Řidič

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
02. 11. 2017

Řidičům začala povinnost přezout na zimní pneumatiky

31. 10. 2017

Dětské zádržné systémy

24. 10. 2017

Pasivní bezpečnost

17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Řidič / Bezpečné vozidlo / Přeprava nákladu

Přeprava nákladu - zvýšená pozornost je na místě

V současném uspěchaném světě lidé často pomocí svých osobních automobilů přepravují náklady, které přesahují možnosti vnitřních úložných prostor vozidel. A tak nejen chalupáři, ale také cestovatelé na svých poutích například za dovolenou, nebo aktivně stráveným časem, využívají přívěsné vozíky a střešní nosiče. Nabídka tohoto druhu zboží na trhu je velice pestrá a například před pořízením nosičů by si měl majitel automobilu řádně rozmyslet, co vlastně na střeše svého auta chce vozit.

Fenomén přívěsů

I letmý pohled do statistik nám napoví, že jsme pravděpodobně národem přívěsů k motorovým vozidlům. V registrech jich je totiž více než půl milionu. Logickým předpokladem by pak bylo, že každý z majitelů umí bez problémů ovládat jízdní soupravu. Pokud totiž zapřáhneme vozík za náš automobil, stáváme se jízdní soupravou se všemi specifiky takovéto jízdy. Pokud se ale podíváme na naše silnice, zjistíme, že s praktickým využitím přívěsných vozíků to je pravděpodobně poněkud horší. Většinou najdeme vozíky někde připoutané ke sloupku, nebo v garáži, či na zahradě a majitelé s nimi vyjíždějí jen občas. Tomu pak odpovídají také zkušenosti řidičů s neobvyklou technikou jízdy. Jízda s přívěsem má totiž svá specifika, bez jejichž znalostí by snad ani nikdo s přívěsem vyjíždět neměl. Velice často se stává, že většina majitelů přívěsů s ním neumí například správně couvat. Mnohem závažnější je ale fakt, že si málokdo uvědomuje, jak může přívěs zatížit a kolik tedy na něj vlastně umístit nákladu. Ve většině případů se navíc jedná o přívěs, který je nebrzděný. Pamatujme na to, že čím je náš vůz lehčí a slabší, tím více je jízda přívěsem ovlivněna. Pokud vezmeme jako příklad u nás nejběžnější škodovku (například Fabii), pak si uvědomme, že tento vůz smí táhnout nebrzděných zhruba 400 kg. Ve většině případů již sám přívěs váží 150 kg, takže pokud naložíme šest pytlů cementu, je to již pro takovýto automobil nadměrná zátěž. To, jaký přívěs můžeme táhnout, zjistíme z technického průkazu vozidla, kde máme zapsány hodnoty hmotností brzděného a nebrzděného přívěsu.

Řidič by si pak měl uvědomit, že řídí dvě spřažená vozidla. Měl by pamatovat na to, zda ví, jakou celkovou délku má souprava a počítat musí také s prodloužením brzdné dráhy, především pokud vleče plně naložený přívěs. Samostatnou kapitolou je pak předjíždění s přívěsem. Tento manévr je sám o sobě dost rizikový, a to i v tom případě, kdy je přívěs prázdný. Zcela se mění akcelerace, brzdné dráhy a také potřeba prostoru. Nesmíme totiž zapomínat na délku soupravy a na to, že potřebujeme i dvakrát více volné silnice na předjetí, než při jízdě se samostatným automobilem.  Naopak, jsme-li naloženi a jedeme pomalu, měli bychom na vhodných místech uhnout a umožnit předjetí. Nezapomínejte také na včasné řazení rychlostí při jízdě do kopce i z kopce. Na nižší rychlostní stupeň přeřazujme vždy včas před začátkem svahu. V zatáčkách a při odbočování pamatujme na to, jakou stopou náš přívěs pojede. Omezení maximální povolené rychlosti je povinně vyznačeno na přívěsu, takže to si snad každý snadno uvědomí.

Stejně jako použijete různý typ automobilu pro dopravu různého nákladu, tak jsou nabízeny různé typy přívěsných vozíků. Podle toho, na co je budete potřebovat, ale také podle toho, za jakým vozem je budete tahat, můžete vybírat z nabídky jednonápravových, dvounápravových, brzděných, nebrzděných, ale také s nejrůznějšími nástavbami a zakrytím plachtou, v řadě modifikací a s různými rozměry ložné plochy. Pro jednotlivé typy vozidel jsou pak určena tažná zařízení, která jsou schvalována pro provoz na silnicích, obdobně je tomu tak u závěsných zařízení, která jsou včetně elektrických přípojek typizovaná a schválená do provozu.

Nosič na střeše

V současné době si můžeme vybrat z velmi bohaté nabídky na trhu. „Zahrádka“ by ale měla být vždy a především určena pro značku a model našeho vozu. Na ni pak můžeme umístit například přepravní box, do kterého pohodlně uzamkneme zavazadla, jež jsou tak chráněna nejen před nenechavci, ale také před nepřízní počasí. Při aktivním využití volného času nám zahrádka také umožní přepravit například jízdní kola. Při použití střešního nosiče k jakékoliv přepravě vždy pamatujme na nosnost střechy - ta bývá u většiny aut zhruba okolo 50 kg. Pamatujme na to, že střechu nesmíme nikdy přetížit a uvědomme si také změnu jízdních vlastností vozidla při jízdě se zahrádkou. Samozřejmostí pak je dostatečné zabezpečení nákladu na střešním nosiči proti spadnutí. Nezapomeňte na to, že za uložení nákladu je plně odpovědný řidič. A to nejen toho na střeše, ale také toho uvnitř vozu a případně i za ním. O tom, že střecha vozu nejčastěji unese přibližně kolem 50 kg, jsme se již zmínili, ale řidiči často nedbají na to, že ve svém vozidle mají další kila v podobě „živé váhy“ cestujících. To vše by dohromady nemělo překročit maximální užitečné zatížení automobilu. Jízda s přetíženým a špatně naloženým vozem je hazardní a nebezpečná. Zatím se u nás silniční kontroly vážením osobních aut moc nezabývají, ale je možné předpokládat, že by se tak mohlo v dohledné době stát. Neměli bychom zapomínat ani na to, že i příliš vysoký, byť lehký náklad výrazně zvyšuje aerodynamický odpor vozu, který je pak velmi citlivý na boční vítr či aerodynamický tlak, vznikající, pokud nás předjíždí například kamion, nebo autobus. Měli bychom proto vždy s nákladem na střeše jet pomalu a opatrně. Krátce po vyjetí je pak na místě kontrola upevnění nákladu. Při plně zatíženém voze musíme počítat s výraznou změnou jízdních vlastností - tedy s prodlouženou brzdnou dráhou, či zhoršenou akcelerací. Již při nakládání bychom měli nejtěžší věci ukládat co nejníže, na podlahu vozu či zavazadlového prostoru, na zahrádku pak předměty lehčí, abychom těžiště neumístili příliš vysoko. Při maximálním zatížení vozu musíme také upravit tlak v pneumatikách a seřídit světlomety - přesně podle údajů v návodu k obsluze.

Široká nabídka střešních nosičů

Při předpokladu přepravy většího množství předmětů, či zavazadel bychom měli začínat právě u střešního nosiče. V nabídce jejich výrobců si dnes vybere zcela určitě každý. Nosič vybírejte vždy pro značku a model právě toho vašeho vozidla. A když již máme nosič na střeše, tak k němu můžeme jednoduše přidat další příslušenství (nosič kol, střešní box apod.), které budeme potřebovat k bezpečné přepravě. Systém střešních nosičů je založen na malém počtu nosných patek, které jsou přizpůsobovány podle designu střechy auta, podélníků na střeše, předinstalovaných pevných bodů ve střeše apod. Další důležitou součástí střešního nosiče jsou pak nosné tyče různých délek. Asi každý motorista zná klasický střešní nosič, který se montoval na střešní odtokové žlábky. Tyto nosiče se vyznačují jednoduchou montáží a u dnešních moderních vozidel je většinou již nenalezneme.

Celá řada současných automobilů totiž má již z výroby připraveny pro montáž střešního nosiče pevné body přímo ve střeše nebo v rámu dveří. Tyto body se také nazývají fixpointy. Do nich jsou montovány patky nosiče a na ně pak vlastní tyče, na které se upevňuje buď náklad, nebo další nosné systémy. S další možností upevnění střešního nosiče se setkáme u vozidel s továrně předmontovanou vodicí střešní drážkou tvaru T. Střešní nosič je u takovéhoto typu uchycení vybaven „zacvakávacím“ mechanismem pro snadnou montáž nebo demontáž. Na mnoha modelech nových aut jsou k vidění také vestavěné podélníky, na které se upevňují příčníky střešního nosiče. Dodávány jsou specifické střešní nosiče, které kopírují kontury podélníků a zajišťují tak dokonalé uchycení a co největší bezpečnost. A opět jedna připomínka. Také střešní nosiče podléhají homologacím a schvalování, a to právě pro jednotlivé modely vozidel. Při nákupu bychom tak měli vybírat vždy jen schválená zařízení. Při nákupu střešních nosičů byste měli znát a prodávajícímu uvést značku auta, rok výroby, typ karoserie, případně i vybavenost vozu střešními podélníky.

Kolo na střeše

Za běžný náklad na střeše již můžeme považovat jízdní kolo. Nabízené nosiče ve většině případů pojmou tři až čtyři kola. A opět bychom neměli zapomínat na povolené maximální zatížení střechy vozidla, ale také na významnou změnu jízdních vlastností automobilu. Především jde o posunutí těžiště vozu výše, prodloužení brzdné dráhy a výrazné zvětšení plochy, o kterou se může opřít boční vítr. Musíme tedy zvětšit bezpečnou vzdálenost a vyvarovat se prudkých změn rychlosti jízdy. Zvlášť opatrně a se sníženou rychlostí musíme projíždět zatáčky. I malý náraz může špatně upevněný náklad katapultovat. Zásadně nestačí připoutání kol do držáků pryžovými provazci. Vždy musíme použít originální pevné uchyceni.

Vodní a další sporty

Na střeše se ale nepřepravují jen jízdní kola, ale dnešní doba přeje celé řadě sportů. Existují proto také speciální nosiče určené pro přepravu kajaků, kanoí, malých lodí, člunů, surfů nebo lyží a snowboardů apod. Vybrat si můžete od zcela základních typů nosičů, které bez problémů splní účel bezpečné přepravy, až po exkluzivní a designově nápadité a nápadné nosiče, které kromě jiného také na autě vždy dobře vypadají.

 

Střešní boxy

Box, který umísťujeme na střechu našeho vozu, by měl být lehký, aerodynamického tvaru a nejlépe s tříbodovým zamykáním. Ne každý střešní box ale odolá dešti a některé dokonce, podle uskutečněných testů, představují značné nebezpečí pro své okolí při nehodě. Například u jednoho z testovaných boxů v průběhu nárazu v rychlosti 30 km/h lyže „vyběhly“ ven a v běžném provozu by mohly ohrozit ostatní účastníky provozu, včetně chodců. Dokonce i velmi drahé boxy od známých firem testem propadly.  Zkoušky v testovací laboratoři ukázaly, že kupodivu větší bezpečí a s tím spojené lepší upevnění ke střešnímu nosiči zaručuje jednoduchý systém, který je používaný u levných boxů. Jedná se o konzole s tvarem písmene U. Rychloupínací systém, který najdeme u dražších boxů, v testech nedopadl úplně nejlépe. Při ostrém manévrování s volantem, které simuluje situaci, při níž se řidič rychle musí vyhnout překážce na silnici, putovaly boxy s „rychloupínáky“ po nosiči zleva doprava a zpátky. Výrobci boxů na tyto testy ale naštěstí velmi pružně reagují, a případné nedostatky u svých výrobků odstraňují. Odborníci doporučují také pevně zajistit obsah boxu za pomoci přídavných upínacích pásů.

 

 

Při jízdě s přívěsem pamatujte na to že:

  • největší hmotnost přívěsu, který můžete táhnout za svým vozidlem, zjistíte z technického průkazu, nikdy ji nepřekračujte;
  • před jízdou vždy zkontrolujte stav přívěsného vozíku, především pokud jej používáte jen občas, zkontrolujte stav tlaku v pneumatikách;
  • vždy se přesvědčte o správném spojení soupravy, zkontrolujte, zda je v pořádku elektroinstalace, zda vše svítí;
  • v případě, že by přívěs svými rozměry znemožňoval řádný výhled vnějšími zpětnými zrcátky, musíte tažné vozidlo vybavit doplňkovými zpětnými zrcátky, která zajistí řádný výhled (především platí u obytných přívěsů);
  • pokud není stanoveno jinak, platí, že největší rychlost přívěsu nesmí překročit 80 km/h;
  • přívěsy nesmějí být používány k přepravě osob;
  • kupujte vždy jen schválené tažné zařízení, určené pro konkrétní typ vozidla.

I v případě střešních nosičů a boxů platí že:

  • za upevnění každého nákladu ve vozidle či na něm vždy odpovídá řidič;
  • pokud přečnívá náklad vozidlo minimálně o metr vpředu či vzadu nebo o 400 milimetrů a více do boků, musí být předpisově označen;
  • střecha unese jen omezenou zátěž, nejčastěji se pohybuje okolo 50 kg, započítat musíme i hmotnost boxu a nosiče;
  • náklad na střeše mění jízdní vlastnosti a prodlužuje brzdnou dráhu vozidla;
  • při jízdě s nákladem na střeše se nám zvýší spotřeba paliva zhruba o deset procent.

 

detail