Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

18. 09. 2017

Alkohol a drogy za volantem se nevyplácí

13. 09. 2017

Nejčastější „rušitelé“ pozornosti během řízení? Patří mezi ně i spolujezdci, děti i zvířata

08. 09. 2017

Usedejte za volant svěží a odpočatí

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / Tiskové zprávy / Mladí v (ne)bezpečí

Mladí v (ne)bezpečí

04. 09. 2012

Zhruba 20 % všech nehod a 30 % obětí, takový je podíl mladých lidí ve věkové kategorii od 15 do 30 let na nehodách v EU. Přestože čísla oproti předchozím rokům vypadají povzbudivěji, jsou stále alarmující. Také z toho důvodu, že k velkému množství těchto nehod dochází důsledkem neznalosti nebo vědomého hazardu. Zejména u mladých mužů, kteří v 81 % případů patří mezi jejich oběti.

V zemích EU podle dat z konce dekády umírá 164 mladých mužů na milion obyvatel, zatímco u mladých žen je toto číslo čtyřikrát menší. Ve 37 % fatálních dopravních nehod figurují mladí řidiči automobilů či jezdci na motocyklu a k nejohroženější skupině patří muži ve věku od 16 do 24 let. „Mladí lidé se dnes dlouho chovají jako bezstarostné děti a vedou intenzivní společenský život, častokrát ve spojení s alkoholem a ‘rekreačními’ drogami. V EU se podílejí zhruba na 20 % silničních nehod a patří ve 30 % mezi jejich oběti. Není překvapením, že v této věkové kategorii umírají z 81 % mladí muži,“ říká šéf oddělení BESIP Roman Budský.

Alarmující je také to, že při nehodách mladých řidičů podle statistik zahynou obvykle dva a více ostatních účastníků silničního provozu. Mladí řidiči tak neohrožují pouze sebe, ale i své okolí. Sedm z deseti dívek ve věku od 17 do 24 let, které v Evropě zemřely jako cestující v automobilu, pak seděly v okamžiku fatální nehody ve vozidle řízeném vrstevníkem. A výzkum prokázal také to, že více než 50 % mladých žen vědomě usedne k řidiči, který je pod vlivem alkoholu.

Příčinami vysokého podílu mladých lidí na počtu usmrcených při dopravních nehodách je především nezkušenost, nezralost a životní styl. „Nezkušení řidiči jsou snadno přetíženi a nezvládají současně vykonávat několik řidičských úkonů. Výzkumy naznačují, že u teenagerů nejsou části mozku odpovědné za inhibici podnětů a zvažování možných následků konání plně vyvinuty,“ říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová. Nepřekvapí proto, že účast mladých řidičů na smrtelných nehodách je nižší ve státech, kde je přístup k řidičskému oprávnění ve vyšším věku.

Národní strategie BESIP se v oblasti nehodovosti mladých účastníků silničního provozu zaměřuje na děti, chodce, cyklisty, motocyklisty, mladé a nové řidiče, alkohol a jiné návykové látky při řízení vozidel, nepřiměřenou rychlost a agresivní způsob jízdy. Ve spolupráci s Českou televizí BESIP vytváří pásmo osmnácti naučných televizních spotů, první z nich na téma „Škola začíná“, a v kooperaci s televizí Prima připravuje dvanáctidílný pořad pro mateřské školy.

Středoškoláci ve čtyřech vybraných městech budou moci v závěru roku navštívit multimediální představení, které cílí především na mladé a začínající řidiče. Jeho účelem je pozitivně ovlivňovat chování cílových skupin, především mladých lidí ve věku 15 až 16 let, kteří vstupují do silničního provozu jako řidiči mopedů a malých motocyklů, a také mladých lidí od 18 do 24 let, kteří se stávají účastníky provozu jako řidiči osobních vozidel a silnějších motocyklů. Preventivně a na emoce jsou zaměřeny také další aktivity oddělení BESIP. Patří mezi ně i „Dozvuky“, což je pásmo preventivních aktivit založených na řízené diskusi s mladými lidmi. BESIP ve spolupráci s občanským sdružením Doly Bikers realizuje během září až listopadu 75 besed se studenty středních škol v Kraji Vysočina.

V Praze a v Libereckém kraji dále proběhnou akce konané pod záštitou BESIP, které budou upozorňovat na bezpečnost dětí a mládeže v silničním provozu (v autě jako spolucestující i za volantem, v pozici chodce, na kole či kolečkových bruslích). Upozornit na možnosti aktivní i pasivní ochrany a důležitost preventivního působení organizátoři chtějí ale i u dalších témat, kterými jsou celoroční volnočasové aktivity, bezpečnost dětí a mládeže ve vazbě na životní prostředí a zdravotní péči, první pomoc a bezpečný vývoj mládeže.

V neposlední řadě je potřeba připomenout také dopravní výchovu mládeže, což je jedna ze základních činností BESIP již od roku 1969. I v současné době je na tuto oblast kladen velký důraz. Výchozími opěrnými body dopravní výchovy jsou především dětská dopravní hřiště, dopravní soutěž mladých cyklistů a také příprava metodických a didaktických materiálů k výuce dopravní výchovy ve školách.

Prezentované materiály ke stažení pod následujícím odkazy:

 

Pro bližší informace kontaktujte:

Bc. Roman Budský, BA (Hons)
Vedoucí samostatného oddělení BESIP
Tel.: 725 129 861
e-mail: roman.budsky@mdcr.cz

 

Související obrázky

oddělovač
detail