažení optimální teplotní pohody ve vozidle. Dražší modely aut disponují dnes již například i kontrolou kvality vzduchu – pokud se dostanete do znečištěného prostředí (například kouřící vůz před vámi), přepne se klimatizace na vnitřní okruh. Automatické klimatizace bývají také dvouzónové, případně čtyřzónové - spolujezdec, nebo i pasažéři vzadu si tak mohou individuálně nastavit, jak studený vzduch na ně má proudit.

A co zvýšení spotřeby paliva

V dřívějších dobách byly klimatizace objemnými a energeticky náročnými zařízeními. Občas došlo dokonce k tomu, že když sepnula klimatizace a motor byl v režimu běhu naprázdno, jednoduše zhasl. Dnes jsou již systémy nejen velmi spolehlivé, rozměrově přijatelné (takže se mohou montovat i do vozidel nižších tříd), ale také méně náročné na spotřebu energie. Pokud je klimatizace namontována již od výrobce, ve většině případů je propojena s řídicí počítačovou jednotkou a v případě jejího zapnutí se automaticky zvýší přísun paliva do motoru. I přes snížení energetické náročnosti je klimatizace stále ještě výrazným spotřebičem ve vozidle. Na výši spotřeby paliva má vliv celá řada faktorů. Jedná se například o výkon klimatizace, účinnost kompresoru, velikost chlazeného prostoru, účinnost motoru (zda se jedná o vznětový nebo zážehový), vnější a vnitřní teplotu, zvolenou teplotu interiéru, izolaci interiéru, vlhkost vzduchu atd. Díky všem těmto faktorům není možné přesně stanovit nějaký paušální údaj o zvýšené spotřebě. Obecně se udává, že u vozidla s klimatizačním zařízením se celková roční spotřeba paliva zvýší o 3 - 5 procent. Zvýšení spotřeby paliva je však vykoupeno zvýšením jízdní pohody pro posádku a díky tomu také zvýšením bezpečnosti při jízdě.

Základní pravidla pro používání klimatizace

  • Naučte se s klimatizací správně zacházet.
  • V interiéru vozidla by mělo být zhruba o 5 oC méně než venku; maximální snížení teploty by uvnitř nemělo překročit 10 oC.
  • Před koncem cesty a vlastním vystoupením začněte ve voze teplotu zvolna zvyšovat, aby teplotní rozdíl nebyl tak velký.
  • Při prudkém přechodu z vychlazeného interiéru do tepla venku může organismus reagovat až tepelným šokem.
  • Pokud máte v automobilu namontovánu klimatizaci, občas ji zapněte i v zimě, ochráníte tak toto poměrně nákladné zařízení před poškozením.
  • Když se při používání klimatizace pod autem objeví loužička, nic se neděje, jedná se o zkondenzovanou vlhkost.
  • Před létem nechte klimatizaci zkontrolovat, nechte udělat nezbytné údržbové práce.
  • Při zapnuté klimatizaci počítejte s určitým zvýšením spotřeby paliva, výkon motoru se naopak mírně sníží.
detail