Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
22. 09. 2017

Alkohol ruší spojení mezi tělem a myslí – nenechte ho řídit!

18. 09. 2017

Alkohol a drogy za volantem se nevyplácí

13. 09. 2017

Nejčastější „rušitelé“ pozornosti během řízení? Patří mezi ně i spolujezdci, děti i zvířata

08. 09. 2017

Usedejte za volant svěží a odpočatí

04. 09. 2017

Používání mobilního telefonu při řízení je srovnatelné s určitým stavem opilosti

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / Aktuality / O přežití rozhoduje, co máš na sobě

O přežití rozhoduje, co máš na sobě

20. 03. 2017

Motorkářská sezóna sice oficiálně začne až 1. dubna, a to tradičním zahajovacím srazem v Poděbradech, ale mnozí už vábení jara neodolali. Základem bezpečné jízdy na motocyklu je správné oblečení. Jak jsme oblečeni, zda máme chránič páteře, kvalitní rukavice a boty, bezpečné oblečení i dobře padnoucí přilbu, to vše rozhoduje o tom, jak při případném pádu dopadneme...

 

Každý motocyklový směr má samozřejmě svá pravidla pro oblékání. Jezdci na chopperech a cruiserech pojedou s velkou pravděpodobností oblečeni v kůži, třeba do stylové bundy „křivák“ a na hlavě budu mít nejspíš otevřenou přilbu (ochrana očí je však nutná). Pro jezdce na superbiku platí téměř povinnost oblékat se do jednodílné nebo dvojdílné zipem propojené přiléhavé kombinézy, z kůže a elastických materiálů. První, kdo s přiléhavou kombinézou na motorce přišel, byl legendární anglický silniční mistr světa, Geoff Duke. Ruce sportovního jezdce pak budou chráněné pevnými rukavicemi s ochrannými prvky na kloubech. Přilba bude jednoznačně integrální. Bez kombinézy a integrální přilby by takového jezdce ani nepustili na závodní okruh.

Do terénu na motokrosovou nebo enduro motorku si jezdec oblékne elastické lehké kalhoty s chrániči, dříve se používaly kožené kalhoty. Jezdec si dále ochrání ramena, eventuálně použije i kýlní pás, přes který navlékne dres. Na nohách bude mít vysoké pevné obutí. Do terénu se používá přilba s ochranou brady, ovšem bez plexi štítku a s větším větracím otvorem v místech kolem úst, kvůli lepšímu dýchání. A hlavně, nebude chybět kšilt. Ještě v sedmdesátých letech minulého století jezdili motokrosaři místo s touto přilbou, s běžnou otevřenou, doplněnou například hokejovým náhubkem, nebo jinou sundavací čelistní ochranou. Přilba je ale stále doplňována sportovními brýlemi, jako před lety.

Různé materiály a ceny

Na výběr je v současnosti obrovská nabídka oblečení světových i domácích výrobců, ve velkém cenovém rozpětí, vyrobených z různých materiálů. Bundy a kalhoty mohou být buď kožené, nikdo dosud snad nevymyslel lepší a odolnější materiál, nebo látkové, vybavené různými vyjímatelnými chrániči, na všech místech, která by mohla přijít při pádu k úhoně. Velkým pomocníkem je také páteřový chránič. Ten může být jednak integrovaný přímo do bundy nebo kombinézy, nebo si ho jezdec obléká jako samostatný kus oblečení.

Všechno začíná od zdánlivé maličkosti, jakou je použití funkčního prádla, které odvádí od těla pot a zabraňuje pronikání zimy a hlavně vody na tělo. Funkční membrány si jednotliví výrobci nazývají svými patentovanými obchodními jmény, které nám toho ale o kvalitě příliš nenapoví. Na vrcholu je pak stále materiál Gore-tex. Dá se říci, že kvalita výrobku se dá často poznat i podle ceny, Gore-texovou membránu těžko seženete za pár korun, za membránu na bázi dírkovaného igelitu zase příliš nezaplatíte. Je dobré se o kvalitě a funkčnosti výrobku informovat u odborníků nebo použít praktické znalosti jiných motorkářů. Na bundě by neměly chybět větrací otvory, stahování v pase, zimní vyjímatelná vložka, chrániče ramen, loktů a předloktí. V kurzu jsou v současnosti také reflexní prvky a barvy pro lepší viditelnost na silnici.

Povinnost nosit přilbu

Největší komfort při ochraně hlavy poskytuje integrální přilba, která chrání bradu, spodní čelist a také zuby. V současnosti se vyrábějí velice komfortní přilby, s různými samozatmavovacími štítky, integrovanými slunečními clonami, dobře odvětrané proti pocení, často s vyjímatelnou pratelnou stélkou. Na trhu jsou nejen klasické integrální, ale i různé odklápěcí přilby. Pro bezpečnost je důležité přesvědčit se, zda má přilba homologaci. Také zde bývá dobrým vodítkem cena výrobku. Materiály jsou v současnosti od laminátu, přes různé umělé hmoty, komposity a polykarbonáty.

Na používání přilby jsme se zeptali vedoucího BESIPu, Martina Faráře: „Používání přilby na motocyklu je naší zákonnou povinností. Musí být také na hlavě řádně přidělaná a mít ochranu očí. Tedy, pokud přilba přímo nepoužívá ochranné plexi, měla by být doplněná brýlemi. Po každém pádu, kdy helma utrpí náraz, by se měla vyměnit za novou, protože další náraz by nemusela vydržet a neskýtala by tedy dál kvalitní ochranu.“

Historie motocyklové přilby

První motocyklová přilba se objevila až těsně před první světovou válkou v roce 1914 na anglickém okruhu Brooklands. Následoval závod Tourist Trophy na ostrově Man. Do té doby se dalo na ulicích potkávat motocyklové nadšence vybavené spíš placatou čepicí proti větru, než nějakou větší ochranou hlavy. S motocyklovou přilbou přišel poprvé anglický lékař Eric Gardner.

 Základním požadavkem byla tuhá schránka, která by tlumila náraz hlavy a byla při tom alespoň trochu pohodlná. První přilby byly vyrobeny z vrstveného stlačeného plátna zpevněného šelakem. Ve dvacátých letech minulého století bylo už nošení přileb povinností na závodech a soutěžích. Vyráběly se z kůže nebo tvrzeného papíru, později z laminátu. Do běžného provozu se přilba začala rozšiřovat až před začátkem druhé světové války. Otevřená přilba ve tvaru rozpůleného vajíčka s řemínkem a koženou ochranou uší, jak jí známe např. z fotografií Františka Šťastného, se udržela až do konce šedesátých let minulého století. Postupně se ochrana i materiály vylepšovaly a přilba měnila svůj tvar, zakrývala například v různé míře uši. Integrální přilba se poprvé objevila v závodech F1 u skotského mistra světa Jackie Stewarta. Šlo o výrobek firmy Bell. Integrální přilbu velice rychle zařadily do svého programu i další výrobci a postupně se z automobilového sportu rozšířila i do výbavy motocyklistů. Zlepšoval se komfort i materiály a zvyšovala bezpečnost majitelů.

Důsledky motocyklových havárií

Podle lékařských zpráv dochází při pádech a haváriích motocyklistů nejčastěji ke komplikovaným, někdy i otevřeným zlomeninám dolních končetin, zlomeninám obličejových kostí a vážným úrazům hlavy, zlomeninám pánve a úrazům páteře. Už tento výčet zranění ukazuje, jaká místa svého těla by si měl motocyklista chránit co nejdůkladněji.

Mezi nejčastější příčiny motocyklové nehody patří nezvládnutí řízení vozidla. Větší následky si odnášejí řidiči velkých motocyklů, kteří nezvládnou řízení nebo nepřizpůsobí rychlost stavu vozovky. Zdaleka ne všechny motocyklové nehody však vznikají vinou motocyklistů, ve velké míře se na nich podílí i automobilisté, například přehlédnutím motocyklu a nedáním přednosti v jízdě.

Podle názorů lékařů každý třetí zraněný motocyklista po srážce s automobilem má zranění spodní části nohy od chodidla po koleno, dále pak je často zraněný na ruce, na stehnech a trupu.

Přicházejí airbagy

V poslední době se objevují na trhu také různé airbagy, každý výrobce jde ale trochu jiným směrem. Honda před několika lety představila airbag přímo na své cestovní vlajkové lodi modelu Gold Wing, ale vypadá to, že se ujaly hlavně airbagy přímo v bundách, kombinézách, či vestách. Airbagy zkoušejí i závodníci MotoGP, jde však o airbagy homologované přímo pro závodní okruhy, a za čas by se měly stát v závodnickém silničním světě běžnou součástí oblečení. Dnes už se dají běžně koupit homologované airbagy ve vestě nebo kombinéze. 

Názory odborníků

Že je kvalitní oblečení alfou a omegou pasivní bezpečnosti motocyklistů, nám potvrzují také názory odborníků. Zeptali jsme se na to znovu Martina Faráře: „Měl bych zvolit takové oblečení, které sedí k typu motocyklu, který používám. Dalším důležitým prvkem jsou páteřové chrániče. Záda velice trpí. A určitě nezapomínat na kvalitní rukavice. Rozhodně je dobré doplnit oblečení o reflexní prvky.“

Zajímavé poznatky přinesl také známý instruktor bezpečné jízdy, Míra Lisý: „Motocyklové oblečení musí mít chrániče. Pakliže je nemá, při pádu nad 50 km/h si jezdec nejprve ohobluje ruce. Základem jsou tedy rukavice, protože rozbité klouby nikdo nenahradí. Ke standardní výbavě patří přilba, lepší je používat integrálku, protože ta chrání spodní čelist a zuby. Co se týká horní části těla, je potřeba aby měla bunda utažené chrániče na rukou. Není totiž dobré, když má motocyklista volnou bundu, v níž chrániče plandají. Bunda by měla být vybavená nastavováním rukávů např. pomocí řemínků nebo suchého zipu a patentek, aby se daly rukávy přitáhnout. Co se týká kalhot, když někdo nechce používat rovnou kožené, které jsou určitě nejlepší, tak ať si alespoň pořídí třeba kevlarové motojeansy s chráněnými místy na kolenou a kyčlích. Boty každopádně kotníkové, a pozor na tkaničky, aby se nezavlékly do řadicí páky, potom by se nedala noha sundat při zastavení na zem.“ 

detail