Řidič

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
02. 11. 2017

Řidičům začala povinnost přezout na zimní pneumatiky

31. 10. 2017

Dětské zádržné systémy

24. 10. 2017

Pasivní bezpečnost

17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

Sociální sítě

oddělovač

Pečovat o stěrače se vyplatí

Pečovat o stěrače se vyplatí

Bezpečný výhled z vozidla je jedním z předpokladů bezpečné jízdy. Dobrý výhled čelním sklem nám potom zajišťují kvalitní stěrače. Také stěrače a jejich pohon procházejí kontinuálním vývojem. A tak dnes už dávno nestačí jen občas vyměnit nějaké univerzální „gumičky“. Vždy musíme koupit stírátka, která jsou určena právě pro náš vůz. Každý model totiž má „ty svoje“, například i s různou délkou před řidičem a spolujezdcem.

Jízda v plískanici, kdy stěrače sotva stačí odstraňovat odstřikující břečku, není jistě vůbec příjemná. A pokud za těchto podmínek navíc zjistíme, že nám došla kapalina v ostřikovači, nebo že tryska míří kamsi nad čelní sklo, stává se jízda velkým dobrodružstvím. Je potřeba, abychom si těchto pro bezpečnou jízdu velmi užitečných zařízení všímali včas. Jejich porucha totiž může být v tom lepším případě příčinou stresu, v tom horším i vážné havárie.

Nikdy na sucho a nenechat přimrznout

Nesmírně důležité je dbát na kvalitu mikrohran pryžové stírací lišty. Ty se totiž mohou poškodit i pouhými několika pohyby po suchém špinavém skle. Úplně je pak můžeme zničit, necháme-li lištu ke sklu v zimě přimrznout. Dbáme proto na to, abychom stěrače nikdy nezapínali za sucha. Lišty omýváme měkkou houbou, namočenou v mýdlovém roztoku. Jestliže stěrače vynechávají části skla, vyjmeme celou pružicí část a srovnáme ji tak, aby sledovala zakřivení skla. Nejlépe je ovšem v takovém případě celé stírátko vyměnit.

Aby nám nevznikaly na skle šmouhy či vodní film, musíme sklo odmastit některým z přípravků, které dovedou odstranit i zbytky použitých leštěnek. Na trhu jsou i přípravky, po jejichž nanesení na sklo a zpětná zrcátka se nevytvářejí kapky, a tím se výrazně zlepšuje vidění za deště. Nesmíme zapomenout odstranit i „blánu“, která se vytváří zevnitř vozu. Většinou bývá působena výpary z plastických hmot či usazeninami z cigaretového kouře. Její odstranění dá někdy dost práce i při použití správných přípravků.

Pak spustíme ostřikovače a stěrače. Jestliže trysky míří příliš vysoko nebo nízko, přihneme je pomocí seřizovací tyčky nebo jehly. Musíme při tom pamatovat na to, že tryskající kapalina je za jízdy přitlačována proudem vzduchu směrem dolů. Potom už musíme dbát jen na to, abychom před jízdou měli nádržku ostřikovače plnou. V zimě by měla být naplněna nemrznoucí kapalinou, a v zásobě bychom měli mít i nějakou tu rezervu. To platí zvláště u vozů, vybavených i ostřikovači reflektorů, u kterých je spotřeba kapaliny podstatně vyšší.

Nezapomínejme nikdy na to, že i taková na první pohled zanedbatelná maličkost může výrazně ovlivnit bezpečnost naši i druhých. Stírátka (nejen „gumičky“) se při intenzivním provozu doporučuje měnit dvakrát do roka, vždy po letní a zimní sezoně. Při menším provozu a šetrném zacházení mohou vydržet i více než rok.

Stěrače hrají důležitou roli pro bezpečnost provozu, a proto je vyměňte dřív, než budou špínu na čelním skle jen rozmazávat

detail