Média

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
11. 04. 2017

Každý jsme jiný a odbouráváme jinak

10. 04. 2017

"Zpomal! Budeš rychlejší!"

10. 04. 2017

Nevykoleduj si nehodu

03. 04. 2017

Poprvé pod 100 obětí

29. 03. 2017

Ministři dopravy na Maltě: Zvýšení bezpečnosti na silnicích záleží na nás všech

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Média / TISKOVÁ ZPRÁVA – KAMPAŇ „Vidíme se?“

TISKOVÁ ZPRÁVA – KAMPAŇ „Vidíme se?“

13. 10. 2016

BESIP vysílá jasný SIGNÁL: „Buďte vidět!“ V rámci čtvrtého ročníku Signalfestivalu chce upozornit na význam používání reflexních prvků a ukázat nový trend viditelnosti chodců. Na Ovocném trhu v Praze tak po čtyři dny doslova rozsvítí lidské bytosti…

„Je důležité nejen vidět, ale také být viděn. Zvláště pro chodce jako nejzranitelnější účastníky v našem provozu. Pro návštěvníky našeho BESIP Pointu tedy budeme mít připraveny reflexní pásky jako základní bezpečnostní prvek viditelnosti. Chceme také ukázat, jak může být oblečení s reflexními prvky nejen funkční, ale že i dobře vypadá. Proto jsme připravili návrh kolekce sportovního oblečení pro ženy, představíme i další způsoby používání reflexních materiálů, především u dětí,“říká k účasti na ojedinělém festivalu Martin Farář, šéf BESIP a dodává: „Protože jde o festival světla, ukážeme také budoucnost viditelnosti chodců. Spojili jsme se s Technickou univerzitou v Liberci, kde patentovali unikátní využití nanotechnologie k nasvícení nejrůznějších předmětů, včetně oblečení. Zatímco jiní rozsvítí nejrůznější objekty, naši prezentaci osvítí lidé a figuríny ve svítícím oblečení.“

BESIP za podpory „Dopravní 1“ Evropy 2 připravil expozici na Ovocném trhu v Praze, jejímž základem budou reflexní prvky, od jejich užití na oblečení až po stále populárnější reflexní pásky. Atraktivní částí expozice, a jakýmsi pohledem do budoucnosti, bude užití aktivního světla na oblečení. K vidění budou unikátní modely šatů slovenské návrhářky Zuzany Hrubošové, která použila svítící prvky na dámské šaty a doplňky, ale také použití této technologie v nedaleké budoucnosti: od výstražných vest přes oblečení záchranářů až po doplňky pro sportovce.

Bezpečnostní hlídky BESIPu budou také součástí festivalu a budou ve výrazném svítícím oblečení pomáhat zajistit bezpečnost lidí putujících po trase festivalu. „Díky spolupráci s univerzitou a firmou, která má na starosti komerční využití patentu, jsme mezi prvními získali finální prototypy vest, které nejenže splňují všechny parametry, pokud jde o užití reflexních materiálů, ale navíc jsou vybaveny svítícími prvky. To dodává viditelnosti chodců zcela nový rozměr,“ dodává Martin Farář. „Důležité ale je ZDŮRAZNIT, že takové oblečení vyžaduje aktivní zdroj, a pro viditelnost chodců je něčím navíc. Ze zákona musí být chodec mimo obec za snížené viditelnosti vybaven reflexními prvky a jakékoliv světlo, i sebelépe aplikované a viditelné není dostačující. Vždy musí být užito v kombinaci s reflexním materiálem, právě pro případy, kdy světlu dojde energie.“

Dodejme, že od 20. února letošní roku platí novela zákona, která jednoznačně stanovuje chodcům mimo obec povinnost mít na sobě za snížené viditelnosti reflexní prvky, které jsou viditelné pro všechny ostatní účastníky silničního provozu, tedy zpředu, zezadu i z boku. V tomto sychravém období je třeba připomenout, že snížená viditelnost není pouze doba od západu slunce po jeho východ, ale i mlha, hustý déšť nebo sněžení, tedy reflexní prvky jsou povinné za těchto podmínek i v denní dobu.

V zahraničí reflexní prvky zachránily už mnoho životů

Zahraniční zkušenosti dokazují, že reflexní prvky mohou za zhoršené viditelnosti snížit účast chodce na smrtelné nehodě až desetkrát. Jinak řečeno, 10 % chodců by mělo šanci přežít, a u cyklistů je toto procento ještě vyšší – až 30 % jezdců na kole by mohlo žít, pokud by bylo dostatečně viditelných. Právě proto je velmi důležité, aby chodci i cyklisti používali reflexní prvky, které jednoznačně zvýší bezpečnost silničního provozu.

Že takové prvky mají své opodstatnění, vědí například v Estonsku. Zatímco tam bylo v roce 1999 usmrceno 47 chodců, v roce 2010 již jen sedm! Zcela jistě k tomu přispěla skutečnost, že v tomto státě byla uzákoněna povinnost nosit reflexní materiály při snížené viditelnosti. Od roku 2011 mají v Estonsku dokonce povinnost nosit reflexní prvky i při pohybu za snížené viditelnosti v obci. Estonsko však není v Evropě jediné. Tuto povinnost mají například i chodci ve skandinávských zemích, ve Španělsku či u našich sousedů na Slovensku.

Pestré oblečení a reflexní prvky!

Je prokázáno, že pokud se na komunikaci pohybuje člověk, který má na sobě tmavé, například modré oblečení, je řidič schopen zaznamenat jej na vzdálenost 18 metrů. Lepší to je už například se žlutou barvou oblečení, kdy je chodec zaznamenán na vzdálenost 37 metrů, v bílém ho pak řidič vidí na 55 metrů. Ale ani tato vzdálenost není v noci na bezpečné vyhnutí se chodci dostačující. Chodci by proto vždy měli mít na svém oblečení nějaký prvek, který by je více zviditelnil. K dispozici máme například fluorescenční materiály ty zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ve tmě však svou funkci ztrácejí. Nejčastěji používanými barvami jsou jasně žlutá, zelená a oranžová. Výhodnější je použití reflexních materiálů - ty odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 metrů. Výrazně tak zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti. Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení a více než na 10x větší vzdálenost než oblečení modré.

Předměty z reflexních materiálů je nejlepší umístit blízko ke kolenům, na konce rukávů a do úrovně pasu. Důležité je, máme-li třeba jen jeden reflexní pásek, mít ho na straně směrem do vozovky a nemít ho někde pod oblečením, ale viditelný ze všech stran. Dětem pak můžeme pořídit oblečení, které je již vybaveno prvky z reflexních materiálů, stejně jako jsou takto vybaveny již i školní brašny.

Důležité je, mít na paměti, že při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič nejméně 1,5 sekundy na to, aby si uvědomil nebezpečí a odpovídajícím způsobem zareagoval – za tu dobu ujede 31 metrů. A než začne s vlastním vyhýbacím manévrem, ujede od zpozorování chodce více než 150 metrů. Na tento celkem jednoduchý úkon, kterých se na silnicích děje denně nepočítaně, tak potřebuje řidič zhruba 200 metrů. A právě na takovouto vzdálenost může chodce spatřit, jen pokud má na sobě reflexní doplňky.

detail