Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
02. 11. 2017

Řidičům začala povinnost přezout na zimní pneumatiky

31. 10. 2017

Dětské zádržné systémy

24. 10. 2017

Pasivní bezpečnost

17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / Aktuality / V loňském roce zemřelo nejméně motocyklistů ...

V loňském roce zemřelo nejméně motocyklistů od roku 1993. Nadále jsou nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu.

05. 03. 2014

Motocyklisté v rámci zemí EU27 ujedou pouze dvě procenta z celkového počtu kilometrů, na počtu obětí dopravních nehod se však podílejí nemalými sedmnácti procenty. V případě nehody je u motocyklisty osmnáctkrát vyšší riziko, že zemře, než u řidiče automobilu. I proto BESIP připravil dvě nové publikace určené jezdcům v jedné stopě.

V období let 1993-2013 se v ČR podíleli motocyklisté 8,5 procenty na celkovém počtu obětí dopravních nehod. Přestože bylo v roce 2013 usmrceno o 24 méně motocyklistů než v předchozím roce (nejméně od roku 1993), činil podíl usmrcených jezdců v jedné stopě na celkovém počtu obětí nehod 10,8 %. Nejtragičtějším byl pro ně červenec (15 usmrcených), v těsném závěsu pak srpen (14 obětí). Na druhou stranu největší podíl na počtu obětí dopravních nehod vykázali motocyklisté v dubnu, kdy bezmála každý čtvrtý usmrcený byl vyznavač jízdy v jedné stopě.

Motocyklisté zavinili 56 % nehod, na nichž měli účast. Pokud došlo při nehodě k usmrcení motocyklisty, byl v 59 % případů vinen právě on. Dopravní nehody motocyklistů vykazují 3,4x vyšší závažnost, než je celkový průměr ostatních nehod – na tisíc nehod zemřelo 23,7 vyznavačů jízdy v jedné stopě. Nejvyšší závažnost dopravních nehod zaviněných motocyklisty jde na vrub řidičů motocyklů o objemu válců 460 – 850 ccm (37 usmrcených motocyklistů na 1 000 dopravních nehod). Zbývá dodat, že v období let 1993–2013 nepoužilo 22 % usmrcených motocyklistů přilbu, v případě těžce zraněných se jednalo o 18 % a u lehce zraněných o 17 %. Podrobnější statistická data najdete zde.

„V loňském roce bylo sice usmrceno méně motocyklistů, než připouštěla aktuální Národní strategie bezpečnosti silničního provozu. V průměru však došlo v České republice za období let 1993–2011 k menší míře meziročního poklesu úmrtí motocyklistů (o 3 %) než v Evropě (o 11 %). I to je jedním z důvodů, proč bude BESIP věnovat jezdcům v jedné stopě nadprůměrnou pozornost i v letošním roce“, říká šéf Besipu Roman Budský. Prvním krokem je představení dvou příruček. V první z nich s názvem „Na motorce v praxi“ se věnuje širokému spektru témat, a to od výbavy přes základní údržbu motocyklu až po jeho samotné řízení. Malý formát brožury se pohodlně vejde pod sedlo každé motorky a je doplněn množstvím atraktivních barevných obrázků a srozumitelnou grafikou. Naopak druhá z publikací (nazvaná „Asistenční systémy na motocyklech“) stručně a přitom maximálně výstižně popisuje jednotlivé asistenční systémy pro motocykly, jejich přínos pro bezpečnost silničního provozu. Obě publikace budou mít premiéru na brněnském Motosalonu.

 

BESIP
Ministerstvo dopravy


Pro bližší informace kontaktujte:

Bc. Roman Budský, BA (Hons)
Vedoucí samostatného oddělení BESIP MD
e-mail: roman.budsky@mdcr.cz, mobil: 725 129 861

Související obrázky

oddělovač
detail