Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
20. 03. 2017

O přežití rozhoduje, co máš na sobě

16. 03. 2017

Whiplash, aneb o čem se nemluví...

14. 03. 2017

Na inlinech jsi chodec…

07. 03. 2017

Centimetry mezi životem a smrtí

17. 02. 2017

Je to rok: Reflexe zachraňuje životy

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / Aktuality / Je to rok: Reflexe zachraňuje životy

Je to rok: Reflexe zachraňuje životy

17. 02. 2017

V pondělí 20. února 2017 uplyne rok od zavedení povinnosti nosit mimo obce za snížené viditelnosti reflexní prvky. Na vyhodnocení účinnosti novely zákona je ještě z dlouhodobého hlediska brzy, ale už první čísla dokazují, že tato po této změně zákona došlo ke snížení počtu obětí z řad chodců mimo obce.

V roce 2016 zemřelo při dopravních nehodách 111 chodců. To je o 20 obětí z jejich řad méně než v roce 2015. Také letošní rok začal příznivě, když během lednových nehod zemřelo 7 chodců, oproti 11 v letech 2015 a 2016. „Pokles tragických nehod chodců je pouze mimo obce. Zatímco v obcích byl počet jejich obětí stejný jako v roce 2015, mimo obce zemřelo loni o 20 lidí méně,“ konstatuje šéf BESIP Martin Farář.

Zbytečné tragédie

Přesto i loni docházelo k nehodám, kdy umírali chodci, kteří nebyli vybaveni reflexními prvky, ačkoliv se pohybovali na místech, kde jim to zákon nařizoval. „Každá nehoda je specifická a těžko můžeme zobecňovat, že by tito lidé žili, kdyby měli reflexní prvky, ale určitě by měli větší šanci přežít,“ konstatuje Martin Farář. Je prokázáno, že reflexní prvky mohou za zhoršené viditelnosti snížit riziko smrtelné nehody chodce až desetkrát. Jinak řečeno, 10 % chodců má šanci přežít, pokud by bylo dostatečně viditelných.

Vybrané nehody chodců 2016:

9. září 2016, pátek večer na silnici I. třídy nedaleko Bělé pod Bezdězem: Řidič osobního vozu Peugeot srazil 69letého muže, který vedl po krajnici neosvětlené jízdní kolo a neměl na sobě žádné reflexní prvky.

2. října 2016, neděle večer u obce Lhota pod Radčem na Rokycansku: Třiašedesátiletého chodce v tmavém oblečení a bez reflexních prvků na rovném úseku srazil řidič VW chodce, jdoucího proti němu.

3. října 2016, po půlnoci na silnici I. třídy u Železné Rudy: Devětapadesátiletého chodce srazil na přehledném úseku řidič VW Passat. Chodec, který na sobě neměl reflexní prvky, následkům nehody na místě podlehl.

Mimo obce mrtvých výrazně ubylo

Z meziročního srovnání vyplývá, že zatímco v obci zemřelo v noci o 4 chodce víc, mimo obce to bylo o 10 méně! V obcích je poměr usmrcených chodců v noci a ve dne 38:39, tedy prakticky 1:1. Mimo obec je to noc: den 28:6, tedy 4,5:1!

Vezmeme-li podmínky, za kterých zákon nařizuje, že chodec musí užít reflexní prvky, pak v roce 2015 zemřelo mimo obce 41 lidí, v roce 2016 pak o 13 méně, to je prakticky třetinu! V obcích naopak počet nočních obětí chodců vzrostl o 7!

Mimo obec

2014

2015

2016

Noc

34

38

28

Den snížená viditelnost

4

3

0

CELKEM

38

41

28

V obci

2014

2015

2016

Noc

31

34

38

Den - snížená viditelnost

5

8

11

CELKEM

36

42

49

 

 

 

Nehody chodců 2016

nehody chodců 2016 mimo obce

Nehody chodců 2016 v obcích

Zákon hovoří jasně

§ 53, odst. 9 zákona č. 361/2000 Sb. zní:

„Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.“

Důležité je zdůraznit, co je snížená viditelnost! Zákon opět mluví ve svém § 2 pod písmeny ff) jednoznačně: snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu.

„Lidé si neuvědomují, že snížená viditelnost není jen tma nebo soumrak či svítání, ale povinnost používání reflexních prvků platí i za denního světla, a to za situace, kdy hustě prší, sněží nebo je mlha,“ upozorňuje Martin Farář, šéf BESIP.

Co je reflexní prvek

Je třeba rozlišovat, co je a co není reflexní prvek. Zákon používá spojení „retroreflexní“, jedná se o pojmenování materiálu, který odráží světlo. To znamená, že po osvícení světlem odráží jeho určitou část zpět do okolí. Právě množství odraženého světla rozhoduje o kvalitě reflexního prvku. Svoji roli hraje nejen množství světla, ale také úhel dopadu a další faktory.

Reflexním prvkem není předmět nebo látka, která je vyrobena z fluorescenční, často také nazývané reflexní, barvy (typicky zářivé žluté nebo oranžové). Tyto barvy jsou doporučovány, protože zvyšují viditelnost chodců, ale samy o sobě nejsou prvkem, který by odrážel světlo zpět. Jsou jen výrazně lépe viditelné a řidič nás díky nim vidí na větší vzdálenost než v tmavém oblečení.

Pro reflexní prvky jako takové jsou stanoveny normy, pokud jde o bezpečnostní výbavu, například v případě bezpečnostních vest. Jedná se o normu EN 20471, dříve EN 471 a normu EN13356.

Kam s ním?

Kam s reflexní páskouZákladem, což stanoví z pohledu viditelnosti i sám zákon, je to, že reflexní prvek musí být viditelný pro všechny ostatní účastníky silničního provozu. „Z toho důvodu v případě reflexní pásky doporučujeme její umístění na holeň do oblasti nad kotník nebo na zápěstí. Ideální je máme-li pásky dvě. Vždy je dáváme na pravou stranu, protože mimo obce, kde není chodník, chodíme proti směru jízdy, tedy pravou stranou do vozovky,“ doporučuje Martin Farář, šéf BESIP. „Světla přijíždějícího auta svítí nejprve do dolní poloviny těla, proto je dobré mít pásku co nejníže. Důležité je vyvarovat se toho, aby nám ji zakrylo oblečení, a to zvláště, kdy ji dáváme na zápěstí.“

V případě aplikace reflexních materiálů, například našitím na oblečení je ideální, když tvoří obrys postavy. Čím více reflexních prvků, tím budeme viditelnější. Je důležité si uvědomit, že nestačí, máme-li je například na batohu nebo u dětí na školní tašce, kterou nosí na zádech, protože pak není zajištěna potřebná viditelnost pro řidiče přijíždějícího zpředu. Reflexní prvky musí být viditelné vždy zpředu i zezadu, a správně i z boku!

Světlo reflexi nenahradí

Řada lidí se domnívá, že nahradí reflexní prvky například baterkou nebo rozsvíceným mobilním telefonem. To je chyba! Reflexní prvky nevyžadují aktivní zdroj energie. Pasivně odráží dopadající světlo, v tom spočívá jejich největší přínos. „Mobilní telefon nebo baterka se nám mohou vybít, a co budeme dělat potom? Reflexní prvky se nikdy nevybijí a budeme viditelní vždy, jakmile na ně dopadne světlo přijíždějícího auta. Navíc s baterkou nebo mobilem svítíme jen jedním směrem, zpravidla před sebe, a řidič přijíždějící zezadu nemá šanci nás včas vidět. Museli bychom mít na sobě osvětlení jako na jízdním kole a ještě zajistit zdroj, který se nevybije. To je samozřejmě nesmysl,“ doplňuje Martin Farář.

Laik prakticky nemá šanci

Na trhu jsou k dostání stovky reflexních prvků. BESIP otestoval v laboratořích CDV 54 reflexních pásků, které doplnil dalšími reflexními předměty jako například přívěsky nebo nejrůznějšími doplňky. Celkem otestoval 65 reflexních předmětů a výsledky prokázaly, že lidé si mohou koupit nebo dostat reflexní prvky nejrůznější kvality. „Výsledky měření pro nás byly velmi překvapivé. Zatímco nejkvalitnější reflexní pásky měly odrazivost na hodnotě okolo 1 000 jednotek, ty nejhorší měly hodnoty i více než 50x nižší,“ konstatuje zjištění Martin Farář, šéf BESIP.

 „Orientačním vodítkem pro výběr kvalitního materiálu může být certifikát kvality CE nebo značka respektovaného výrobce. Pokud se jedná o oděv, třeba reflexní vestu, neměla by chybět ani informace o způsobu praní a o tom, kolik pracích cyklů materiál vydrží, aniž by změnil vlastnosti,“ radí Zuzana Orlichová z technologické společnosti 3M. Je také vhodné si produkt před zakoupením vyzkoušet. Na trhu jsou totiž výrobky s nižší odrazivostí, než se může na první pohled zdát, a ne každá páska je po nasvícení dobře vidět.

„Pro kvalitu je důležité, aby reflexní prvek odrážel co nejvíce dopadajícího světla. Co se laického rozpoznání kvality týká, je to těžké. Velmi orientačně můžeme míru odrazivosti zjistit například pomocí fotoaparátu s bleskem, například na mobilu,“ říká Lukáš Pejpal, inženýr ze společnosti 3M.

Viditelnost chodce

 

detail