Úvodní stránka / Řidič / Cestujeme automobilem / Evropou v zimě

Evropou v zimě

Vyrážíme na hory do zahraničí

Stále více našich turistů vyráží za aktivním využitím volného času také v zimním období. Ve většině případů jsou jejich cílem horská střediska u našich bližších či vzdálenějších sousedů. Na tyto cesty se většinou vydávají automobilem. A protože jsou v jednotlivých zemích přeci jen trochu odlišná pravidla například pro povinné vybavení vozidla, poplatky za použití dálnic apod., vybrali jsme destinace, kam naši turisté v zimě vyrážejí nejčastěji. Předpisy v ČR vyžadují od řidičů, aby měli na autě od 1. listopadu do konce března zimní nebo celoroční pneumatiky, pokud panuje zimní počasí. Pokud teploty vystoupají výše a jezdíte jen občas při takovýchto dnech, nemusejí být kola do zimních pneumatik obuta. Na našich silnicích se ale objevují značky s tvarem modrého kruhu s autem nahoře a sněhovou vločkou pod ním. V takovémto úseku musíte mít zimní obutí vždy, i když svítí slunce a zima je v nedohlednu Tato značka pak platí od začátku listopadu do konce března. V zahraničí jsou podmínky pro zimní obutí vozidel rozdílné. Spolu s dalšími rozdíly najdete tyto informace u jednotlivých vybraných zemí.

Francie Itálie Německo Rakousko Slovensko Slovinsko Švýcarsko

 

Ještě než vyjedeme

Přezutí kol na zimní pneumatiky by mělo být samozřejmostí. Překontrolujte nemrznoucí směs v chladiči, doplňte ostřikovače nemrznoucí kapalinou, nechte zkontrolovat elektroinstalaci a nezapomínejte ani na maličkosti, jako je třeba škrabka na led, rozmrazovač zámků, nebo deka.

Připravte své auto na zimu

Akumulátor je důležitou součástí vozidla

Jak správně na startovací kabely

Pečovat o stěrače se vyplatí

 

Alpské průsmyky bývají uzavřené

Pokud se vydáváte na cestu do Alp, budete muset počítat s velkým množstvím uzavřených vysokohorských silničních komunikací. V zimních měsících se totiž vysokohorské silnice a průsmyky pravidelně každoročně uzavírají. Tyto uzavírky běžně platí až do jara.

Pokud jsou tyto komunikace přeci jen otevřené, nevydávejte se na ně v žádném případě bez zimních pneumatik a dalšího zimního vybavení. Nejlépe je přibalit také sněhové řetězy a lopatu. Autokluby upozorňují, že pokud sněhové řetězy nevlastníte, existuje i možnost jejich zapůjčení, případně zakoupení například v pobočkách rakouského ÖAMTC, nebo německého ADAC. Pokud se vydají řidiči do zimních podmínek s letními pneumatikami, musejí dle závažnosti dopravního přestupku počítat například v Rakousku s pokutami od 35 do 5 000 euro, v Itálii od 80 do 380 euro, ve Francii od 50 do 150 euro, v Německu jsou pokuty od 40 do 80 euro a ve Švýcarsku 100 CHF.

Aktuální informace o uzavírkách alpských komunikací najdete zde na stránkách ÚAMK.

Příprava na cestu

Na zimní dovolenou s sebou vezeme značné množství věcí. A tak bychom i u osobních vozidel měli pamatovat na některé zásady při přepravování nákladu. Pamatujme především na správné rozložení hmotnosti, což je důležité pro stabilitu vozu. Těžké věci vždy dáváme co nejníže a také pamatujeme na jejich správné upevnění. Střešní box zvětší kapacitu pro přepravování věcí, ale jeho použití má také svá úskalí.

Pokud jedem do hor, neměli bychom zapomenout také na celoobvodové řetězy, a to takové, které „padnou“ právě našim pneumatikám. Pokud budete používat sněhové řetězy, nasazujte je na poháněná kola, a to v okamžiku ještě než to začne ve sněhu a kopcích prokluzovat – když je budete na kolech opravdu potřebovat, bude už pozdě. Je vhodné si také vyzkoušet nasazování řetězů ještě v klidu a někde pokud možno v suchu. V okamžiku, kdy je vše zapadané sněhem, se totiž nasazování řetězů podle návodu učí poměrně špatně.

Německý autoklub ADAC otestoval některé řetězy pro letošní rok, je tedy možné se zde inspirovat.

Ještě jedna rada. Nesnažte se zahřívat motor během na prázdno při stání vozidla. Pomalou jízdou se motor a posléze i automobil zahřejí rychleji. Navíc v některých horských střediscích na západ i jih od našich hranic jsou na automobily, u kterých jejich majitelé nastartují a pak teprve odstraňují sníh, nakládají věci apod., celkem hákliví. Může se stát, že na vás zavolají místní policii, která vás může pokutovat za nadměrné znečišťování ovzduší bezdůvodně běžícím motorem, nebo třeba za nadměrnou hlučnost. Je to možná trochu zvláštní, ale nemá cenu si právě tímto kazit dovolenou.

Doklady jsou nutné

Pro cestu po EU nebudeme potřebovat kromě osobních dokladů a dokladů k vozidlu nic speciálního. Pokud však cestujeme do zahraničí vozem půjčeným, nebo firemním, kde nejste v dokladech k vozu uvedeni jako jeho vlastníci, doporučuje se nechat si vystavit od majitele vozidla potvrzení. Text potvrzení musí být minimálně v anglickém jazyce, nebo v jiném světovém jazyce. Potvrzení o užívání firemního vozu či vozu vlastněného cizí osobou musí být notářsky ověřeno. Jinak může dojít k zadržení vozidla policií až do doby, než se prokáže, že vozidlo není odcizeno.

Mohou být uzavírky i kolony

Při nepříznivém zimním počasí lze na cestě očekávat zpoždění, jízdu v kolonách nebo dokonce uzavírku silnice - ať už z důvodu dopravní nehody nebo vyšší hustoty provozu. S tím vším musíme počítat. Připravte se proto na jízdu v zimě.

Nezapomínejte na pojištění

K vozidlu budete mít určitě zelenou kartu, která potvrzuje pojištění odpovědnosti z provozu vozidel. Měli byste však zvážit i další možnosti, například pojištění proti krádeži (pokud nemáte havarijní pojištění, či povinné ručení, které tuto možnost obsahuje). Vhodné je pořídit si i kartu asistenční služby, která nám pomůže v případě poruchy nebo nehody. A samozřejmě bychom neměli zapomínat i na pojištění osob pro cesty a pobyt, které je důležité například v případě úrazu apod.

Před cestou do zahraničí si rovněž zjistěte kontakty na české ambasády všech zemí, kterými budete projíždět, abyste je v případě potřeby nemuseli složitě zjišťovat.

Pro případ dopravní nehody si můžete stáhnout euroformulář záznamu o dopravní nehodě  v češtině nebo také v anglickém jazyce.

Pozor na padající kusy ledu

A to nejen na ty padající ze střech na zaparkovaná vozidla. Značným rizikem na zimních silnicích mohou být kusy ledu, které padají ze střech nákladních vozidel. Německý autoklub ADAC upozornil, že za odstranění ledových ploch je zodpovědný každý řidič sám. Dojde-li k poškození vozidla jedoucího za nákladním autem, ze kterého led spadne, může se poškozený obrátit na povinné ručení jeho vlastníka. Důležitý je však důkaz, že kusy ledu spadly opravdu z tohoto vozidla. Je proto nutné zajistit si důkazy a případné svědky. Pokud totiž viníka kvůli nejasné poznávací značce již nelze dohledat, přichází v úvahu pouze vyřízení škody na vozidle přes vlastní havarijní pojištění.

Řidiči, kteří jedou za na první pohled špatně očištěným nákladním vozidlem, by v každém případě měli dodržovat dostatečný odstup a počítat s tím, že se kusy ledu mohou uvolnit.

Většina nákladních vozů parkuje přes noc na volných plochách a nebezpečí nahromadění ledu se tak nevyhne. Například v Německu byla instalována na odpočívadlech speciální očistná zařízení, kde mohou řidiči svá nákladní vozidla ledu bezpečně zbavit.

 

Chcete vyrazit na dovolenou vlastním vozem? Hledejte na Sdovolená.cz

 

Zdroje informací:

www.ibesip.cz
ÚAMK
www.tolls.eu/cs

detail