Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
02. 11. 2017

Řidičům začala povinnost přezout na zimní pneumatiky

31. 10. 2017

Dětské zádržné systémy

24. 10. 2017

Pasivní bezpečnost

17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / Aktuality / Počasí: varování před vydatným deštěm

Počasí: varování před vydatným deštěm

19. 09. 2016

Prudká změna počasí může přinést zvýšené riziko nehody. Meteorologové varují před prudkým poklesem teplot a dešti. Teploty mají poklesnout až o 10 °C a předpověď varuje před velmi vydatným deštěm, a to v oblasti Šumavy a Českého lesa. Pršet pak má na území celé České republiky.

Řidiči zvyklí na letní počasí a vysoké teploty se tak budou muset vyrovnat se změnami tlaku, což má vliv na jejich psychiku. „Se změnou počasí, stejně jakou s každou změnou, se musí člověk vyrovnat. Zatímco počasí se může změnit během okamžiku, lidská psychika se musí přizpůsobit postupně. Při prudkých změnách se dostáváme do stresu, aniž si to uvědomujeme. Mozek i tělo se vyrovnává se změnami, a méně se tak soustředíme na potřebnou činnost. Může to být jen okamžik, kdy ztratíme soustředění, a tragédie je na světě,“ varuje Martin Farář, šéf BESIP.

Vydatné deště, před kterými meteorologové varují, zvyšují riziko aquaplaningu. Při prudkém příchodu deště se řidič dostane do situace, kdy vjede do přívalů vody, a během okamžiku ztrácí orientaci. V takovém případě pomůže jediné, a to bezpečně, ale razantně zpomalit. „Nejbezpečnější je sundat nohu z plynu, vyšlápnout spojku, protože nevíme, kolik vody je před námi na silnici, a případně opatrně přibrzďovat. Důležité je se neleknout a nezačít zmatkovat. Prudké panické brzdění není dobré řešení, navíc když si nezkontrolujeme, zda za námi někdo nejede nebo nakolik je blízko. On v té situaci ještě není, neví, na co reagujeme,“ radí Martin Farář.

Čím vyšší vrstva vody na silnici, tím vyšší riziko takzvaného aquaplaningu. Po najetí na vrstvu vody ztrácí pneumatiky kontakt s vozovkou a auto se stává neřiditelné. Základními parametry pro vznik aquaplaningu jsou: množství vody, rychlost a výše dezénu a stav pneumatik. „Pojedou-li dva řidiči ve stejných autech za deště za stejných podmínek, pak ten, který bude mít na autě sjeté pneumatiky, ztratí kontrolu nad autem v rychlosti třeba už 70 km/h, zatímco ten, který bude mít nové pneumatiky, bude moci jet až 100 km/h,“ varuje Martin Farář a radí: „Vidíme-li, že je před námi kaluž nebo vrstva vody tekoucí přes silnici, pak už dopředu sundáme nohu z plynu, sešlápneme spojku a pevně držíme volant. Auto se zklidní, kola se odvalují nezávisle na sobě a máme větší šanci, že vodou projedeme.“

Pneumatika do mokra pro formuli 1 odvede až 65 litrů vody za sekundu. Za 5 sekund byste tedy jejich prostřednictvím naplnili celou vanu. Takové pneumatiky na svých autech nemáme, proto také při vydatném dešti platí jediná zásada: ZPOMALIT! „Ve velmi prudkém dešti i na dálnici je leckdy bezpečná rychlost mezi 60 až 80 km/h. Navíc je potřeba počítat s tím, že ve vodní tříšti snadno přehlédneme auto před sebou. Řidiči aut vybavených denním svícením by měli mít na paměti, že by v dešti i ve dne měli zapnout potkávací světla, protože jinak dozadu nesvítí,“ doporučuje Martin Farář.

detail