Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
02. 11. 2017

Řidičům začala povinnost přezout na zimní pneumatiky

31. 10. 2017

Dětské zádržné systémy

24. 10. 2017

Pasivní bezpečnost

17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / Aktuality / Přezout na letní pneumatiky se vyplatí

Přezout na letní pneumatiky se vyplatí

25. 04. 2014

Dojíždění opotřebovaných zimních pneumatik v létě přináší zvýšené riziko zejména na mokré vozovce. Kupodivu i opotřebované letní pneumatiky dosahují lepších výsledků než jízda v létě na zimních opotřebovaných pneumatikách.

Klíčovou roli používání správného letního obutí potvrzuje i poslední test Autoklubu ČR. Ten reaguje právě na trend dojíždění opotřebovaných zimních pneumatik v letním období. Současně porovnal jejich vlastnosti s chováním letních nových i opotřebovaných pneumatik. U zvoleného rozměru 195/65 R15 Autoklub ČR hodnotil rozdílné jízdní vlastnosti testovaných pneumatik s důrazem na posouzení vhodnosti užívání zimních „dojížděných“ pneumatik v létě. 

Kritéria odpovídala standardnímu nastavení pro suchý a mokrý povrch aplikovanému u plnohodnotných testů pneumatik. Zúčastnilo se 9 kandidátů. Jednotlivé zkoušky srovnávaly celkem 12 kritérií – 5 na mokré, 4 na suché vozovce doplněné o tradiční měření hlučnosti při 50 km/h a 80 km/h a měření valivého odporu.

Vyhodnocení přineslo první skutečná data o vlastnostech zimních „dojížděných“ třímilimetrových pneumatik. Na rozdíl od laických doporučení se test opírá o hodnoty pocházející z měření objektivně provedených pomocí profesionální techniky.

Suché letní počasí, za kterého test probíhal, přineslo nejmenší rozdíly v měření. I zde však fungují fyzikální zákony a letní pneumatiky prokázaly, že především handling na suchu zvládají lépe než zimní pneumatiky. Uživatelé zimních „dojížděných“ pneumatik si v létě musejí dávat pozor zejména při brzdění na mokru, kdy se brzdná dráha ve srovnání s novými letními pneumatikami prodlužuje až o 20 m a proti opotřebovaným letním pneumatikám zhruba o 10 m. V kategorii mokrý handling simulující jízdu v dešti v regionálním provozu je nutné na ojetých zimních pneumatikách zpomalit, protože se výrazně posunuje schopnost pneumatiky přenášet boční síly. Nedotáčivost se projeví takzvaným odklouzáváním vozidla směrem ven ze zatáčky. Jízda za deště na běžných vozovkách navíc prokázala výhody letních nových a dokonce i letních opotřebovaných pneumatik v porovnání se zimními opotřebovanými. Zimní opotřebované pneumatiky mohou řidiče v létě nepříjemně překvapit svými vlastnostmi při nedobrzdění nebo vyjetí z vozovky.

Zásadní vliv na bezpečnost při jízdě na opotřebovaných pneumatikách má přizpůsobení rychlosti a stylu jízdy neplnohodnotným podmínkám.

Určitě se tedy vyplatí včas a pravidelně přezouvat.

 

Výsledky testu zde.

Související obrázky

oddělovač
detail