Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
22. 09. 2017

Alkohol ruší spojení mezi tělem a myslí – nenechte ho řídit!

18. 09. 2017

Alkohol a drogy za volantem se nevyplácí

13. 09. 2017

Nejčastější „rušitelé“ pozornosti během řízení? Patří mezi ně i spolujezdci, děti i zvířata

08. 09. 2017

Usedejte za volant svěží a odpočatí

04. 09. 2017

Používání mobilního telefonu při řízení je srovnatelné s určitým stavem opilosti

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / Aktuality / Centimetry mezi životem a smrtí

Centimetry mezi životem a smrtí

07. 03. 2017

Je to jen krátký pohyb pro člověka, ale zásadní pro jeho přežití – zapnutí bezpečnostního pásu. Není ale zapnutí jako zapnutí. Je zásadní také pás dotáhnout. Těch pár centimetrů mezi pásem a naším tělem může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí….

Nejprve něco z historie. Vůbec poprvé použil pětibodový bezpečnostní pás v autě Louis Renault v roce 1903. Tříbodový pás, jak ho známe dnes, zkonstruoval Švéd Nils Bohlin a švédská automobilka Volvo ho premiérově do standardní výbavy svého vozu instalovala v roce 1959. Netrvalo příliš dlouho a bezpečnostní pás se začal používat i v tehdejším Československu. První povinné používání bezpečnostních pásů posádky u automobilu na předních sedadlech, ale ještě jen mimo obec, bylo u nás zavedeno vyhláškou č. 80/1966 Sb. od 1. ledna 1967. Povinnost ve stejném rozsahu, tedy stále ještě pouze mimo obec, pro cestující i na zadních sedadlech, se objevila ve vyhlášce č. 100/1975 od 1. ledna roku 1976. A povinnost používat bezpečnostní pásy na všech sedadlech i v obci, byla u nás zavedena od 1. ledna 1990 (vyhláška č. 99/1989 Sb.).

Podle současného znění zákona č. 361/2000 Sb. musí být řidič i přepravovaná osoba na sedadle vybaveném pásem připoutáni vždy. Výjimky se potom týkají např. couvání, zdravotních důvodů, nebo přesně vyjmenovaných profesí, např. bezpečnostních sborů, horské služby nebo ozbrojených sil.

Čísla hovoří jasně

Bezpečnostní pásy zachránily při nehodách za dobu své moderní existence více než 1 000 000 lidských životů. Přesto se mezi námi stále najdou nezodpovědní řidiči, kteří podléhají přesvědčení, že pásy nejsou potřeba, a někteří dokonce tvrdí, že jejich používání může být nebezpečné. Nebo že nestojí za to, se na malou vzdálenost zdržovat s jejich zapínáním „Přesto, že povinnost připoutat se bezpečnostním pásem platí i na našich silnicích už pěknou řádku let, stále jsou tací, kteří riskují nejen pokutu a ztrátu bodů, ale především životy své, ale i ostatních, především svých blízkých a kamarádů, se kterými v autě cestují,“ uvedl k přetrvávajícímu nešvaru šéf BESIPu, Martin Farář„Stejně důležité je před jízdou nezapomenout seřídit si výšku pásu, pořádně jej dotáhnout, a nezapomenout na správné nastavení opěrky hlavy.“

Statistická data jeho slova podporují, po zavedení bezpečnostních pásů totiž významně poklesl počet těžkých a smrtelných úrazů. Při nehodách podle statistiky na předních sedadlech umírá nepřipoutaný člověk6x a v obci dokonce 8x častěji, než připoutaný, na zadních sedadlech pak umírá 71% lidí coby nepřipoutaní.

Účinnost bezpečnostního pásu je závislá také na druhu srážky. V případě čelního nárazu je účinnost pásu 43%, v případě bočního nárazu 39%, při střetu zezadu 49% a při převrácení vozu 77%.

Bezpečnostní pásy jsou nejúčinnější do rychlosti 50 km/h.

Nedotažený pás nám neprospěje

Nejde však jen o samotný návyk připoutat se před každým vyjetím, ale také o to, jak tento automatický a samozřejmý pohyb udělat. Důležité je mít pás správně nastavený tak, aby nevedl přes náš krk, ale přes rameno. Po zapnutí pásu bychom ho měli dotáhnout tak, aby pevně přiléhal k našemu tělu. Mnohým je to nepříjemné, ale v případě nárazu nás uvolněný pás nezachytí okamžitě, ale naše tělo bude pokračovat nesníženou rychlostí do chvíle, než nás pás zachytí. Mohou to být centimetry, ale i víc, a o to víc se přiblížíme vybuchujícímu airbagu. Řada lidí si pás úmyslně povoluje v oblasti pasu, ženy zase často pás drží rukou, aby je netlačil do prsou, v takovém případě pás zafunguje až se značným zpožděním, naše tělo nezastaví a zvyšuje se riziko zranění nejen od airbagu, ale i od samotného pásu. Pro stejný účel výrobci montují do aut předpínače bezpečnostních pásů. V případě havárie se tak automaticky díky použití patrony umístěné pod sedačkou, bezpečnostní pásy celé posádky dotáhnou a jejich těla se zafixují ve správné poloze. Pokud jsou předpínače použity společně s airbagy, snižuje se výrazně riziko zranění. A právě nedotažený pás k tělu toto technické řešení devalvuje. Ostatně některé automobilky už dnes do svých aut montují automatické dotažení pásu po jeho zapnutí, a to právě z důvodu snížení míry zranění při případné nehodě.

O následcích Whiplashe čtěte ZDE: http://www.ibesip.cz/cz/pro-media/aktuality/225-nehoda-bic-na-pater)

Pozor na bundy

Stejný nedostatek, jaký může způsobit nedotažený bezpečnostní pás, může případně způsobit i taková zdánlivá maličkost, jakou je oblečení, např. v zimě nadýchané péřové bundy nebo teplé svetry. Bezpečnostní pás se totiž ani v tomto případě dostatečně nepřitiskne k tělu a hrozí zbytečné zranění. V zimních měsících by tedy řidič měl přemýšlet, jaké oblečení si on i jeho posádka nechá na sobě. Rozhodně by se na tento detail nemělo zapomínat u dětí, a okamžitě, jak se prostor auta vyhřeje, je z teplého oblečení odstrojit.

Klíče + Mobil + Bezpečí

Pozor bychom si měli dát také na předměty, které máme v kapsách. Klíče, mobil, nejčastější předměty, které míváme po kapsách, ať už v kalhotách nebo bundách, jež nám zůstanou mezi pásem a tělem, nám při nehodě mohou zbytečně ublížit. Nezapomínejme, že při nárazu 50 km / h váží 90 kg těžký člověk takřka 5,5 tuny! Takovou váhu musí pás zadržet a je-li mezi naším tělem, například kyčelním kloubem nebo žebry, a pásem pevný předmět, je drcen právě takovou vahou…

Tři otázky pro…

Pro odpovědi na naše otázky jsme se tentokrát vydali na místo, kde se s následky nehod setkávají dnes a denně. Za soudním znalcem MUDr. Michalem Beranem, který se s následky nepoužívání bezpečnostních pásů při své práci běžně setkává…

BESIP: Jaké úrazy se nejčastěji stávají při nepoužívání bezpečnostních pásů?

MUDr. Michal Beran: Typickým poraněním při čelních nárazech u osob, které nejsou připoutány, bývají řezné rány v obličeji, ale i poranění krční páteře. Většinou jde o podvrknutí páteře, ale někdy i o zlomeninu, která může končit smrtí. Použití bezpečnostních pásů snižuje počet těchto poranění o 20 až 25%.

BESIP: Někdy se setkáváme s přesvědčením řidičů, že použití bezpečnostních pásů může být nebezpečné, třeba, že se nedostanou při havárii včas z vozu ven. Co byste řekl na tento argument?

MUDr. Michal Beran: Bezpečnostní pásy, pokud jsou dobře utažené, zabraňují nárazům do tvrdých součástí přední strany kabiny vozu. A jestli se posádka nemůže dostat ven, existuje možnost pásy v kritický moment přeříznout nebo přestřihnout. Když jsou při havárii lidi v autě namačkáni, musí je stejně hasiči ze zmenšeného prostoru nejprve vystřihávat. Riziko, že zůstanou uvězněni v pásech, je daleko menší, než když budou při dopravní nehodě nepřipoutaní.

A kromě toho, nepřipoutaní lidé mohou být také poraněni airbagy. Jak bylo popsané v odborné literatuře, došlo například i k odtržení hlavy nepřipoutaného dítěte při prudkém nafouknutí vzduchového polštáře. Až takhle fatálně mohou takové případy končit. Doporučuji tedy připoutat se vždycky. Myslím si, že do rychlosti 50 – 60 km/h pásy poměrně dobře chrání při čelním nárazu. Samozřejmě, že při vysokých rychlostech může dojít k poranění pásy, od banálních poranění, jako jsou krevní výrony a oděrky, až ke zlomeninám žeber nebo klíční kosti. Ale tato poranění bývají daleko slabší povahy, než to, co se může stát nepřipoutanému člověku. Když dojde ke zlomenině páteře, většinou to má doživotní následky, nebo to přímo způsobí smrt.

BESIP: Dotkl jste se správného dotažení bezpečnostních pásů. Proč by měl řidič myslet na dotahování bezpečnostních pásů, i když to není tak pohodlné, jako když se připoutá volněji?

MUDr. Michal Beran: Když je pás nedotažený, a zůstane větší vůle mezi pásem a tělem, může zraňovat samotný pás. Najednou člověk padne do napnutého pásu jako do překážky, posune se ještě dál, než, kdyby byl připoután dotaženým pásem, a tak třeba dosáhne až na palubní desku, nebo volant, a může se zranit i o tuto překážku, a to nemluvím o vybuchujícím airbagu, jemuž se člověk ve chvíli jeho nafukování nebezpečně přiblíží. Jinak, Whiplash (tzv. švihnutí bičem – pohyb krční páteře vpřed a vzad při nárazu) hrozí vždycky, pokud proti němu nepomůže speciální zádržný systém, který se v posledních letech v některých autech objevuje. 

Videa BESIP:

https://www.youtube.com/watch?v=LYXYFKHjrhM&list=PLmKBxQ32ZDratC-5f0RNd_sRYKz-3j4oG&index=5

https://www.youtube.com/watch?v=lVi77Ue2Z44 

detail