Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

18. 09. 2017

Alkohol a drogy za volantem se nevyplácí

13. 09. 2017

Nejčastější „rušitelé“ pozornosti během řízení? Patří mezi ně i spolujezdci, děti i zvířata

08. 09. 2017

Usedejte za volant svěží a odpočatí

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / Tiskové zprávy / Od listopadu jen na zimních pneumatikách

Od listopadu jen na zimních pneumatikách

01. 11. 2013

Podle platné legislativy by měly být automobily v období od 1. listopadu vybaveny v případě, že nastanou zimní podmínky (tedy, pokud na silnici je, nebo je předpoklad, že bude souvislá vrstva ledu či sněhu) zimními pneumatikami.

„Na první pohled poněkud krkolomnější ustanovení zákona by měl nahradit především zdravý rozum, a pokud klesne teplota pod sedm stupňů Celsia, měli bychom vždy zimní pneumatiky obout, protože v těchto podmínkách fungují rozhodně lépe než ty letní, i pokud na silnici žádný sníh neleží,“ říká šéf oddělení BESIP Roman Budský.

  • Teplota 7 °C a nižší by měla být jednoznačným signálem pro přezutí na zimní pneumatiky. Pod touto teplotou se výkon letních pneumatik výrazně zhoršuje. Směs zimní pneumatiky, kde je především silika (speciálně upravený oxid křemičitý), se lépe přizpůsobuje nízkým teplotám. 
  • Zimní pneumatika má kromě jiné směsi také jiný dezén a jeho drážky. Běhoun zimní pneumatiky se skládá z bloků, které jsou bohatě protkány lamelami. Při odvalování se lamely pohybují a vytlačují sníh nebo sněhovou břečku z drážek mezi dezénovými bloky. Rovněž lépe odvádějí vodu, čímž dochází ke snížení možnosti vzniku aquaplaningu. Ještě větší rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou poznáme při náledí. Pokud je na vozovce sníh, břečka nebo led, plný počet drážek a dostatečná výška profilu zimní pneumatiky pozitivně přispívají k zajištění dostatečného přenosu hnací a brzdné síly. 
  • Pokud hloubka dezénu zimní pneumatiky klesne pod hranici 4 mm, výrazně se snižuje stabilita vozidla, přenos hnacích a brzdných sil, odolnost pneumatiky vůči vzniku aquaplaningu a prodlužuje se brzdná dráha.
  • Brzdná dráha při stanovené minimální hloubce dezénu 4 mm je oproti brzdné dráze nových pneumatik o polovinu delší; při hloubce 2 mm je dokonce delší až o 70 %.
  • Pravidelně kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách. Optimálně 1x za 2 týdny, minimálně 1x za měsíc. Nesprávný tlak v pneumatice způsobuje její poškození, zrychluje opotřebení dezénu, zvyšuje spotřebu pohonných hmot a nebezpečně mění jízdní vlastnosti vozidla.
  • Při použití zimních pneumatik s rychlostní kategorií nižší, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla, je nutno umístit do zorného pole řidiče nálepku obsahující číselný údaj v km/h odpovídající rychlostnímu indexu zimních pneumatik. Tato rychlost nesmí být překročena.
  • Při výběru správného rozměru pneumatiky je nejvhodnější postupovat podle záznamu v technickém průkazu. Doporučuje se využít výsledky testů uskutečňovaných nezávislými organizacemi. Například výsledky testu zimních pneumatik od Autoklubu ČR najdete zde.
  • Také pojišťovny jsou přesvědčeny o nutnosti používání zimních pneumatik. Pokud se stanete v zimním období účastníky dopravní nehody a máte vozidlo obuté na letních pneumatikách, je možné, že se setkáte s krácením pojistného plnění.
  • Především na horách může řidič narazit na úsek silnice, jehož začátek je označen dopravní značkou „Zimní výbava“; zde pak jednoznačně platí, že vjezd je povolen jen vozidlům se zimními pneumatikami (bez ohledu na panující povětrnostní podmínky a stav povrchu komunikace, resp. je povinen použít sněhových řetězů - ty ovšem nelze dle Zákona o pozemních komunikacích používat v úsecích, kde vozovka není dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou).
Zimní výbava - začátek Zimní výbava - konec
Zimní výbava - začátek Zimní výbava - konec

Jeďte vždy jen tak rychle, abyste dodrželi základní pravidlo - „Pravidlo šťastného návratu“.

Video: Jízda v zimě – rady a tipy

Video: Srovnání vlastností letních a zimních pneumatik na ledě

 

Užitečné informace:

Používání zimních pneumatik v Evropě (Autoklub ČR)

BESIP
Ministerstvo dopravy

 

 

Pro bližší informace kontaktujte:
Roman Budský vedoucí BESIP
mobil: +420 725 129 861
e-mail: roman.budsky@mdcr.cz

detail