Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
02. 11. 2017

Řidičům začala povinnost přezout na zimní pneumatiky

31. 10. 2017

Dětské zádržné systémy

24. 10. 2017

Pasivní bezpečnost

17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / Aktuality / Stanovisko BESIP k senátorskému návrhu povole ...

Stanovisko BESIP k senátorskému návrhu povolení 0,8 promile pro cyklisty na cyklostezkách a silnicích nižších tříd

30. 05. 2016

BESIP s povolením zvýšení hladiny alkoholu cyklistům zásadně nesouhlasí. A to ani v případě, že by se měl týkat jen pohybu po cyklostezkách, a v žádném případě v dopravním provozu silnic druhých a třetích tříd.

Česká republika je s nulovou tolerancí alkoholu považována za příkladný přístup svým dlouholetým systémovým působením v oblasti legislativy, ale i v oblasti výchovy a postihu. Jakákoliv změna v prolomení tohoto přístupu by byla proti nasměrovanému evropskému trendu, a protichůdná ve vztahu k vysoké úrovni nehodovosti oproti evropskému průměru.

Povolení jakékoliv tolerance pro některou skupinu řidičů (v tomto případě cyklistů) by mohla znamenat precedens pro uvolnění i v dalších kategoriích řidičů.

Tolerance alkoholu u cyklistů by mohla vyvolat také právní komplikace např. při posuzování zavinění při střetu motorového vozidla, které porušilo pravidla silničního provozu s cyklistou, který požil alkohol i v povolené toleranci.

Statistické údaje hovoří proti prolomení nulové tolerance cyklistů

Z pohledu aktuálního vyhodnocení plnění Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (NSBSP) za rok 2015 jsou cyklisté nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu a jsou spolu s motocyklisty jednou z mála cílových skupin, kde se nedaří dosáhnout potřebného snížení.

Cyklisté pod vlivem alkoholu v roce 2015 zavinili 741 dopravních nehod (tj. 16,3 %), při kterých byly usmrceny 4 osoby (tj. 6,5 %), z pohledu dopravních nehod (s účastí cyklisty) v důsledku vlivu alkoholu a omamných látek. Problémem ale není jen počet usmrcených - z počtu dopravních nehod cyklisté způsobili největší počet dopravních nehod pod vlivem alkoholu, celých 30%. To znamená, že každý třetí cyklista, který zavinil dopravní nehodu, byl pod vlivem alkoholu.

detail