Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
02. 11. 2017

Řidičům začala povinnost přezout na zimní pneumatiky

31. 10. 2017

Dětské zádržné systémy

24. 10. 2017

Pasivní bezpečnost

17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / Tiskové zprávy / Odborníci porovnali nehody v Česku a na ...

Odborníci porovnali nehody v Česku a na Slovensku.

23. 01. 2014

Slováci evidují dvojnásobek závažných dopravních nehod, Češi za volantem bojují více s alkoholem. Když se v roce 2008 rozhořela slovenská diskuzní fóra pod články o připravované povinnosti chodců a cyklistů nosit mimo obec reflexní prvky či vesty, hodnotila řada lidí návrh jako zbytečný a obtěžující. V prvním statistickém souhrnu od přijetí nové legislativy ale namísto čtyřiceti zemřelých cyklistů figurovalo číslo 14 a hrozivých 184 mrtvých chodců nahradil údaj o 80 případů nižší. A tento pozitivní trend si do dnešního dne Slováci udrželi. Český BESIP chce tato signifikantní data využít k podpoře podobného zákona v České republice. To je jen jeden z přínosů podnětného srovnání dopravní nehodovosti za posledních jednadvacet let, který připravili čeští a slovenští odborníci na bezpečnost dopravy.

Dokument „Vývoj a srovnání dopravní nehodovosti v ČR a SR a její analýza“ podchytil zajímavé rozdíly zemí bývalého společného státu a navíc poukazuje, jak změnit tristní počet nehod na silicích. Srovnává statistiky nehod motorkářů či řidičů osobních aut absolutně i v poměru na 1 milion obyvatel, sleduje závažná i lehká zranění, vliv alkoholu, shrnuje jednotlivé trendy a nabízí dílčí doporučení.

V Česku je celkem 6 637 000 řidičů, na Slovensku 3 222 000 řidičů. Celková délka silnic v ČR je 55 740 000 km, v SR 18 044 000 km.

Slovensko například zatím trápí takzvaná závažnost dopravních nehod, která je téměř dvakrát vyšší než v Česku. Zatímco mezi lety 2009 – 2012 bylo v Česku usmrceno 9,2 osob na 1000 nehod, na Slovensku to bylo 17,2 osob. Česko zase víc trápí alkohol za volantem, který má na svědomí smrtelné nehody (10,8 osob x SR 8,5 osob).

Obě země mají zatím daleko k evropskému průměru v počtu nehod na miliardu ujetých kilometrů. V ČR připadalo v minulém roce na miliardu kilometrů 12,5 mrtvých, na Slovensku 15,8 mrtvých. Evropský průměr je 8,4 usmrcených osob.

Na druhou stranu oba státy rok od roku snižují četnost závažných problémů. „Navzdory stoupajícímu počtu osobních aut a motocyklů na území SR jsme rádi, že nehodovost a počty usmrcených při dopravních nehodách nadále klesají, což připisujeme zejména účinnému uplatňování preventivních a represivních nástrojů ministerstev dopravy a vnitra,“ podotkl straně vedoucí BESEP Milan Troška. „Těší nás, že klesá podíl zraněných na počet nehod,“ uvedl šéf BESIP Roman Budský.

„Pro nás je velmi podněcující způsob, jakým Slovensko zavedlo do praxe povinné používání reflexních doplňků pro chodce a cyklisty a jednoznačný efekt, který to přineslo,“ pochválil kolegy ze zahraničí Roman Budský. „Český BESIP je pro nás nadále inspirací v oblasti propagace a aktivit na zvyšování bezpečnosti silniční dopravy mezi širokou veřejností,“ vzdal hold české straně Milan Troška.

Spolupráce obou organizací bude pokračovat i v tomto roce. „Máme konkrétní témata, o kterých budeme diskutovat už v únoru při společném setkání. Budeme se zabývat řidičskými průkazy na zkoušku či debatovat nad řízením oblasti bezpečnosti provozu,“ dodal Roman Budský. Ten chce podobné analýzy ještě rozšířit o spolupráci s kolegy z Visegrádské čtyřky.



BESIP
Ministerstvo dopravy 



Pro bližší informace kontaktujte:

Bc. Roman Budský, BA (Hons)
Vedoucí samostatného oddělení BESIP MD
e-mail: roman.budsky@mdcr.cz
Mobil: + 420 725 129 861

Příloha 1:

Vývoj a srovnání dopravní nehodovosti v ČR a SR a její analýza

Příloha 2:

Nejčastější přestupky českých a slovenských řidičů

Nejčastější přestupky českých řidičů:

  • překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h,
  • nepřipoutání bezpečnostním pásem,
  • telefonování za jízdy,
  • nedání přednosti jízdy v případech, kdy je to povinné,
  • překročení rychlosti jízdy mimo obec o méně jak 30 km/h (ale více jak 10 km/h).

Nejčastější přestupky slovenských řidičů:

  • porušení povinnosti řidiče (nevěnuje se řízení vozidla),
  • nedovolená rychlost jízdy
  • nesprávná jízda přes křižovatku
  • nesprávné manévry při otáčení vozidla a couvání
  • nedostatečná vzdálenost mezi vozidly
detail