Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
02. 11. 2017

Řidičům začala povinnost přezout na zimní pneumatiky

31. 10. 2017

Dětské zádržné systémy

24. 10. 2017

Pasivní bezpečnost

17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / Tiskové zprávy / Chodci v zimě podceňují reflexní prvky.

Chodci v zimě podceňují reflexní prvky. A pak zbytečně umírají

30. 10. 2013

Během loňského listopadu, prosince a ledna bylo na českých silnicích usmrceno více chodců než v době frekventovanějšího provozu letních měsíců. Hlavní příčina? Řidiči uviděli chodce příliš pozdě.

Chybějící veřejné osvětlení, barva oblečení splývajícího s tmou. To jsou dva hlavní faktory, které v krátkých podzimních a zimních dnech zvyšují podíl smrtelných nehod chodců až dvojnásobně oproti průměru z ostatních devíti měsíců. Zatímco celoročně činil podíl na celkovém počtu obětí dopravních nehod necelých 22 procent, v lednu se jednalo o bezmála 40 procent.

Řešení je přitom jednoduché. Při chůzi za zhoršené viditelnosti a za tmy používat reflexní doplňky. V opačném případě je pravděpodobnost účasti chodce na smrtelné dopravní nehodě deset krát vyšší. Pokud má například chodec dlouhý modrý kabát, uvidí jej řidiči z nedostatečných osmnácti metrů. Pokud má reflexní prvek, mají řidiči šanci reagovat už dvě stě metrů před hrozícím střetem.

V roce 2012 dosahovala závažnost dopravních nehod (tj. počet usmrcených na 1 000 nehod) hodnoty 8,1. Při zhoršené viditelnosti stoupl index na 10,2, byla tedy o pětinu vyšší. Pro chodce pak byly nejsmrtelnějším nebezpečím noční nehody, ke kterým došlo za zhoršených povětrnostních podmínek na místech bez veřejného osvětlení.

Svůj díl viny na nočních fatálních nehodách mají i řidiči. Často neberou v potaz skutečnost, že je diametrální rozdíl viditelnosti překážek na vozovce při použití dálkových a potkávacích světel. Při použití dálkových světel zaregistrujeme chodce na 100 metrů, při jízdě s potkávacími světly se uvedená hodnota zkracuje na polovinu (příloha obr. 6). Je tedy třeba pamatovat na nutnost snížit rychlost jízdy při přepnutí na potkávací světla.

 

Další informace k problematice naleznete v příloze nebo v prezentaci BESIP.

 

BESIP
Ministerstvo dopravy

Pro bližší informace kontaktujte:

Roman Budský - vedoucí BESIP
mobil: +420 725 129 861

e-mail:
roman.budsky@mdcr.cz

Související obrázky

oddělovač
detail