Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

18. 09. 2017

Alkohol a drogy za volantem se nevyplácí

13. 09. 2017

Nejčastější „rušitelé“ pozornosti během řízení? Patří mezi ně i spolujezdci, děti i zvířata

08. 09. 2017

Usedejte za volant svěží a odpočatí

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / Tiskové zprávy / „Jak se chovat při dopravní zácpě“ - stručný ...

„Jak se chovat při dopravní zácpě“ - stručný návod pro motoristy

15. 06. 2011

Nedílnou součástí bezpečné jízdy je již její správné naplánování. Tzn. najít si optimální trasu i čas mimo předpokládanou dopravní špičku a očekávaná místa blokád nebo jiných dopravních omezení. Vyplatí se i sledovat aktuální dopravní zpravodajství a snažit se podle něj vyhnout hustému provozu nebo aktuálním zácpám.

Pravidla pro chování v kolonách a dopravních zácpách jsou jednoduchá a vesměs všeobecně známá. Mají mnohé společného s přípravami na jakoukoliv delší cestu.

Důležité je mít dostatek paliva v nádrži, dostatek pití, případně lehké jídlo a léky pro akutní stavy. Pokud převážíte děti nezapomeňte jim vzít oblíbenou hračku nebo jinou zábavu do auta a hlavně dostatek tekutin. To samé platí pro transport domácích zvířat ve vozidlech. Interiér vozidla, které stojí v koloně, se při slunečném dnu velmi rychle rozpálí a teplota ve voze pak může nebezpečně stoupat. Prosím, myslete na to již předem.

Pokud se již ke kritickému místu bezprostředně blížíme a nemůžeme se mu vyhnout, při dojíždění kolony vždy zapneme výstražná světla, abychom na tuto situaci upozornili řidiče jedoucí za naším vozidlem. Pochopitelně tak musí učinit i řidiči dojíždějící za námi.

Již při dojíždění do místa musíme myslet dopředu, předvídat nebezpečí a zastavit na správném místě. Velká většina řidičů dělá tu chybu, že si nenechá před svým vozidlem dostatečný manipulační prostor a v případě  potřeby nemůže s vozidlem popojet a např. uvolnit místo projíždějícím vozidlům záchranářů. V časové tísni pak dochází k tzv. „dominovému efektu“, kdy musí popojíždět vozidla další a další, což pochopitelně vede ke ztrátě drahocenného času.

Jak takové správné zastavení vypadá? V případě obsazených dvou jízdních pruhů se musí oba proudy rozestoupit a ponechat volné místo mezi nimi, v případě tří jízdních pruhů musí levý a prostřední proud vozidel zajet co nejvíce vlevo, pravý jízdní proud co nejvíce vpravo (i např. do pruhu odstavného) a ponechat  tak dostatečný prostor pro průjezd zasahujících vozidel Integrovaného záchranného systému.

Při opouštění vozidla je samozřejmostí obléknout si reflexní vestu, kterou bychom měli mít ve vozidle „po ruce“ a nehledat ji pod zavazadly v úložném prostoru. V případě otevírání dveří i opuštění vozidla ve městě se vyplatí dát si zvýšený pozor i na motocykly, které se prolétají stojící kolonou.

Velkým nebezpečím a hazardem se zdravím i životy je situace, kdy řidič „ztratí nervy“ a po otočení do protisměru se pokouší dojet k nejbližšímu výjezdu z kolony. Stejně velkým riskem je i couvání nebo podjíždění kolon odstavným pruhem. Navíc se tím dříve nebo později zablokuje další možný prostor pro projíždějící sanitky nebo hasiče.

Na stojící kolony musíme být řádně připraveni, vždyť zablokovaná a neprůjezdná dálnice nebo silnice (a to i na několik hodin) není v Česku žádnou výjimkou.  Byť se to může zdát ve městě jako zbytečnost, i zde je hrubou chybou nedostatek pohonných hmot v palivové nádrži. Pokud totiž chcete v horkém počasí využít komfortu klimatizace, je většinou nutný i běžící motor.

 

Oddělení BESIP
Ministerstvo dopravy

detail