Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
20. 03. 2017

O přežití rozhoduje, co máš na sobě

16. 03. 2017

Whiplash, aneb o čem se nemluví...

14. 03. 2017

Na inlinech jsi chodec…

07. 03. 2017

Centimetry mezi životem a smrtí

17. 02. 2017

Je to rok: Reflexe zachraňuje životy

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / Aktuality / Whiplash, aneb o čem se nemluví...

Whiplash, aneb o čem se nemluví...

16. 03. 2017

Na první pohled drobná nehoda - typické nedobrzdění auta za vámi. Odnesly to jen plechy, sepíšete si protokoly pro pojišťovny, ani nevoláte polici a rozejdete se. Za dne, dva, vás začne nesnesitelně bolet hlava a krk. Možná si ani neuvědomíte, že to může být následek oné "drobné" plechové lapálie. Jen zasvěcení vědí, o čem je řeč. Zeptejte se kohokoliv na ulici, co si představujete pod názvem „Whiplash“, či „Whiplash injury“, „Whiplash syndrom“. Málokdo správně odpoví. Možná spíš zareaguje na český ekvivalent, „Opěrkové trauma“. Překlad tohoto pojmu, „Bičové trauma“ už může znamenat doslova cokoliv.

O co jde?

Whiplash je poranění krční páteře, způsobené nejčastěji nárazem jednoho auta zezadu do druhého. Ale zdaleka nemusí jít vždy jen o náraz zezadu, ani o automobil. Zranění si může nemocný způsobit i jakýmkoliv jiným způsobem, třeba při sportu, na horské dráze v zábavním parku, při bungee jumpingu, na kole nebo motocyklu. Může k němu dojít také při nárazu ze strany nebo zepředu. Nejčastěji je ale spojováno právě s dopravními nehodami. Ročně je Whiplash diagnostikován u více než miliónu Evropanů, kteří se zranili v naprosté většině případů právě při nárazu zezadu do jejich auta. Vypadá to, že tak málo se ví o něčem, co způsobuje zhruba dvě třetiny všech zranění na našich silnicích!

Nejen v době rychlých aut

Možná vám připadá, že jde o jev v lékařské vědě novější, opak je ale pravdou. Původně byl dokonce tento druh úrazu spojován se železniční dopravou, poprvé byly těžké bolesti krční páteře diagnostikovány po nehodě vlaku kolem roku 1919.

 Základem je hlavová opěrka

Ke zranění může dojít i v menší rychlosti, a to i nižší než 25 km/h!!!. Jde o náhlý pohyb hlavou. Prevencí může být i taková maličkost, na kterou řidiči často zapomínají. Totiž vhodné nastavení opěrky hlavy. Jen to samo o sobě může zmírnit poranění až o neuvěřitelných 35%. Přitom, podle evropských testů, až 60% všech současných aut má dobře hodnocené opěrky hlavy.

Význam správného nastavení hlavové opěrky vysvětluje vedoucí BESIPu, Martin Farář: „Jedním ze základních předpokladů, pro správné využití moderních systémů pasivní bezpečnosti, jako jsou například airbagy, je potřeba mít správně seřízenou hlavovou opěrku. Předcházíme tak závažným následkům dopravních nehod. Hlavová opěrka musí být nastavená tak, aby výška opěrky byla ve stejné výšce, jako výška hlavy, její horní hrana je optimálně přibližně 5 cm nad hlavou. Rozhodně by neměla být níž, protože při dopravní nehodě je tělo během čelního nárazu lehce nadzdvihnuto a v případě vystřelení airbagů je odraženo zpátky do sedačky.“

Zdroj: BESIP

 

Někdy si nevíme rady

K symptomům tohoto zranění páteře patří bolest krku a zad, přenesená bolest do ramenou, smyslové poruchy, jako je například brnění a mravenčení horních nebo dolních končetin a bolesti hlavy. Symptomy se mohou projevit bezprostředně po úrazu, o několik dní později, nebo dokonce až po několika měsících!!! Velice těžko se potom zraněný domáhá u lékařů přesné diagnózy, o čemž svědčí například i časté stesky pacientů: 

Pacientka 1: „Jsem dva roky po banální autonehodě. Při nárazu moje hlava letěla vpřed a hned vzad. Lékař nepoznal úraz „Whiplash injury“ a včas mne neléčil. Byla jsem za simulanta, hypochondra, blázna. Z několika zdrojů vím, že se tento úraz dá úspěšně a bez následků léčit. Musí se ovšem včas poznat a vědět, jak léčit.“

Pacientka 2: „Prodělala jsem toto poranění při dopravní nehodě, včas nepoznali diagnózu, následovalo nekonečné kolečko neurologů, rehabilitační a lázeňské péče, oční, ušní a nakonec i psychologa. Tam vás odešlou, když už si neví rady…“

Pacient 3: „Před pěti lety jsem měl autonehodu s nárazem zezadu. Byl jsem ošetřen a zjistili se nepatrné změny na páteři. Bolesti se začaly stupňovat a začal jsem chodit na neurologii. Bolest je stálá s nástupy záchvatu bolesti hlavy, úplné stažení ramen a levé rameno jako v ohni… tohle trápení mě připravilo o chuť do života.“

Zdroj: Anonymní internetové diskuse

The alleged shaken baby syndrome can result in a whiplash injury. [17]

Pomáhají i aktivní bezpečnostní prvky

Samotní výrobci automobilů se dnes těmito problémy zabývají a snaží se eliminovat svým výzkumem případné následky havárií. Různí výrobci ale používají různé metody aktivních sedadel nebo hlavových opěrek, které mechanickou cestou jdou při nárazu naproti hlavě tak, aby zmenšily prostor pro prudký trhavý pohyb krku a hlavy. Od roku 2008 je při testování automobilů hodnocena míra ochrany krční páteře při nárazu zezadu. Zkouší se automobilová sedadla namontovaná na plošinu včetně příslušenství a měří rychlost a doba prodlevy mezi nárazem a kontaktem hlavy s hlavovou opěrkou. Prvky ochrany proti Whiplash injury se dnes zabývají skoro všichni automobiloví výrobci, vč. domácí Škodovky, Volva, Mercedesu, Opelu, Fordu, Nissanu, Subaru, Hyundai, Peugeotu, Jaguaru, Toyoty a dalších. 

Video Testu Euro NCAP: https://www.youtube.com/watch?v=oDjl6tA24Bc  

Jedním z významných odborníků na tuto tématiku je u nás MUDr. Aleš Hahn z fakultní nemocnice Královské Vinohrady, který se mimo jiné na tato zranění a jejich diagnózu specializuje: „Naše diagnostika se týká právě především opěrkového traumatu. Mnohdy bývá klasický nález negativní, to znamená, že zkraje nemají pacienti žádné problémy, jen je pár dní bolí hlava a neurologický nález je normální. Za půl, tři čtvrtě roku pak třeba přijdou obrovské potíže smyslových orgánů, zejména rovnovážné, sluchové a zrakové funkce, což vzniká jako následek traumatu. Dochází ke změnám, které klasickými metodami nemohly být diagnostikovány. My máme metodu, která tuto diagnostiku najde a odhalí jemné nebo velmi nepatrné subklinické poruchy rovnovážného ústrojí. A jelikož je rovnovážné ústrojí velmi citlivé, pak, jestliže zahájíme účinnou profylaktickou přípravu, nechci říct přímo léčbu, dá se vznik následků buď zlikvidovat, nebo minimalizovat.“

Pojišťovny nemusí mít jasno

Mimo zdravotní problémy můžeme mít následně také starosti při jednání o odškodnění s pojišťovnou: „Když se něco stane, jde pro pojišťovny o okamžité odškodnění, když se ale nejprve zdánlivě nic neděje, a pak se potíže vrátí, pacienti už mnohdy nemají důvěru pojišťoven, že jim skutečně něco je,“ dodává MUDr. Hahn. „Přitom nález na počítačové plošině evidentně vidíme. Používáme na to typický vzorec, vyšetřuje se v osmi různých polohách. Máme za sebou vyšetření tisícovky pacientů. Jiná věc je, že k nám přichází lidé s chronickou formou. My samozřejmě můžeme něco udělat, když pacient přijde bezprostředně po havárii, může se určitou léčbou hodně docílit. Po delší době od úrazu je už léčba složitější.“

 

MUDr. Hahn v těchto dnech připravil na toto nepříliš frekventované, ale o to závažnější téma, mezinárodní konferenci, za účasti BESIPu, výrobce Škoda Mladá Boleslav a pojišťovny ČPP.

detail