Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
02. 05. 2017

BESIP slaví 50. narozeniny

11. 04. 2017

Každý jsme jiný a odbouráváme jinak

10. 04. 2017

"Zpomal! Budeš rychlejší!"

10. 04. 2017

Nevykoleduj si nehodu

03. 04. 2017

Poprvé pod 100 obětí

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / Aktuality / „Je to pozitivní, ale neradujme se,“ říká ...

„Je to pozitivní, ale neradujme se,“ říká šéf BESIP.

06. 01. 2017

V roce 2016 zemřelo podle předběžných údajů Policie ČR do 24 hodin po nehodě 545 lidí. To je historicky nejnižší počet obětí dopravních nehod od roku 1961, kdy policie statistiky zavedla. Pokles mrtvých je prakticky ve všech sledovaných kategoriích, s výjimkou nehod nákladních vozidel. Nejvýraznější pokles obětí je mezi cyklisty, chodci a motocyklisty.

Zatímco v kategorii usmrcených došlo k výraznému meziročnímu poklesu, v případě těžce a lehce zraněných jsou čísla prakticky stejná (těžce zranění 2 580 / +40, lehce zranění 24 501 / +75). „Výsledek roku 2016 je bez diskuse pozitivní. Záleží ovšem na tom, jak se na pokles o 115 obětí díváme. Je totiž potřeba říci, že Národní strategie silničního provozu stanovuje, že nesmělo zemřít více než 465 lidí. Díváme se na to v porovnání s rokem 2013, který byl doposud rokem s historicky nejnižším počtem obětí, a ve srovnání s ním je o 38 obětí méně,“ mírní nadšení Martin Farář, šéf BESIP.

 

V novodobé historii statistik od roku 1990 byl nejvýraznější pokles mezi lety 1997 a 1998, kdy došlo ke snížení o 207 mrtvých. „Velkou míru hraje nálada ve společnosti. Řidiči, a nejen oni, se chovají odpovědněji, protože ten pokles je napříč všemi kategoriemi. Určitě na tom má svůj podíl rozsáhlá obecná diskuse o bezpečnosti, a to i v souvislosti s diskutovanou změnou bodového systému nebo pro nás neakceptovatelného, ale debatovaného uvolnění alkoholu u cyklistů. Obecně se prostě o bezpečnosti více mluví a lidé o ní více přemýšlí.“ říká Martin Farář, vedoucí BESIP Ministerstva dopravy.

 

Pozitivní je, že pokles zaznamenáváme prakticky ve všech kategoriích. U řidičů osobních aut je to zhruba o 10 % (2016 / -19), u motorkářů prakticky o čtvrtinu (2016 / - 22) a v případě cyklistů o 40 % (2016 / - 29). Výrazný pokles tedy zaznamenáváme u zranitelných účastníků. „Pokles je i v kategorii chodců (2016 / -20), a to především mimo obce, což můžeme přičíst zavedení povinných reflexních prvků. Nechceme ale předbíhat. Musíme počkat na podrobnější rozbor statistik, kdy budeme znát i příčiny nehod, a tak dále. Co je pro nás varující, je nárůst obětí u nehod nákladních vozidel, s výjimkou kamiónů, v nichž zemřelo o 12 lidí víc.“

Priority BESIP v roce 2017

BESIP, který si 1. května 2017 připomene 50 let své existence, se letos kromě běžné každodenní činnosti soustředí na pokračování kampaně na viditelnost chodců a používání reflexních prvků „Vidíme se?“, dále se zaměří na řidiče profesionály, nákladní dopravu, a stále narůstající skupinu seniorů, a to nejen z pohledu řidičů, ale i aktivních seniorů, coby chodců a cyklistů.

 

Viditelnost

20. února 2017 uplyne přesně rok od účinnosti nového zákona a zavedení nové povinnosti nošení reflexních prvků. Ta nyní platí pro chodce mimo obce a za snížené viditelnosti. „Chtěli jsme vědět, jak se tato povinnost projeví v našich podmínkách, a první čísla ukazují, že zavedení povinné reflexní prvky pro chodce, zachraňuje lidské životy. Zatímco v obcích a na místech s veřejným osvětlením obětí neubylo, mimo obce ano. Podle našich zjištění by lidé nebyli proti rozšíření této povinnosti. Zkušenosti ze zahraničí, kde šli obdobnou cestou, tedy postupným zaváděním povinného nošení reflexních prvků, navíc ukazují, že to dále snižuje počty mrtvých. Proto se rozšířením i na místa, kde není veřejné osvětlení nebo, kde jsou chodci pro řidiče špatně viditelní, budeme určitě zabývat.“

 

Dálnice

V roce 2017 bude dálnici D1 nás až 9 omezení a uzavírek. Proto na začátek stavební sezóny v březnu BESIP připravuje ve spolupráci s Policií ČR a ŘSD kampaň, jak se v omezeních chovat, jak se vyhnout kolonám, jak je neprodlužovat. Často si za zbytečná zdržení mohu nesprávným chováním řidiči sami. „Největší problém vidíme v rozdílech v rychlostech, zbytečném přibrzďování, nečekaných prudkých manévrech, a tak dále. Když se řidiči budou chovat předvídatelně, a ne zbrkle, budou sledovat dopravní značení, a sami předvídat, pak si nebudou sami přidělávat problémy. A naší úlohou je jim to vysvětlit a naučit je to. Na to se chceme zaměřit.“

 

Nákladní doprava

U řidičů i spolujezdců v nákladních automobilech, s výjimkou kamiónů, přibylo 12 obětí. Je to jediná kategorie, kde zaznamenáváme nárůst. „Nemáme ještě podrobná data, tedy neznáme přesné příčiny nebo místa nehod, ale jsme si problematiky nehodovosti profesionálních řidičů nákladní dopravy vědomi. Proto se letos na ně chceme zaměřit. V letních a prázdninových měsících budeme komunikovat nejen směrem k řidičům profesionálům, ale chceme i řidičům osobních aut nebo cyklistům vysvětlovat, co vlastně řidiči kamiónů potřebují, co jejich auta umí, jak brzdí, a tak dále. Vše je totiž vždy o dvou stranách – každý má své zájmy a možnosti, a podle toho se k sobě lidé musí chovat, aby spolu vyšli, tedy si i na silnici vyhověli, a ne se pozabíjeli…..“

detail