Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

18. 09. 2017

Alkohol a drogy za volantem se nevyplácí

13. 09. 2017

Nejčastější „rušitelé“ pozornosti během řízení? Patří mezi ně i spolujezdci, děti i zvířata

08. 09. 2017

Usedejte za volant svěží a odpočatí

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / Aktuality / Nedívej se na kamióňáka skrz prsty!

Nedívej se na kamióňáka skrz prsty!

24. 05. 2016

Neustále se mluví o rizikovém chování řidičů nákladních automobilů, o jejich haváriích s těžkými a někdy i tragickými následky. Jak jsou nebezpeční sami sobě, ale i druhým. Jenže, vše má svůj rub a líc. Ne vždy je vina na straně řidičů náklaďáků, tragickou nehodu může mít na svědomí kdokoliv, kdo se s nimi potká. Možná by bylo dobré vžít se do role řidiče kamionu, který má za úkol dopravit náklad v co možná nejkratším čase z jednoho místa do druhého, před tím náklad naložit, po dojetí vyložit, stát denně v dopravních zácpách, riskovat na cestách svůj život nebo zdraví, dodržovat na silnici předpisy, maximální rychlosti, povinné přestávky… Přijde vám to málo? A jak se asi cítí, když ví, že ho řada řidičů osobních aut považuje za obtížnou překážku, co jim brání v pohodlné a rychlé jízdě?

Nákladní auta řečí čísel

V letech 1993 až 2015 u nás zemřelo 739 řidičů nákladních automobilů. Tři lidé ze sta tedy seděli ve chvíli smrti za volantem nákladního automobilu. Loni zemřelo těchto řidičů nejméně v historii, na silnicích přišlo o život 19 řidičů nákladních automobilů, což meziročně znamenalo o 10 lidských životů méně

Abychom se ale jen „neplácali po zádech“ - v roce 2015 naopak vinou řidičů nákladních automobilů zemřelo 74 lidí, tedy o sedm více, než v předchozím roce. Největší počet dopravních nehod pak zavinili řidiči malých nákladních automobilů do 3,5 tuny. Při 4 741 nehodách zemřelo 35 lidí. Druhou nejčastěji bourající skupinou byli řidiči nákladních automobilů nad 12 tun.

V drtivé většině nehod zaviněných řidiči nákladních automobilů (73 %) byl příčinou nesprávný způsob jízdy, následován nedáním přednosti (13 %), nepřiměřenou rychlostí (12 %), a nesprávným předjížděním (2 %). Řidiči nákladních automobilů zavinili v roce 2015 pod vlivem alkoholu 228 nehod, řidiči nákladních automobilů s návěsem pak 77 těchto nehod.

Vražedná D1

Nehody nákladních aut samozřejmě potkáváme po celé republice. Nejčastěji se však mluví o těch, které se pravidelně stávají na naší nejdůležitější komunikaci - dálnici D1. O nich se vypraví celé legendy. Může za to rostoucí hustota silničního provozu v posledních letech, špatný technický stav této páteřní komunikace, ale často také pouhé dva nedostačující pruhy této dálnice. Téměř každá havárie kamionu na D jedničce zastaví veškerý provoz a důsledkem jsou mnohahodinové kolony. Tam, kde jsou řidičům k dispozici tři pruhy, se doprava lépe rozloží. Kamiony, které se v kopcích předjíždí, mají větší prostor a nezdržují auta, přijíždějící za nimi. Vzniká daleko menší možnost konfliktních situací.

Při jízdě po dálnici se řidiči osobních aut setkávají s dlouhým předjížděním kamionů mezi sebou. Tyhle situace nikdo nemá rád, ale nedějí se samoúčelně: „Řidič kamionu jede svou rychlostí, kterou se snaží udržet. Když totiž zpomalí, už se v kopci jen těžko zpátky rozjíždí, náklad mu to nedovolí. Nezbývá mu tedy, než držet nohu dál na plynu a předjet svého o něco pomalejšího kolegu,“ vysvětluje odborník na dopravu nákladních aut, Irenej Štalmach. „Prosil bych tedy řidiče osobních aut, aby kamiony při tomto manévru více tolerovali. Příliš je to přece nezdrží.

Vidí mne?

Současné kamiony jsou už vybaveny mnoha zrcátky, v nichž řidič vidí téměř vše, co se kolem jeho vozu děje. Má tak přehled o situaci nejen v jiných jízdních pruzích, ale také v bezprostřední blízkosti kamionu. Vidí, co se děje na obou stranách pod dveřmi do kabiny, ale i přímo před vozem. Jediné místo, o kterém nemá přehled, je v blízkosti zadní části návěsu, kde může být případně schované celé menší osobní auto nebo motocykl. Přesvědčili jsme se tom na vlastní oči během testování s redakcí časopisu Svět motorů.

Foto: BESIP

Důležitý je také technický stav nákladního auta, včetně obutí, na kterém bývá srozumitelně vyznačeno, v jakých klimatických podmínkách se smějí používat. Musíme si uvědomit, že nájezd kilometrů u nákladních aut je velmi odlišný od nájezdu osobních aut. Nákladní auto, které stojí, majiteli nevydělává. Čím starší automobil, tím více je třeba dbát na jeho technický stav. S tím ale musíme počítat i my řidiči osobních aut. Musíme mít na mysli, že ne každý majitel nebo provozovatel nákladního auta nebo kamiónu, mu věnuje potřebnou péči. Špatný technický stav pak má zásadní vliv na brzdění, chování auta, a tak dále.

Za nejnebezpečnější manévr řidiče osobního auta vůči řidiči kamionu je možné považovat tzv. „myšku“, kterou mohou osobní auta udělat těsně před přední částí nákladního vozu. Vyzkoušeli jsme si brzdnou dráhu prázdného, zdůrazňujeme, zcela prázdného, kamionu s návěsem. Při rychlosti 80 km/h byla přesně jednou tak dlouhá, než u osobního auta. Pokud je kamion plně naložený, a takových jezdí po silnici největší množství, brzdná dráha se ještě mnohem více prodlouží. A když se osobní auto náhle zařadí před kamion, jen proto, že je tam pro něj dostatečný prostor, je zaděláno na malér. Řidič kamionu nemůže při sebelepší vůli včas zareagovat, tuny nákladu mu to ani nedovolí.

Zdroj: ADAC

Právě náklad je pro řidiče kamiónu při prudkých manévrech nejvíce limitující. I přes sebelepší upevnění při prudkém brzdění nebo změně směru jízdy svojí vahou bude putovat dále ve směru jízdy a může řidiče v kabině zasypat nebo se vysypat z návěsu a zranit či zabít někoho jiného. Řidič kamiónu tedy nemůže reagovat tak rychle a účinně jako řidič osobního auta. Na vše potřebuje daleko více času a prostoru. Na to nesmíme jako řidiči osobních aut zapomínat.

Řidiči kamionů musí také dodržovat povinné zastávky kvůli odpočinku. Na českých dálnicích je však málo odpočívadel, která jsou pro zastavení velkých vozů vhodná. Znamená to, že si musí předem vytipovat vhodná místa pravidelných zastávek. Neodpočinutý řidič, který má za sebou stovky kilometrů, nakládání, či vykládání, hodiny v zácpách, stres ze včasného dodání nákladu a z komplikací v provozu, je dalším rizikovým faktorem. Přeplněná parkoviště jsou pak dalším nebezpečím pro řidiče osobních aut. Kamióny často stojí až na samotný vjezd na parkoviště, pro řidiče osobního auta tak vzniká překážka, s níž by měl počítat.

Vítr do plachet

Svou roli může také sehrát nečekaný závan bočního větru. Takový větrný náraz je pro řidiče kamionu každopádně nepříjemný, nejvíc může ovlivnit nenaložený lehký kamion. Plocha boční plachty bývá 13,6 x 2,7 metru, tedy cca 37 m2, a k tomu je potřeba připočíst ještě plochu kabiny. Nejhorší pro řidiče je, když z takového větru, který se do auta opírá, kamion najednou nečekaně vyjede. Reakce je okamžitá a náhlé vybočení, které řidič musí následně eliminovat, ohrožuje i okolní auta.

Jsem velkej, ber na mě ohledy

Řidič kamiónu, a nákladního auta vůbec, má zcela jiný pohled na svět. Za zády má desítky tun nákladu, naložený kamión je zhruba 20x těžší, 4x delší než osobní auto, na jakýkoliv manévr potřebuje daleko více prostoru směrem před sebou i do stran, kritickou situaci nemůže řešit během desetin sekund a zbrkle… A zatímco on ví, co má k dispozici a co může zvládnout řidič osobního auta, řidiči malých aut v drtivé většině nemají představu, co to znamená sedět v kabině kamiónu a hodiny a hodiny ukrajovat tisíce a tisíce kilometrů … Mějme to na paměti, když na ně zase budeme nadávat. Ne vždy to, co dělají, dělají pro to, aby nás naštvali, ale prostě proto, že musí…

Tři otázky pro…

O kamionové dopravě jsme si dál povídali se školitelem bezpečné jízdy nákladních automobilů a současně krajským koordinátorem BESIPu, Irenejem Štalmachem. Snad vám jeho odpovědi přinesou nejen více informací o nákladních autech na našich silnicích, ale pomohou pochopit i jejich řidiče.   

 

BESIP: Jaké kritické situace mohou na silnici nastat řidičům těžkých kamionů?

Irenej Štalmach: Alfou a omegou řidiče kamionu je dobře upevněný náklad. Když není dobře připevněný, zadělává si řidič na velké problémy. Řidič se ale musí vypořádat i s dalšími nepříjemnými situacemi, které ho na našich cestách mohou potkávat. Velký silniční problém nákladních aut je omezená nosnost mostů. Představte si, že jedete po úzké silnici s naloženým čtyřicetitunovým kolosem, a najednou přijedete k mostu, u kterého je značka - Nosnost 12 tun. A co teď? Pozvat si vrtulník, aby kamion otočil, samotnému se to totiž na silnici nepovede, nebo couvat třeba 8 km zpět, než půjde vůz otočit jinde, nebo odbočit jinam? To nepřipadá v úvahu! Značení nosnosti mostů je u nás špatné. Podjezdové výšky mostů jsou v pohodě a navíc bývají i dobře označené, ale nosnost je tragédie, kterou jsem nezažil nikde jinde ve světě. Pak řidiči nezbývá, než to risknout, překročit předpisy a na svou zodpovědnost takový most přejet. Nemá jinou možnost a za tuhle situaci nemůže, do poslední chvíle o mostu neměl tušení. 

BESIP: Na co byste chtěl upozornit řidiče osobních aut ve vztahu ke kamionům?

Irenej Štalmach: Typické je, když se auto zařadí těsně před kamion. To je velice nebezpečné, protože naložený kamion má daleko delší brzdnou dráhu, než osobní auto. Řidič v autě, které předjíždí, nezkoumá, že by to kamion za ním nemusel ubrzdit. On své auto bez problémů přibrzdí a přemýšlí jen o tom, aby měl před kamionem dostatečnou mezeru, do které by se vešel. Že ale pro něj může být takový manévr vyloženě nebezpečný, ho v té chvíli nenapadne. Naložený kamion to však nemusí ubrzdit. Také se často stává, že se na silnicích najde mentor, který chce řidiče kamionu vychovávat. Například, když se dva kamiony dlouho předjíždí a auta za nimi musí zpomalit. Když mohou opět přidat, uprostřed kopce dupnou před kamionem na brzdu a pak odjedou. To je klasika. A těžký kamion se musí těžko znovu rozjíždět a blokuje další auta za sebou. Také se stává, že vás osobák nenechá odbočit. Potřebujete se s kamionem dostat do pravého pruhu kvůli odbočení a auto vás tam nechce pustit. Kamion přidá, osobní auto vedle také přidá, kamion přibrzdí, auto také přibrzdí. Je to schválnost, která se nemusí vyplatit. Když to shrnu, spousta věcí plyne z toho, že mnoho řidičů dnes jezdí bez respektu. Jakoby neměli strach o život, nejen někoho jiného, ale ani o svůj život. Jako extrémní na českých silnicích také cítím, že řidiči neumí jezdit vpravo. Každý jede uprostřed a z toho se potom mohou stávat nejhorší bouračky. Kdyby jezdili u svého okraje silnice, v prostředku by zůstávalo místo na řešení krizových situací, které mohou nastat. A další obrovský problém je, že řidiči nemají často odhad. Třeba jakou rychlostí se k nim zezadu blíží rychlejší auto nebo motorka.

BESIP: Co když se chová samotný řidič kamionu nezodpovědně, třeba když se vám v obci lepí na zadek auta?

Irenej Štalmach: Máte pravdu, jde skutečně o nezodpovědného řidiče. Ale nezodpovědných je na silnicích mnohem víc lidí, nejde jen o řidiče kamionů. Zrovna tak se můžete zaměřit na řidiče osobních aut, motocyklisty, cyklisty, chodce. Na druhou stranu, znáte jediný případ, že by nákladní auto vytlačovalo někoho úmyslně ze silnice, jako se to stalo na dálnici mezi osobními auty? To vám
nikdo neudělá. Prostě se někdy chováme sobecky. Například, když dříve jezdily české kamiony za hranice, řidiči se vzájemně zdravili. Teď už je to spíš výjimka, Přesto zatím platí, že když je český kamion v nesnázích, většinou mu jiný český kamion pomůže. Paradoxní je, že kdo vám pomůže vždycky, je turecký řidič kamionu. Když jste na odpočívadle, Turek se s vámi rozdělí o čaj, o jídlo… když stojíte vedle Turka, nemáte problém, nikdo si na vás netroufne… když ale přejedete turecké hranice, najednou tohle jejich gentlemanské chování skončí…

detail