Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
02. 11. 2017

Řidičům začala povinnost přezout na zimní pneumatiky

31. 10. 2017

Dětské zádržné systémy

24. 10. 2017

Pasivní bezpečnost

17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / Aktuality / „Děláš to taky!“ – Jeho poslední slova: „To ...

„Děláš to taky!“ – Jeho poslední slova: „To ještě stihneme…“

06. 10. 2015

Poběž, vždyť stejně nic nejede“!, „Dělej, to ještě stihneme!“ – i to slýchají děti od svých rodičů na přechodech pro chodce, na jejichž semaforu se právě jasně rozzářilo červené světlo. Červená vždycky znamená STOP!!! To platí obecně, nejen pro řidiče, ale i pro chodce. Torero se snaží vydráždit v aréně býka červenou muletou – a někdy to na našich křižovatkách vypadá podobně. Červené světlo nejen že nedokáže některé chodce (ale i řidiče) zastavit, ale spíše je ještě rozdráždí k větší rychlosti pohybu.

„Světelně řízený přechod pro chodce by měl být jednou z nejbezpečnějších variant pro přecházení. Není nic jednoduššího a příjemnějšího než přijít k přechodu, počkat až naskočí zelený panáček a vyrazit přes silnici. V tomto okamžiku bychom se mohli, a také měli, cítit bezpečně, aniž by nás cokoliv ohrozilo,“ uvádí Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP.

Bohužel, v praxi je vše trochu jinak. Nedisciplinovaní chodci často přebíhají přes přechod i v okamžiku, kdy jim to červeně svítící postavička zakazuje. K tragédii při střetu s autem, jehož řidič neočekává pohyb chodce na vozovce, je pak už jen krůček. Na druhou stranu, někdy je i přecházení přes přechod na zelenou pěkným adrenalinem – například na řadě pražských křižovatek, kdy auto odbočuje doprava, zapomínají řidiči na to, že zde mají chodci zelenou a poznámka jednoho z řidičů – „co tu děláš, zelenou mám přece já…“ - je jen k trpkému pousmání (pokud chodce na přechodu právě nesrazil). „Chodec, i když má na svém semaforu zelenou by se měl ujistit, že řidič registruje, že jemu svítí červená a zastaví. Sice by vina byla na straně řidiče nerespektujícího světlený signál Stůj, ale to chodce, který skončí s vážnými zraněními i na několik měsíců v pracovní neschopnosti, příliš neuklidní.“

Podle statistik u nás v průměru ročně umírá více než 110 chodců. Přímo na přechodech, a to i tam, kde je semafor, se pak stane okolo několika stovek nehod, a i na nich umírají desítky lidí.

„Chodec je účastníkem silničního provozu a jako takový má i své povinnosti, mezi které bezesporu patří i povinnost respektovat dopravní značení  a signalizaci na semaforu. Přecházením vozovky takzvaně na červenou se chodec nejen dopouští přestupku, za který mu lze na místě v blokovém řízení uložit až dvoutisícovou pokutu, ale především vystavuje riziku střetu s vozidlem sám sebe, čímž řidiče přijíždějícího automobilu nezřídka staví do poměrně složité a těžko předvídatelné situace. Málo času na reakci ze strany řidiče a nepřesný odhad vzdálenosti a rychlosti přijíždějícího vozidla ze strany chodce, ke všemu ještě nerespektujícího semafor, často vedou ke zbytečným střetům s předem daným výsledkem,“ říká ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch.

Jak můžeme být svým dětem špatným příkladem, ukazuje i další z videí nové kampaně BESIP „Děláš to taky!“ (ke stažení zde: https://www.youtube.com/watch?v=3atM5gLpfMw).

„Důležité je jak uvědomování si své vlastní bezpečnosti a zodpovědné chování každého z účastníků silničního provozu, ale i zodpovědnost ve vztahu k dětem. Jaký vzor chování si asi dítě do dalších let odnáší od dospělého, který nerespektuje základní stanovená pravidla? Výchova v rodině je přitom jedním z významných faktorů, kterým lze pozitivně ovlivnit vývoj dopravní nehodovosti,“ dodává Tomáš Lerch.

Už jsme si řekli, že na přechodech pro chodce, které jsou řízeny dopravními semafory, má chodec o něco lehčí situaci. Přesto je doporučeno přesvědčit se před vstupem do vozovky, že přijíždějící vozidlo skutečně zastaví.

„Jestliže po vstoupení na semaforem řízený přechod pro chodce se zeleným světlem začne svítit světlo červené, neměl by se chodec vracet, ale co nejrychleji a bezpečně by měl přecházení dokončit. Zvýšené opatrnosti je třeba dbát, pokud chodec vstupuje u světelně řízené křižovatky na přechod pro chodce až za skupinou již přecházejících chodců. Odbočující řidiči obvykle upírají pozornost na tuto skupinu a přecházejícího jednotlivce by mohli přehlédnout - je dobré navázat s řidičem oční kontakt a zhodnotit, zda vozidlo zastaví nebo bude pokračovat v jízdě,“ radí Martin Farář.

Rady BESIP pro bezpečné přecházení:

Rozhlížíme se vždy nejprve doleva, pak doprava a znovu doleva.

Naučte se dívat řidiči přímo do očí, tak máte jistotu, že o vás řidič ví.

Choďte pouze po vyznačených přechodech a zásadně na zelenou.

Uvědomte si, že ne všichni dodržují pravidla a že vás může ohrozit i auto jedoucí v jednosměrce v protisměru.

Chodec nemá absolutní přednost!!! Přednost musí dát tramvaji nebo vozidlům IZS jedoucím pod majákem.

Nejnebezpečnějšími místy jsou přechody přes víceproudé komunikace. Přecházet můžete, až když jste si jisti, že auta bezpečně zastaví v obou pruzích v daném směru.

Pro bližší informace kontaktujte:

Ing. Martin Farář

Tel.:     (+420) 225 131 251

Mobil: (+420) 727 947 336

E-mail: martin.farar@mdcr.cz

detail