Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
02. 11. 2017

Řidičům začala povinnost přezout na zimní pneumatiky

31. 10. 2017

Dětské zádržné systémy

24. 10. 2017

Pasivní bezpečnost

17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / Aktuality / „Děláš to taky!“ – kdo se nedívá, umírá….

„Děláš to taky!“ – kdo se nedívá, umírá….

08. 09. 2015

38 vs. 32 – takové je skóre „nesprávného způsobu jízdy“ a „nepřiměřené rychlosti“ o letošních prázdninách, v souboji o nejtragičtější příčinu letních nehod. Pod pojmem „nesprávný způsob jízdy“ se v policejních statistikách ukrývá prakticky vše, co z volantem dělat nemáme, a přesto děláme.

Telefonovat sice smíme jenom s hands-free, ale i to řada lidí porušuje, další ladí autorádio, nebo nastavují klimatizaci. To vše odvádí pozornost řidiče od toho, co se děje na silnici před ním. Ono i samotné telefonování ovlivňuje schopnost řidiče vnímat situaci na silnici i jeho duševní kapacitu potřebnou pro rychlé a bezchybné řešení problémů. Přitom právě nesprávný způsob jízdy je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod.

„Nesprávný způsob jízdy, pod kterým najdeme vlastně nevěnování se řízení z jakéhokoliv důvodu, je především v letních měsících od roku 2010, s výjimkou roku 2014, nejčastější příčinou tragických nehod, což se potvrdilo i letos. Málokdy se podaří zjistit, proč řidič vjel nečekaně do protisměru nebo vyjel ze silnice a naboural například do stromu. Každoročně přitom při těchto nehodách zemře o prázdninách víc než 40 lidí,“ říká Martin Farář, šéf BESIP.

„Nevěnování se plně řízení je i v letošním roce premiantem mezi příčinami nehod na našich   silnicích, nezřídka s tragickými následky. Řidiči často za jízdy telefonují, pracují a nevěnují se plně řízení vozidla. Nesledují situaci v provozu a dopravní značení. Snadno tak přehlédnou jiného účastníka provozu, přejedou do protisměru či mimo vozovku a nepřizpůsobí rychlost stavu komunikace či aktuální situaci. Jak dokládá statistika, dopravní policisté za   prvních 7 měsíců tohoto roku řešili celkem 17 996 přestupků v blokovém řízení týkajících se telefonování za jízdy. Za tyto přestupky uložili blokové pokuty ve výši 6 862 900 Kč. Ve srovnání  s totožným obdobím loňského roku zaznamenáváme nárůst počtu těchto  přestupků
o 2 580 případů,“
uvádí ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch.

I proto je nevěnování se řízení věnován 2. díl nejnovější kampaně BESIP – „Děláš to taky!“. Děti totiž   dělají to, co my dospělí….

VIDEO NAJDETE ZDE: https://www.youtube.com/watch?v=8OUlGmSSwbk  

Nebezpečné ovšem není pouze telefonování. Zabíjí i SMS, stejně jako neustálé kontrolování novinek na sociálních sítích prostřednictvím chytrých telefonů, tabletů apod. - samozřejmě při řízení auta. Podle některých zahraničních studií je riziko dopravní nehody u esemeskujících řidičů až 3 x větší než u řidičů s alkoholem v krvi. Podle výzkumů z USA řidič, který píše SMS nabourá třiadvacetkrát častěji, než ten, který se plně věnuje řízení. Alarmující je, že až 60 % řidičů přiznává, že běžně používá mobil při řízení, 49 % řidičů ve věku do 35 let běžně čte a odesílá textové zprávy při řízení a až 71 % lidí ve věku mezi 18 a 49 lety připouští, že píší texty, nebo hovoří do telefonu, zatímco sedí za volantem jedoucího automobilu. A například ve Velké Británii každý pátý motorista v průzkumu přiznal, že se věnuje při řízení kamarádům na sociálních sítích.

vyhledávání telefonního   čísla                                 3 x větší riziko nehody

mluvení/poslech   telefonu                                    1,3 x větší riziko nehody

ladění elektronického   zařízení                              1,4 x větší riziko nehody

použití elektronického   zařízení                                7 x větší riziko nehody

psaní   SMS                                                           23 x větší riziko nehody

„Všechno, co děláme při řízení, ačkoliv to třeba jako telefonování není zakázáno, odvádí naši pozornost. Zvlášť v době chytrých telefonů, řada lidí při řízení vyřizuje nebo čte emaily, chatuje na sociálních sítích, a podobně. Nikdo si přitom neuvědomuje, že i to je vlastně zakázáno, protože držíme v ruce telefon. Nejde ale o samotný přestupek, jde doslova o život. Stačí se otočit na dítě vzadu nebo nastavovat navigaci. Během sekundy, kdy se nedíváme před sebe, ujedeme ve městě při 50 km/h vzdálenost delší než jsou tři přechody pro chodce. Při 90 km/h mimo město už je to 25 metrů. A stromy jsou okolo silnic podstatně blíž…,“ upozorňuje Martin Farář.

BESIP
Ministerstvo dopravy

Pro další informace:

Ing. Martin Farář

Tel.:     (+420) 225 131 251

Mobil: (+420) 727 947 336

E-mail: martin.farar@mdcr.cz

 

 

                       

 

detail