Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

18. 09. 2017

Alkohol a drogy za volantem se nevyplácí

13. 09. 2017

Nejčastější „rušitelé“ pozornosti během řízení? Patří mezi ně i spolujezdci, děti i zvířata

08. 09. 2017

Usedejte za volant svěží a odpočatí

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / Aktuality / Mezinárodní den dětí: Příklady táhnou…

Mezinárodní den dětí: Příklady táhnou…

31. 05. 2016

Mezinárodní den dětí 1. června by měl být hlavně o dětské radosti a spoustu našich potomků se na něj proto každoročně těší. Školáci pak vědí, že se neomylně začínají blížit prázdniny, ještě poslední měsíc školy, a pak už pro ně nastane nejlepší část roku. Jenže, kromě slunce, sladkého nicnedělání, zábavy, koupání, cestování, čeká každodenně na děti spoustu nebezpečí na silnicích.

Dětský den nutí k zamyšlení

Každá zpráva o zmařeném dětském životě, byť jsme toho konkrétního malého človíčka neznali, zabolí. V roce 2015 zahynulo na českých silnicích osmnáct dětí, z toho třináct bylo spolujezdců v automobilu a pět chodců, z nichž čtyři děti zemřely v obci a jedno mimo obec. Nejčastějším viníkem smrtelné nehody dítěte (v deseti případech z osmnácti) byla nepřiměřená rychlost. Jen jedna smrtelná nehoda se v minulém roce stala vinou dítěte!!! Nejvíce dětí (čtyři) přišlo vloni o život právě v červenci, v srpnu pak další dvě.

Od vzniku samostatné České republiky do konce roku 2015 přišlo na silnicích o život 751 dětí!!!

Velmi často rodiče dávají svým dětem špatný příklad. Právě tomu se BESIP věnuje ve své kampani s názvem, „Děláš to taky“. „Slušnost na silnici, stejně jako kdekoliv jinde, je definována od toho, jakým způsobem rodiče vzdělávají své děti. Aby děti dostaly správné návyky, měli by se před nimi správně chovat i rodiče,“ upozorňuje na špatný rodičovský příklad šéf BESIPu, Martin Farář. „Aby děti chápaly, že je nebezpečné přebíhat na červenou, strkat se na chodníku, když kolem jezdí auta, nepřipoutávat se v autě, vbíhat do silnice před jedoucí auta. Ano, je možná opravdu nejdůležitější, jaký máme odnotový systém, abychom si vážili zdraví svého i lidí kolem nás, dokonce nejen kamarádů, ale i těch docela cizích lidí, které denně potkáváme.“ Děti by se měly učit doslova od plenek, jak přežít v dnešním provozu. Aby se jim pravidla přežití dostala co nejdříve do krve, ještě před tím, než je překvapí nějaká nenadálá dopravní situace. Je potřeba děti na nebezpečí neustále upozorňovat, ale hlavně je učit vlastním příkladem. Co by totiž bylo platné, že jim před procházkou řekneme, aby se na přechodu nejprve pořádně rozhlédly a počkaly na zelenou, když je potom vláčíme šikmo přes silnici, a klidně na červenou, jen abychom ušetřili pár sekund svého času. Vždyť druhý den, až bude stát dítě na přechodu samo, může jít o rozhodujících
pár sekund, které ho budou dělit od tragédie. Možná se právě tímto způsobem nejlépe předejde nebezpečí, které děti na silnici podstupují, když už nad nimi není vztyčená ochranná rodičovská ruka. Takových situací se každému dítěti může stávat hodně, v dětském kolektivu se snadno zapomíná na pravidla, dětská hra se také může lehce proměnit v nebezpečnou situaci. „Právě takovému jednání může přispět kladný příklad rodičů, je potřeba systematické výchovy k odpovědnosti. Aby si děti co nejdřív uměly sami vyhodnotit číhající nebezpečí, a pokud možno se nepřidávaly k nezodpovědnému jednání svých vrstevníků,“ doplnila odbornice BESIPu na dopravní výchovu dětí, Judita Stuchlíková.

YOUTUBE: https://www.youtube.com/playlist?list=PLmKBxQ32ZDratC-5f0RNd_sRYKz-3j4oG

Na co by neměli rodiče a děti zapomínat

Opravdu nechceme strašit, ale věc je příliš vážná. Pravidla samotná nejsou všelékem, měla by ale zvyšovat bezpečnost účastníků provozu. Rodičů, i dětí. Rozhodně nejsou samoúčelná.

Dítě na chodníku: Oblékejte děti do pestrého oblečení, aby byly na silnici dobře viditelné. Právě proto by se také k oblečení měly používat reflexní prvky, rapidně zvýší viditelnost za nepříznivých světelných podmínek. Přednost na přechodech také neplatí absolutně a děti (ani dospělí) nesmí skákat přímo před rozjetý automobil. Vždy je potřeba se rozhlédnout na obě strany, nejprve nalevo a pak napravo. Do 50 metrů od přechodu je nutné přecházet právě přes vyznačený přechod. Mimo přechod se přechází kolmo a nejkratší možnou cestou. Děti by se měly vodit na straně odvrácené od silnice a přes přechod za ruku. To sice není povinné, ale doporučené. Kočárek by se v žádném případě neměl vystrkovat napřed do silnice. Děti by si také neměly hrát v blízkosti silnice. Řidiči by si měli dávat pozor na hrající si děti za autem při couvání a během jízdy odhadovat, co by se mohlo stát, když vidí pohybovat se u kraje silnice samotné děti.  

Dítě na kole: Pro děti platí povinnost používat ochrannou přilbu do 18 let. Což ovšem neznamená, že pak už je cyklistická přilba zbytečná! Dítě do 10 let nesmí jezdit samostatně na silnici, pouze v doprovodu osoby starší patnácti let. Při jízdě ve skupině jedou cyklisté za sebou a je potřeba dodržovat bezpečnou vzdálenost mezi sebou. Kolo musí být vybaveno povinnými prvky, jako jsou odrazky vepředu (bílá), vzadu (červená), ve výpletu kol a na šlapkách (oranžová), za snížené viditelnosti pak světly vepředu (bílé světlo) a vzadu (červené světlo). Ve chvíli, kdy dítě vyjede s doprovodem na silnici, je potřeba, aby se učilo pravidla silničního provozu a význam značek.

Dítě v autě: Do devíti měsíců by měli rodiče v autě používat speciální sedačku pro kojence, v níž bude miminko lépe zabezpečeno, než v sedačce pro větší děti. K takové sedačce by měli mít rodiče snadný přístup. Pokud bude sedačka umístěna na předním sedadle, je potřeba myslet na vypnutí airbagu. Řidič by měl přizpůsobit svou jízdu tomu, že má na palubě dítě! Sedačku pro větší dítě už by si měli rodiče s potomkem vybírat společně, měla by být certifikovaná, protože právě to zaručuje potřebnou kvalitu. Sedačka by měla mít vlastní bezpečnostní pásy. Rozhodně nevozit dítě na klíně, a to ani společně připoutané bezpečnostním pásem s dospělým, při nárazu se skutečně nedá udržet. Větším dětem stačí použít samostatný podsedák, který ho zvýší do požadované výšky pro bezpečné připoutání. Pozor, aby vedení bezpečnostního pásu probíhalo přes rameno, a ne přes krk. Povinnost používat dětskou autosedačku nebo podsedák platí do výšky dítěte 150 cm nebo váhy 36 kg. Z auta by mělo dítě vystupovat vždy na stranu krajnice nebo chodníku.

Tři otázky pro…

Psycholožku Lenku Čadovou.

 

BESIP: Jak je v silniční dopravě pro děti důležitý vzor rodičů?

Lenka Čadová: Vzor rodičů je nesmírně důležitý, hlavně v období raného vývoje dítěte. Děti pozorují rodiče, jak se co dělá, jak reagují, jak se chovají a mají tendence napodobovat jejich činnost. Pozorují nejen rodiče, ale všechny dospělé, učitelé, starší sourozence, dokonce i cizí lidi. Vybírají si, co je pro ně atraktivní forma chování. S rodiči jsou děti emočně propojení. Podprahově vnímají, co silniční provoz pro rodiče znamená. Jestli jsou nebo nejsou v provozu ve stresu. A právě tyhle formy chování mají děti tendenci přejímat. Efektivní je tedy cenzurovat před dětmi své chování i po emoční stránce. Pakliže nemá maminka dobré návyky a její srdce pracuje nějakým způsobem, srdce jejího dítěte bude pracovat podobným způsobem. Propojenost mezi rodiči a dětmi v raném věku, když dítě drží v náručí, je velmi intenzivní. Dítě rychle zjistí, že maminka nebo tatínek není v klidu a vybuduje si strach, třeba i přejít vozovku. Jsou to velice důležité momenty, na kterých učitelé mohou později ve škole stavět. Dospělí by v tomto ohledu měli být uvědomělí a dát si pozor, aby třeba i nevědomě nepředávali dětem špatný příklad. Když například řídí auto, jakým způsobem se vyjadřují. Dítě tyto situace vnímá jako komplexní jev.  

BESIP: Co když se později dostaví období vzdoru a děti nechtějí dělat stejné věci, jako rodiče? Pomůže předchozí správná výchova?

Lenka Čadová: V období vzdoru mohou mít děti tendenci jít proti výchově rodičů. Jde o to, aby si děti vybíraly hodnotné vzory, v tomto období hraje roli i chování jiných autorit, jako například starších kamarádů, filmových hvězd, někoho, kdo je uznávaný vzor… Je dobré to mladým lidem zatraktivnit tak, že dodržování slušného chování na silnici není slabost, ale síla. Protože je to určitá forma vyjádření, že se mám rád a zbytečně neohrožuji život a zdraví sebe ani druhých.

BESIP: Děti se také mohou dostat do problémů v partě, kde zapomenou na svou výchovu nebo jsou například intenzivně vtaženy do hry…

Lenka Čadová: Když v raném věku získají děti určitý zajetý systém a vzor v chování, který dělají automaticky, mají tendenci to potom bezmyšlenkovitě opakovat. To například znamená, přijdu k přechodu, zastavím se, rozhlédnu se, a vlastně o tom ani nepřemýšlím. Že to ani nemůže být jinak. Důležitá je proto prevence, aby od útlého „školkového“ věku si paní učitelky a rodiče tyto dovednosti s dětmi trénovali. Děti pak na zdravé formy chování v dopravě velmi rychle sami reagují.

Zdroj foto: BESIP

detail